Gå til innhold

Nesten Astronaut!


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

 

Ikke så lenge etter at Chuck Yeager var den første som brøt lydmuren i 1947, startet jakten på å nå mach2 ! Dette var en utrolig spennende tid i flyhistorien, og det ble stadig flyttet grenser for hastighet og høyde. Jetmotorene var ikke kommet så langt i utviklingen, så for å oppnå de helt store hastighetene brukte de rakettmotorer. Det var flyvning med høy risiko og langt forbi de teknologiske kunnskaper man hadde på den tiden. X-1 var en slik prototyp, og med den passerte man 2 ganger lydens hastighet, og nådde opp i så stor høyde at flyet mistet normale flyegenskaper. Xtreme Prototypes har laget en fantastisk fin modell av X-1, hvor man elegant blir hensatt til de ekstreme 50åra. Både modell, lydkvalitet og flyegenskaper er førsteklasses, og det er både interessant og utfordrende å føre flyet tilbake til basen, etter å ha snust på verdensrommet.

 

bell1.jpg

 

bell2.jpg

 

bell3.jpg

 

bell4.jpg

 

bell5.jpg

 

bell6.jpg

 

bell7.jpg

 

bell8.jpg

 

bell9.jpg

 

Veien nedover går i glideflukt, og det er som å lande en Starfighter uten motorkraft, man får bare EN sjanse. Topp underholdning og mye svette, men det er en god følelse å mestre slike ekstreme utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siklet på den pakka der en god stund! Mye spennende flyhistorie med test flyene til USAF og NASA på 50, 60 og 70 tallet. Om bare noen kunne lage en av NASA's lifting body farkoster til FSX.... (beviset på at selv et badekar kan fly!) Lifting bodies

 

Og som vanlig Ernst, fantastiske screenshots!

 

Minner meg om filmen "the right stuff" hvor vi følger blandt annet Yeager da han bryter lydmuren med X-1 for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Og jeg som trodde du var opptatt med â overleve i dobbeltdekkere i Rise Of Flight! Imponerende shots!

 

:grin: det er et tøfft yrke å drive "dogfighting" med gamle dobbeltdekkere, gjennomsnitts levetid er ikke mange døgnene, så her gjelder det å ha en avslappende hobby. Tenkte det kunne være hyggelig å fly i fint vær, langt over skyene, i maskiner som de færreste har hatt gleden av å nyte :grin: .

 

Spørsmålet er om han kom ned med hjula først denne gangen. Bildebeviset er ihvertfall ikke å finne.

 

Du skal nå alltid mobbe en stakkar, og faktisk så klarte jeg til slutt å lande anstendig :cry: . Men jeg må innrømme det ble skrotet en del prototyper før jeg klarte å venne meg til seilflyegenskapene til en rusten dampveivals :grin: Er redd jeg var så konsentrert på final at det ble ingen målfoto. Får høre med stasjonssjefen på Edwards, om han spanderer et fly til på meg. Hørte rykter om at jeg kunne få droppe fra en B-29, så da må jeg vel plage noen til å ta landingsbilder... :cool: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Åååj, takker folkens, her kom det mange kommentarer mens jeg skrev svar på de første :D .

 

Tom, tror F-18 hadde fått alvorlige problemer hvis den skulle prøve å holde følge med meg. Jeg var over 100000 fot på det meste, og da gikk flyet ballistisk uten løft fra vingene :cool: .

 

Minner meg om filmen "the right stuff" hvor vi følger blandt annet Yeager da han bryter lydmuren med X-1 for første gang.

 

Samme her Jens-Ole, jeg kjente meg igjen fra "the right stuff" , og fra selvbiografien til Yeager. Utrolig spennende tid, og jeg er enig i ditt ønske om ny prototyp. Hvem vet, folkene bak Xtreme Prototypes går ikke først og fremst etter hva som er mest populært, men velger modeller som er spennende !!

 

Tør anbefale X-1, da modellen er meget nøyaktig gjennomført!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette oser det historie av, xtreeme prototypes legger virkelig sjela i sine addons, kan anbefale X-15 også. Heh, kan vel ikke direkte anbefale denne siden jeg ikke har den...ennå ;) men jeg har full tillit til Ernie og xtreeme :D

 

Litt off-topic, men X-15 gruser høyderekorden til X-1...ikke helt uventet da he he, det er en stund siden jeg hadde den installert, men hvis jeg husker riktig, så var jeg oppe i 250 000 ft (rekorden er 354,200 ft) før jeg spann ut av kontroll, men det var vel pga begrensede ferdigheter fra min side lol, og egentlig, så er vel kanskje x-15 mer en rakett enn ett fly ;)

 

Og som vanlig, vakre bilder, ser fram til B-29 droppet og en utfyllende foto reportasje :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, tror F-18 hadde fått alvorlige problemer hvis den skulle prøve å holde følge med meg. Jeg var over 100000 fot på det meste, og da gikk flyet ballistisk uten løft fra vingene cool .

 

he he he, litt forskjell det, men hva er det med FSX da, for det så jo helt dønn likt ut på FL460 også.. Noen som har kommet seg ut i space med et fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...