Ivar Skaugstad Skrevet 31. mai 2009 Skrevet 31. mai 2009 [color:#000099] Nå i Juni er det 50 år siden den første norske charter ruten ble startet. I den anledning feirer Norwegian Eagles "bursdagen" på en litt anderledes måte! [size:11pt] En flyplass full av historie! [/size] Norwegian Eagles har tidligere forsøkt å arrangere flyturer fra Fornebu, med blandet tilbakemelding fra forskjellige parter. Også denne gang har vi som mål å kunne ta av fra denne Fornebu, men dette er ennå ikke helt "spikret" da vi er nødt til å forøbre oss med ledelsen i VACCSCA før vi begir oss ut på dette prosjektet. Alternativt velger vi avgang fra Kjeller, men jeg skal gjøre mitt ytterste for at vi får gjennomført denne flyturen slik den bør gjennomføres! Turen går forøvrig til Mallorca! [size:11pt] Pansjonerte flymaskiner ser igjen dagens lys! [/size] Foto: Norrønafly / Aftenposten Det er nok ingen tvil om at denne turen er for spesielt interisserte. Den orginale turen ble fløyet med en Convair 240, men på grunn av lite utvalg av den gitte flytypen til FS9 og FSX har jeg bestemt meg for at deltakerne få skal velge en av tre alternative flymaskiner som kan slektes opp mot Convair 240, dog litt større. Det er derfor dere som bestemmer hvilken av disse tre vi skal fly nedover: Duglas DC-6 ( Info ) Lockheed Constellation ( Info ) Boeing 377 ( Info ) [size:11pt]Flyrude og kart! [/size] Da det ennå ikke foreligger avklaring på hvilken flyplass vi skal reise fra, samt flytype vil det komme en flightplan samt tilhørende kart når alt er avklart! [size:11pt] Når skjer dette? [/size] Vi har avreise fra Fornebu [size:14pt][color:#FF0000][size:11pt]Søndag 7 Juni 2009 Kl. 18:00 norsk tid (16:00 UTC tid)[/size][/color][/size] Foto: Virgin Media [size:11pt] Spennende lesestoff! [/size] Lyst til å vite mer om norges første chartertur? http://www.aftenposten.no/reise/article3028818.ece http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2820936.ece http://www.aftenposten.no/reise/article3028817.ece [size:14pt]Er DU med på å gjennoppleve turen i den virtuelle verden?[/size][/color] Siter
Vegard Mardahl Skrevet 2. juni 2009 Skrevet 2. juni 2009 Du husker da den knakende gode turen vi hadde med DC-6'en Ivar ?:grin: Jeg stemmer såklart på denne maskinen, men vil informere at det lønner seg å ha en drøy time på maskinen før man legger ut på en lengre tur på Vatsim. Flott opplegg Ivar, dette ser jeg fram til ! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Skrevet 5. juni 2009 Så utrolig gøy at så mange er engasjerte for denne turen! :grin: Ja.. Hehe, er det virkelig bare meg og Vegard som blir å fly tilbake i tiden på søndag? Kom igjen folkens, er det utfordringen dere er redde for? Det er faktisk mulig å finne fram uten bruk av FMC og GPS også. :grin: Siter
A L Skrevet 5. juni 2009 Skrevet 5. juni 2009 beklager Ivar, har bare ikke sett tråden før nå. Selvsagt er jeg med Siter
Nils Erik Eriksen Skrevet 5. juni 2009 Skrevet 5. juni 2009 Dette ser jo veldig bra ut, kjempeflott forarbeide til turen og, så her er jeg med Mvh Nils Siter
Johan Luiggi Skrevet 5. juni 2009 Skrevet 5. juni 2009 Hva er beregnet amkomst tid Ivar, kunne tenkt å hive meg med hvis det ikke det drøyer i tid! Siter
Espen Sæther Skrevet 5. juni 2009 Skrevet 5. juni 2009 har desverre ingen propellfly. men har jo 707 eller dc10 da(A) eller er det for nytt for denne turen? Siter
Tommy Hansen Skrevet 5. juni 2009 Skrevet 5. juni 2009 Jeg er vel med,som vanlig. Men.. er bare litt skeptisk til å fly slike skranglekasser. :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Skrevet 5. juni 2009 Phew, trodde jeg var og Vegard ble alene om å fly nedover, dere må jo følge med på forumet folkens! :grin: Har dere noen formening om hvilket fly vi skal ta? Majoriteten bestemmer, men vi holder oss til de forslagene jeg har kommet med. Hvis vi begynner å fyre opp maskiner som går raskere/saktere enn de vi resten tar blir det jo liten groupflight ut av det.. :grin: Jeg er litt keen på DC-6'en, men i tillegg synes jeg den Lockheeden ser litt spennende ut! :grin: Tommy, forstår din skepsis. Det var ikke du som begynte å fly feil vei på tur ned til Berlin? :grin: Det er ikke ofte vi går tilbake i tid på denne måten, så noen timer med VOR og NDB navigering må vi vel tåle! Forøvrig har jeg ikke fått noen tilbakemelding fra VACCSCA.. Siter
Tommy Hansen Skrevet 5. juni 2009 Skrevet 5. juni 2009 Jeg stemmer DC-6. Den ligner hvertfall på et fly nesten. :grin: Nope,feil vei vil du aldri oppleve at jeg flyr. Stødig på navigasjon denne karen. Jeg bare liker meg bedre i noe som ikke ser så falleferdig ut. Så,hva kom VACCSCA fram til? Åja,du hadde IKKE fått tilbakemelding. Haha,so much for å lese nøye liksom. :blush: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Skrevet 5. juni 2009 Nå har det vært fire flyforslag oppe, hvorav fire av disse stemmer for DC-6. Er vi enige om at vi velger dette flyet for vår meget så spennende tur sørover på søndag? :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Skrevet 5. juni 2009 DC-6 it is! :grin: En meget flott og eksklusiv DC-6 finner dere her: http://www.calclassic.com/dc6.htm Flyet er freeware! Nå er det en stund siden jeg innstallerte flyet, og er derfor ikke sikker på hva som følger med. Vet at VC og selve flymaskinen med paint følger med, mulig man må laste ned og legge inn egent panel. Les teksten under bildet. For å laste ned filen trykker du på bildet! Jeg anbefaler at dere tar noen runder med flymaskinen før vi legger ut på tur på søndag, så slipper vi å bli forsinket fordi halvparten ikke får start på den, og ikke minst ikke vedt hvordan å tune navigasjonsfyrene. :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Skrevet 5. juni 2009 Legger ut flightplan og forventet fuel forbruk iløpet av søndag formiddag. :grin: Har tatt noen landingsrunder med DC-6'en nå, hun kan være litt av en luring om man ikke behandler henne med respekt! Siter
Werner Rafteseth Skrevet 6. juni 2009 Skrevet 6. juni 2009 Da kan jeg bekrefte at dere får lov å bruke Fornebu på Vatsim. Jeg kommer til å stille som ENFB_APP, og vil komme med en liten prosedyrebriefing her i løpet av kvelden. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 6. juni 2009 Skrevet 6. juni 2009 Briefing fra Fornebu Approach På grunn av manglende sektorfil, ber jeg alle om å rapportere stand number ved initial contact. Det er fint om dere rapporterer ATIS ident letter også. Taxi vil dermed også skje litt på eget ansvar - jeg ser om to fly er på vei mot hverandre, men jeg har ikke oversikt over taxebanene på skjermen så det er ikke det letteste. På grunn av den manglende sektorfilen, kan dere forvente å få "taxi to holding point runway XX", og må da komme dere dit uten taxebanenavn, og dere bør se dere litt om for andre fly. I clearance kan dere forvente å få vectors og en initial climb, og ved første anledning få direct routing. Dette for å unngå eventuell conflict med trafikk inn og ut fra Gardermoen. Lykke til alle sammen! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Skrevet 6. juni 2009 Kjempeflott Werner! Regner med du har avklart dette med de store hoder i VACCSCA, da jeg nesten ble kastet på hodet og ræva ut når jeg forsøkte meg sist gang. :grin: ------------------- Fikk forøvrig denne fra øverste sjef i dag: Hei Ivar, Har vært ganske opptatt i det siste så derfor så sent svar.Dere må bare bruke Fornebu - sålenge: ""Vi vil også legge oppavgangsrutene slik at de ikke kommer i konflikt med trafikken til og fraGardermoen."" Ser helst at dere lager en avtale med feks. Oslo Control hvis han eronline på hvor dere flyr etter departure og hvor dere skal kontakte ham.Er det ingen ATC på så får dere bare ordne det selv God tur! Kind regards, Anders HenriksenNorwegian FIR DirectorVACCSCA ------------------------ Regner med at du da koordinerer med evt. Oslo controll. Har forøvrig kart for Fornebu liggende som .zip fil, hvis dere legger igjen e-post adressen deres skal jeg sende kartene før avgang i morgen. Da er det med andre ord bestemt, Fornebu vil være vår avgangsflyplass i morgen! FP kommer iløpet av første halvdel i morgen, avgangstidspunkt er kl. 1800 NORSK TID. Siter
Espen Sæther Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 da melder jeg meg av denne turen pga ingen innteresse for "propell fly" (DC-6). men dere får ha go tur:) Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Skrevet 7. juni 2009 Someone is made for Norwegian Eagles, someone is not.. :grin: Takk skal du ha Espen. Hehe, holder på å legge opp ruten i dette øyeblikk, gleder meg sinnsykt til å fly nedover i kveld. Blir litt av en utfordring! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Skrevet 7. juni 2009 [size:14pt]Da er ruten klar![/size] Fornebu (ENFB) - Palma de Mallorca (LEPA) Departure: 1600 UTC (1800 lokal tid) Route: TOR (113.85) -> R-199 - VES (116.60) -> R-197 - RKN (116.80) -> R-196 - RLP (117.30) -> R-194 - FJR (114.45) -> R-189 - CDP (112.90) Distance: 1276NM Enroute time: 5h Fuel usage: 6600 kg, recommended 7920 kg (1h fuel reserve) Arrival: 2100 UTC (2300 lokal tid) Kart: Mallorca. Kart for Fornebu sendes per e-post for de som etterspør dette. De av dere som ennå ikke har innstallert eller tatt en test flight med flymaskinen, nå er det på høy tid! Har en Braathens SAFE paint liggende som jeg også kan sende per e-post. Voice: Vi bruker som vanlig ts.vaccsca.org -> Norwegian Eagles kanalen! Siter
Werner Rafteseth Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Lykke til! Fornebu Approach logger på klokken 1500z og blir på til dere kommer dere (forhåpentligvis) trygt av gårde Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Skrevet 7. juni 2009 Herlig! Spørsmålet er vel heller om neon får igang motorene, eller om vi må ut å håndstarte de. (Aka. Ctrl+E) :grin: Siter
Vegard Mardahl Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Det var vel DC-6B den painten din var til Ivar, var litt styr om dette forrige gang også husker jeg Har et lite problem. Husker ikke username/password på ts-serveren, er det noen som har peiling hvor jeg kan finne det liggende ? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Skrevet 7. juni 2009 Limte painten rett inn i DC-6 maskinen (første maskin på siden), funker som bare det. :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Skrevet 7. juni 2009 Da er vi i gang med å gjøre oss klare nede på Fornebu. APP er pålogget. Blir godt å komme seg bort fra regnværet i Oslo! Mallorca hadde 24'C sist jeg sjekket. :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Skrevet 7. juni 2009 Hvor mye du krefter du orker å legge i å krangle med METAR og vær rapporter legger jeg meg ikke borti. :grin: Vi er uansett underveis nå, tre i følge, noe spredt (Tommy?), men forhåpentligvis finner alle veien ned. :grin: Siter
Werner Rafteseth Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Litt morsomt å sitte på Fornebu. Dere kom dere alle forbi TOR VOR, men så svingte dere alle i hver sin retning, selv om dere hadde samme flightplan Men ha en flott tur! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Skrevet 7. juni 2009 Hehe, slik er det når ingen kontroller kan hjelpe oss på veien vet du. :grin: Takk for hjelpen Werner, håper å se at du kommer flaksende med en god gammel Braathens 737-200 etter hvert! Siter
Tommy Hansen Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Betty ekke helt med. Husk hun er gammel,mulig både døv og blind. :crazy: Ergo må man korrigere ofte for å komme dit man vil. Men fram kommer vi,om ikke idag,så i morra,ingen problem! :grin: Johann: Lokale byger i Oslo er da et velkjent fenomen.. Siter
Johan Luiggi Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Begynte ikke â regne hos meg för sânn ca 5 min siden(2145 lokal), men dere fâr vel vaeret pâ ENGM og det er ofte motstridene med Oslo By. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.