Martin Adam Martinsen Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/jagerfly-krasjet-under-polsk-flyoppvisning-2882269.html Flyet tilhørte Hvitruslands Air Force. Flyet styrter et stykke fra publikum, ingen andre enn pilotene døde. Få bilder fra hendelsen: http://wiadomosci.onet.pl/131249,21,0,0,1,pokaz.html RIP Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Grun Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Video fra ulykken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Nokk en grunn til at jeg ikke kommer til å dra på fly show. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Adam Martinsen Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 bla bla bla... Dette er post angående tragisk hendelse. Spar oss for personlige kompentarer mot fly show. Det er ikke det som er TEMA i denne posten. Start egen post! Takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Og tragiske hendelser elsker du tydligvis å brette ut, helst studere detaljene. Sykt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Känns som man har sett den där typen av olyckor tuuuuusenvis av gånger förut. Uppvisning. Roll, loop. På väg ner och missbedömmer avståndet till backen. Smack! Att dom aldrig lär sig.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Nokk en grunn til at jeg ikke kommer til å dra på fly show.Hva er det egentlig som interesserer deg ved flyging? Airshows er jo tydeligvis grusomme greier hvor det alltid skjer ulykker, å ta PPL er "høl i huet" osv. Dette var uansett en trist hendelse, Radom var faktisk et av airshowene jeg vurderte å besøke i år, og Su-27 var en av hovedgrunnene til at jeg hadde lyst til å dra dit. I stedet ble det en tur til RIAT, og det var vel kanskje okay sånn i ettetid. Timmy: I følge det hviterussiske forsvarsdepartementet var årsaken til ulykken trolig en birdstrike, og det er det ikke så lett å lære seg å unngå... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Jeg tenkte det samme som deg Timmy... Vi får se om de kommer frem til en sikker konklusjon... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Hei Fredrik. Må vel få lov til å forklare meg litt. Hvis du hadde lest innleggene mine om PPL, så er det min oppriktige mening at: Hvis du i dag bruker en masse penger på PPL, med det for øye å bli trafikkflyver, å ha det som yrke, da mener jeg oppriktig at det er høl i hue. Da har man ikke sett annet en inn i en skjerm med FS. Realitetene i flybransjen er vel ganske dyster generelt sett, Det er tusner av erfarne arbeidsledige flyvere. Det blir nesten som å spille lotto for flere hundre tusen, og tro at du vinner. Rimelig høl i hue. Har du bare lyst på en PPL for å fly selv, så helt ok, bare sørg for å ha inntekts grunnlaget ditt i orden først. Det er IKKE en rimelig hobby. Flyshow har utviklet seg til å bli ekstreme. Det skjer alt for ofte ulykker. En ulykke gir overhode ikke noe annet inntrykk en tragedie. Et flyshow skal gi inntrykk av prestanda på flymaskinen, det burde ikke være som det har blitt, hvor langt pilotene tør å strekke grenser. Det å få en birdstrike i lav høyde må man forvente(hvis ikke er du rimelig tjukk i hue) Hvis du da har valgt en manøver som krever en hvis høyde å recover fra på en eller uten eng pwr, så hold den høyden da for svarte, hvis ikke leker du med dit egent, 2 pilot eventuelt våpen opreratør, navigatør sitt liv. Sansynlig vis setter du andre meneskers liv i fare også. Mister du kontroll på flyet, så aner du ikke hvor det detter ned. Jeg har IKKE sagt at det alltid skjer, men alt for ofte. En grunn er kansje også at jeg var på tjeneste ved Asdøltjern julen 1972. Har du sett et flyhavari så glemmer du det aldri. Det setter spor å gå blandt små døde barn og julepakker i skogen. Tror ikke det er noe bedre å gå blandt små døde barn etter et havari som skyltes en oppvisning som skulle imponere, nettop deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Hei Tor, jeg liker og se på flyshow, men tenker litt som deg. inlegget ditt står det respekt av, vi har alle våre grunner for våre prefferanser, og jeg kan kan godt forstå dine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Glemte å fortelle hva som jeg synes er interesant ved flygning. Det er mye det, spesielt er vel at jeg trives i en bransje (kan bare snakke for det firma jeg jobber i) hvor kostnader opp mot sikkerhet aldri blir dikutert. Mener jeg som tekniker at vi skal bytte et panel til 2-300 tusen dollar, så gjør jeg det. Mener jeg at vi skal bytte en motor med en kostnad på 5 mil us dollar, så gjør vi det. Mener jeg at noe skal skiftes eller repareres før flight så gjør vi det, de eneste som piper er pasasjerene, hvis vi ikke har reserve fly. Jeg trives med å se utviklingen av teknologi, både sivilt og militæert. Synes det er kjempe gøy å se fightere vise opp sine prestanda, men ikke på en slik måte at det det imponerer på grunn av frykt. En manøver kan være like imponerende med en sikker høyde for meg. Det å ta en low pass og rett over i vertical climb er imponerende, En inverted low pass forteller absolutt ingen verdens ting om flyets prestanda. Turn rate, roll rate, etc ser man like godt i 500 ft høyde som i 50. Rene show med innlagte hasardiøse krysninger er ikke flott å se på, det er galskap. Formasjonsflyvning hvor relative hastigheter er lik 0 eller moderate forteller vell så mye om piloten dyktighet, kansje mer. Å se et sivilt passasjer fly utføre steep turns. half roll og så vider, rene aerobatiske øvelser er tull, totalt uinteresant for det flyet skal brukes til. To roll dist, og landing dist er interesant, Tekniske løsninger er interesant. Min favoritt i øyeblikket A380 og B-787. Bleed less motorer. Elektriske bremser, Elektriske cabin press compressor. Flight control compact units. Jo da mye som er interesant uten at det behøver å få folk til å skvette i buksa av skrekkblanda fryd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_Andre Martinussen Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Er enig i at disse ulykkene skjer altfor ofte. Nesen i bakken etter loop i lav høyde, noen skyter seg heldigvis ut. Reagerte ellers på at flyet fulgte bakken (bakom trærne) lenge i forhold til vinkel. Så en birdstrike kan det jo være, men tviler på myndighetene vet dette bedre enn andre. Synd, men heldigvis gikk det ikke liv på bakken, mye pga nye regler etter forrige krasj(?), så det hjelper nå med kritisk blikk også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg mener og se at motorene gir fra seg en liet dasj røyk etc, akkurat som det skjer noe rett før han forsvinner, eller der du forventer at han skal gi trust? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Grun Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Synes det er veldig rart at de ikke skyter seg ut. Greit de først styrer vekk fra befolket område, men det ser ut som at de har god tid til å skyte seg ut etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_Andre Martinussen Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Ser det. Mulig piloten gir throttle når han ser det kan gå galt. Ivertfall røyk fra begge motorene, så birdstrike er MINDRE sannsynlig. Tenker hvite Russland må betale markedspris for SU27 i dag, sikkert ikke bare bare å miste en maskin pga display.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav Rygg Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hei og ha ppl er ikke en dyr hobby bare og ta venner på spleise tur, men for og fly sikkert med ppl lønner det seg å fly mere en 2 timer i året:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.