Gå til innhold

Det fungerte bra!


A L

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det har vaert en del trAder her om hvordan man kan fA sitte klapp osv.. Det har jo kommet frem at pA charterfly vil det vaere vanskelig A fA sitte klapp under takeoff og landing.

Forrige onsdag flOy jeg med Novair ned til Rhodos. Og tro det eller ei, men jeg fikk sitte klapp under takeoff og landing!

formellen er som folger:

NAr du gAr inn i flyet har du speilrefleksen klar. Du spOr den fOrste flyvertinnen du ser om du kan vaere sA snill A ta noen bilder fra cockpit.

 

ForhApentligvis snur damen/mannen seg og spOr pilotene om det er greit at han/hun tar noen bilder fra cockpit.

Som regel er jo det greit.

sA kommer det artige. For at du da skal fA tatt noen bilder mA du gA litt inn i cockpiten for A fA de beste shotsa, da MA du gripe sjansen og begynne A prate litt..(med mindre pilotene er gretne og sure) "Jaha ja, en GOTUR7C departure idag ja... ja det jeg tenkte meg.." (dette sier du bare for A vise at du ikke er helt idiot og at du faktisk har litt peiling"

Hvis pilotene da snur seg og begynner og prate ma du bare kjOre pA med absolutt alt du kan! "aha ja, V2 pA 161, det er jo greit det?

Da skal pilotene etterhvert spOrre det "vil du sitte her eller?

 

Og da er jo svaret sAre enkelt "JA! det ville jo vaert kjempehyggelig"

 

Dette vil funke med innlandsturer ogsA!

 

God sommer og lykke til! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer sikkert om du er 16 år eller mindre tenker jeg, men skal garantert prøve neste gang jeg skal fly, det viktigste er at man får snakket med pilotene

 

Disse flyvertinnene som tror det er sjef på flyet og bestemmer alt kan man få billig i en slik sammenheng ja he he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Jeg brukte en ganske enkel metode en gang for og få sitte på klapp.

 

Jeg gjorde følgende:

 

"Hei.

 

Jeg er veldig fly innterresert. Derfor lurer jeg på om jeg kan sitte på klappsete i cockpit. Hvilket sete har du spurte flyvertinnen, 5F svarte jeg."

 

Jeg gikk og satte meg, flyvertinnen spurte kapteinen og jeg fikk sitte på klapp med LN-RRB :) Dette var innenlands.

 

Mvh

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å vise et form for ID-kort som er flyrelatert så går det fint ;P Om man har et da...

 

Ellers vet jeg om folk som bare har spurt flyvertinnen om man kunne ha fått sittet på klapp i dag, og så har hun gått rett inn til kapteinen og spurt. Som regel vil de se hvem du er før du får et svar, no offence mot enkelte, men ikke alle som er like lette å få ut av et vindu i cockpit ved en evakuering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Bjørn. Men det er liksom litt av greia. at de vil se ann hvilken person du er først. Det vil ikke alltid flyvertinnene klare hvis du bare kommer og spør. Men hvis du hendvender deg direkte til pilotene og skryter litt da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har prøvd "spør kabinbesettningen" metoden 2 ganger. Første gang var fra Alta til Oslo, da ble det "nei" (men de virket litt stresset). Andre gangen var fra Oslo til London, og jeg fikk da beskjed om at det ikke var mulig grunnet britiske regler (kun piloter i cocpit), men at jeg gjerne måtte spørre senere siden "mange av pilotene liker selskap i cocpit" (fritt sitert), og da spesielt anbefalte å spørre på innenriks-ruter i Norge, Sverige eller Danmark, eller ruter mellom disse. Begge tilfeller var med SAS.

 

Så når jeg atter en gang kommer nordover, så skal det selvsagt spørres nok en gang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel logget en 9 klappturer nå, og jeg spør alltid flyverten "jeg vil gjerne ha et ord med kapteinen" har ikke opplevd å få nei så langt på det spørsmålet, så sier jeg det rett ut til kapteinen etter først å ha tatt han i hånden og introdusert meg "kan jeg få sitte klapp idag?" har fått nei 1 gang derav 9 og ikke 10 turer de siste 12 mnd`r.

 

lykke til, man kommer langt med et spørsmål!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo det at her er det jo flere ting og prøve seg på for å få klapp neste helg.

 

men hvordan er det og få klapp hos di norske flyselskaper? har merket at nesten hver gang jeg spør hos widerøe uansett travelhet så har det gått greit. men tenker mere på Sas og Norwegian. aller helst norwegian siden det er di jeg skal reise med neste helg. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...