Gå til innhold

Norwegian Eagles - Charterens 50 års jubileum!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

[color:#000099] Norwegian_eagles_small.jpg

 

Nå i Juni er det 50 år siden den første norske charter ruten ble startet. I den anledning feirer Norwegian Eagles "bursdagen" på en litt anderledes måte!

 

[size:11pt] En flyplass full av historie! [/size]

Norwegian Eagles har tidligere forsøkt å arrangere flyturer fra Fornebu, med blandet tilbakemelding fra forskjellige parter. Også denne gang har vi som mål å kunne ta av fra denne Fornebu, men dette er ennå ikke helt "spikret" da vi er nødt til å forøbre oss med ledelsen i VACCSCA før vi begir oss ut på dette prosjektet. Alternativt velger vi avgang fra Kjeller, men jeg skal gjøre mitt ytterste for at vi får gjennomført denne flyturen slik den bør gjennomføres! Turen går forøvrig til Mallorca!

 

[size:11pt] Pansjonerte flymaskiner ser igjen dagens lys! [/size]

 

hist_ln-lau-laura__1013263a.jpg

Foto: Norrønafly / Aftenposten

 

Det er nok ingen tvil om at denne turen er for spesielt interisserte. Den orginale turen ble fløyet med en Convair 240, men på grunn av lite utvalg av den gitte flytypen til FS9 og FSX har jeg bestemt meg for at deltakerne få skal velge en av tre alternative flymaskiner som kan slektes opp mot Convair 240, dog litt større. Det er derfor dere som bestemmer hvilken av disse tre vi skal fly nedover:

 

Duglas DC-6 ( Info )

Balair_Douglas_DC-6_Basle_Airport_-_1976.jpg

 

Lockheed Constellation ( Info )

049-connie-gov.jpg

 

Boeing 377 ( Info )

BOAC_Stratocruiser_at_Manchester_1954.jpg

 

[size:11pt]Flyrude og kart! [/size]

Da det ennå ikke foreligger avklaring på hvilken flyplass vi skal reise fra, samt flytype vil det komme en flightplan samt tilhørende kart når alt er avklart!

 

[size:11pt] Når skjer dette? [/size]

Vi har avreise fra Fornebu

 

[size:14pt][color:#FF0000][size:11pt]Søndag 7 Juni 2009

Kl. 18:00 norsk tid (16:00 UTC tid)[/size][/color][/size]

 

air_hostess_300x431.jpg

Foto: Virgin Media

 

[size:11pt] Spennende lesestoff! [/size]

Lyst til å vite mer om norges første chartertur?

http://www.aftenposten.no/reise/article3028818.ece

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2820936.ece

http://www.aftenposten.no/reise/article3028817.ece

 

[size:14pt]Er DU med på å gjennoppleve turen i den virtuelle verden?[/size][/color]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig gøy at så mange er engasjerte for denne turen! :grin:

 

Ja.. Hehe, er det virkelig bare meg og Vegard som blir å fly tilbake i tiden på søndag? Kom igjen folkens, er det utfordringen dere er redde for? Det er faktisk mulig å finne fram uten bruk av FMC og GPS også. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phew, trodde jeg var og Vegard ble alene om å fly nedover, dere må jo følge med på forumet folkens! :grin:

 

Har dere noen formening om hvilket fly vi skal ta? Majoriteten bestemmer, men vi holder oss til de forslagene jeg har kommet med. Hvis vi begynner å fyre opp maskiner som går raskere/saktere enn de vi resten tar blir det jo liten groupflight ut av det.. :grin:

 

Jeg er litt keen på DC-6'en, men i tillegg synes jeg den Lockheeden ser litt spennende ut! :grin:

 

Tommy, forstår din skepsis. Det var ikke du som begynte å fly feil vei på tur ned til Berlin? :grin: Det er ikke ofte vi går tilbake i tid på denne måten, så noen timer med VOR og NDB navigering må vi vel tåle!

 

Forøvrig har jeg ikke fått noen tilbakemelding fra VACCSCA..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer DC-6. Den ligner hvertfall på et fly nesten. :grin:

 

Nope,feil vei vil du aldri oppleve at jeg flyr.

Stødig på navigasjon denne karen. ;)

Jeg bare liker meg bedre i noe som ikke ser så falleferdig ut. :/

Så,hva kom VACCSCA fram til?

 

Åja,du hadde IKKE fått tilbakemelding. Haha,so much for å lese nøye liksom. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DC-6 it is! :grin:

 

En meget flott og eksklusiv DC-6 finner dere her: http://www.calclassic.com/dc6.htm

 

Flyet er freeware!

 

Nå er det en stund siden jeg innstallerte flyet, og er derfor ikke sikker på hva som følger med. Vet at VC og selve flymaskinen med paint følger med, mulig man må laste ned og legge inn egent panel. Les teksten under bildet. For å laste ned filen trykker du på bildet!

 

Jeg anbefaler at dere tar noen runder med flymaskinen før vi legger ut på tur på søndag, så slipper vi å bli forsinket fordi halvparten ikke får start på den, og ikke minst ikke vedt hvordan å tune navigasjonsfyrene. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briefing fra Fornebu Approach :)

 

På grunn av manglende sektorfil, ber jeg alle om å rapportere stand number ved initial contact. Det er fint om dere rapporterer ATIS ident letter også. Taxi vil dermed også skje litt på eget ansvar - jeg ser om to fly er på vei mot hverandre, men jeg har ikke oversikt over taxebanene på skjermen så det er ikke det letteste.

 

På grunn av den manglende sektorfilen, kan dere forvente å få "taxi to holding point runway XX", og må da komme dere dit uten taxebanenavn, og dere bør se dere litt om for andre fly.

 

I clearance kan dere forvente å få vectors og en initial climb, og ved første anledning få direct routing. Dette for å unngå eventuell conflict med trafikk inn og ut fra Gardermoen.

 

Lykke til alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott Werner!

 

Regner med du har avklart dette med de store hoder i VACCSCA, da jeg nesten ble kastet på hodet og ræva ut når jeg forsøkte meg sist gang. :grin:

 

-------------------

Fikk forøvrig denne fra øverste sjef i dag:

Hei Ivar, Har vært ganske opptatt i det siste så derfor så sent svar.Dere må bare bruke Fornebu - sålenge: ""Vi vil også legge oppavgangsrutene slik at de ikke kommer i konflikt med trafikken til og fraGardermoen.""

 

Ser helst at dere lager en avtale med feks. Oslo Control hvis han eronline på hvor dere flyr etter departure og hvor dere skal kontakte ham.Er det ingen ATC på så får dere bare ordne det selv :)

 

God tur!

 

Kind regards,

Anders HenriksenNorwegian

FIR DirectorVACCSCA

------------------------

 

Regner med at du da koordinerer med evt. Oslo controll.

Har forøvrig kart for Fornebu liggende som .zip fil, hvis dere legger igjen e-post adressen deres skal jeg sende kartene før avgang i morgen.

 

Da er det med andre ord bestemt, Fornebu vil være vår avgangsflyplass i morgen! FP kommer iløpet av første halvdel i morgen, avgangstidspunkt er kl. 1800 NORSK TID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[size:14pt]Da er ruten klar![/size]

 

Fornebu (ENFB) - Palma de Mallorca (LEPA)

 

Departure: 1600 UTC (1800 lokal tid)

Route: TOR (113.85) -> R-199 - VES (116.60) -> R-197 - RKN (116.80) -> R-196 - RLP (117.30) -> R-194 - FJR (114.45) -> R-189 - CDP (112.90)

Distance: 1276NM

Enroute time: 5h

Fuel usage: 6600 kg, recommended 7920 kg (1h fuel reserve)

Arrival: 2100 UTC (2300 lokal tid)

 

Kart: Mallorca. Kart for Fornebu sendes per e-post for de som etterspør dette.

 

De av dere som ennå ikke har innstallert eller tatt en test flight med flymaskinen, nå er det på høy tid! Har en Braathens SAFE paint liggende som jeg også kan sende per e-post.

 

Voice: Vi bruker som vanlig ts.vaccsca.org -> Norwegian Eagles kanalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...