Gå til innhold

Su-27 - Styrt under Radom Air Show 2009 i Polen


Martin Adam Martinsen

Anbefalte innlegg

Nokk en grunn til at jeg ikke kommer til å dra på fly show.
Hva er det egentlig som interesserer deg ved flyging? Airshows er jo tydeligvis grusomme greier hvor det alltid skjer ulykker, å ta PPL er "høl i huet" osv.

 

Dette var uansett en trist hendelse, Radom var faktisk et av airshowene jeg vurderte å besøke i år, og Su-27 var en av hovedgrunnene til at jeg hadde lyst til å dra dit. I stedet ble det en tur til RIAT, og det var vel kanskje okay sånn i ettetid.

 

Timmy: I følge det hviterussiske forsvarsdepartementet var årsaken til ulykken trolig en birdstrike, og det er det ikke så lett å lære seg å unngå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik.

Må vel få lov til å forklare meg litt.

Hvis du hadde lest innleggene mine om PPL, så er det min oppriktige mening at: Hvis du i dag bruker en masse penger på PPL, med det for øye å bli trafikkflyver, å ha det som yrke, da mener jeg oppriktig at det er høl i hue. Da har man ikke sett annet en inn i en skjerm med FS. Realitetene i flybransjen er vel ganske dyster generelt sett, Det er tusner av erfarne arbeidsledige flyvere. Det blir nesten som å spille lotto for flere hundre tusen, og tro at du vinner. Rimelig høl i hue.

Har du bare lyst på en PPL for å fly selv, så helt ok, bare sørg for å ha inntekts grunnlaget ditt i orden først. Det er IKKE en rimelig hobby.

 

Flyshow har utviklet seg til å bli ekstreme. Det skjer alt for ofte ulykker. En ulykke gir overhode ikke noe annet inntrykk en tragedie. Et flyshow skal gi inntrykk av prestanda på flymaskinen, det burde ikke være som det har blitt, hvor langt pilotene tør å strekke grenser.

Det å få en birdstrike i lav høyde må man forvente(hvis ikke er du rimelig tjukk i hue) Hvis du da har valgt en manøver som krever en hvis høyde å recover fra på en eller uten eng pwr, så hold den høyden da for svarte, hvis ikke leker du med dit egent, 2 pilot eventuelt våpen opreratør, navigatør sitt liv. Sansynlig vis setter du andre meneskers liv i fare også. Mister du kontroll på flyet, så aner du ikke hvor det detter ned.

Jeg har IKKE sagt at det alltid skjer, men alt for ofte.

 

En grunn er kansje også at jeg var på tjeneste ved Asdøltjern julen 1972.

Har du sett et flyhavari så glemmer du det aldri.

Det setter spor å gå blandt små døde barn og julepakker i skogen.

 

Tror ikke det er noe bedre å gå blandt små døde barn etter et havari som skyltes en oppvisning som skulle imponere, nettop deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hei Tor, jeg liker og se på flyshow, men tenker litt som deg. inlegget ditt står det respekt av, vi har alle våre grunner for våre prefferanser, og jeg kan kan godt forstå dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å fortelle hva som jeg synes er interesant ved flygning.

Det er mye det, spesielt er vel at jeg trives i en bransje (kan bare snakke for det firma jeg jobber i) hvor kostnader opp mot sikkerhet aldri blir dikutert.

Mener jeg som tekniker at vi skal bytte et panel til 2-300 tusen dollar, så gjør jeg det. Mener jeg at vi skal bytte en motor med en kostnad på 5 mil us dollar, så gjør vi det.

Mener jeg at noe skal skiftes eller repareres før flight så gjør vi det, de eneste som piper er pasasjerene, hvis vi ikke har reserve fly.

Jeg trives med å se utviklingen av teknologi, både sivilt og militæert. Synes det er kjempe gøy å se fightere vise opp sine prestanda, men ikke på en slik måte at det det imponerer på grunn av frykt. En manøver kan være like imponerende med en sikker høyde for meg. Det å ta en low pass og rett over i vertical climb er imponerende, En inverted low pass forteller absolutt ingen verdens ting om flyets prestanda. Turn rate, roll rate, etc ser man like godt i 500 ft høyde som i 50. Rene show med innlagte hasardiøse krysninger er ikke flott å se på, det er galskap. Formasjonsflyvning hvor relative hastigheter er lik 0 eller moderate forteller vell så mye om piloten dyktighet, kansje mer. Å se et sivilt passasjer fly utføre steep turns. half roll og så vider, rene aerobatiske øvelser er tull, totalt uinteresant for det flyet skal brukes til.

To roll dist, og landing dist er interesant, Tekniske løsninger er interesant. Min favoritt i øyeblikket A380 og B-787. Bleed less motorer. Elektriske bremser, Elektriske cabin press compressor. Flight control compact units. Jo da mye som er interesant uten at det behøver å få folk til å skvette i buksa av skrekkblanda fryd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er enig i at disse ulykkene skjer altfor ofte. Nesen i bakken etter loop i lav høyde, noen skyter seg heldigvis ut. Reagerte ellers på at flyet fulgte bakken (bakom trærne) lenge i forhold til vinkel. Så en birdstrike kan det jo være, men tviler på myndighetene vet dette bedre enn andre.

 

Synd, men heldigvis gikk det ikke liv på bakken, mye pga nye regler etter forrige krasj(?), så det hjelper nå med kritisk blikk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg mener og se at motorene gir fra seg en liet dasj røyk etc, akkurat som det skjer noe rett før han forsvinner, eller der du forventer at han skal gi trust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...