Emil Topstad Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Lurer da på om en gjennomsnittsalder på 11,5 år er mye eller lite? Begynner flyene å bli gamle etter så lang tid, eller hvor lenge er det normalt at de er i trafikk? (passasjertrafikk) Takk for svar om noen kan PS: Snakk om B744 (!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Bare lurer... Skal du ut og fly en 747 som har en gjennomsnittsalder på 11.5 år? Uansett, En 11 år gammel 747 er ikke den nyeste, men heller ikke den eldste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Det er en 747 i sin beste alder! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Den får ikke rynker iallefall. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Er ikke gjennomsnittsalderen til NG-flåten til SAS godt og vel 13? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Rønning Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Her kan du finne mye intressant om fly, antall fly, alder osv. Her har du Sas Norge: http://airfleets.net/ageflotte/SAS20Norge.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christopher Andersen Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 11 år for en 747 vil jeg ikke si er så veldig gammelt, disse damene begynner jo tross alt å dra litt på årene alle sammen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Skal du ut og fly en 747 som har en gjennomsnittsalder på 11.5 år? Ja! :grin: Syntes 11 år hørtes rimelig gamelt ut jeg da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Om du synest 11 år er gammelt bør du sjekke Norwegian sine 737-300 og SAS sine MD80 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 På Torp flyr en Dakota på 66 år. Den er flottere enn noensinne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 11.5 år er ikke spesielt mye for et passasjerfly, de kan fint opereres mye lenger om de vedlikeholdes riktig. Ofte er det tilgangen på reservedeler eller høyere driftskostnader som fører til at maskiner fases ut. Mesteparten av de eldste 744 (fra 1989 og årene etter) er fortsatt i drift. Hvor lenge en flytype er i drift hos selskapene varierer, noen selskaper sørger for å bytte ut maskiner etter ~9-12 år, andre har de i drift i ~20år eller mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Et fly er vel konstruert for og vare i 50 år har jeg lest. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Det håper jeg gjelder passasjerfly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Bare for å være litt pirkete. : Et bestemt fly kan ikke ha en gjennomsnittsalder, kun en alder. Hehe :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Fly er gjerne designet for et visst antall cycles (flyvninger) og flight hours. En short haul maskin vil gjerne være designet og godkjent for et større antall cycles i forhold til flight hours sammenlignet med feks en 747, rett og slett fordi 747en flyr lengre ruter. Noen flytyper når antallet cycles allerede innen 20 år (dette har for eksempel skjedd med enkelte av de eldste A320), og på noen flytyper blir antallet cycles eller flight hours oppjustert etter en rekke år (fordi en ser at designet fint tåler lenger bruk, eller at en over tid tilpasser og forbedrer designet slik at det takler dette). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Det håper jeg gjelder passasjerfly He he, ja selvfølgelig.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.