Gå til innhold

Flott!!


Rune Jensen.

Anbefalte innlegg

Etter over 4 timers flytur fra Lima til Rio så sender ATC på Rio_APP meg rett i fjellveggen i mørket!! Jævlig irriterende! Da hadde det vært bedre om flyplassen var ubemannet så hadde jeg bare fulgt STAR til rwy. Heldigvis virker det som om det er strengere krav til ATC i Europa. Har lyst til å banne høyt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ikke er bare meg som har opllevd tvilsomme ATC i Brasil gitt.

 

Jeg skulle ta av fra Sao Paulo på den venstre av 2 paralelle rullebaner.Jeg tok av med en 767-300ER American for en 10 timers tur til Boston.

 

Jeg fikk med meg at det var incoming trafikk på den høyre banen,så jeg fikk line up på venstre,og clr for Takeoff.

 

Og der jeg ruller,hører jeg noe portugisisk og der ser jeg ett fly krysser banen min,like før jeg roterer.... :crazy:

 

Den var fæl.....og jeg var helt fersk på Vatsim da,og tenkte mitt :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg nærmet meg Rio så var det en konstant chatting på portugisisk og det var tilnærmet umulig å komme imellom med kommunikasjon. Det som skjedde med meg var: UPS248, fly heading 060 and descent to 4000ft on QNH1017, expect vectors for ils 15.

 

Ja, gjorde det og imens pratet de konstant på Portugisisk. Lenge etter at jeg hadde krysset rullebanens centerline fikk jeg plutselig spørsmål fra ATC: UPS248, do you have rwy in sight? Mitt svar: Negative, understood vectoring for ils rwy 15. Da fikk jeg plutselig beskjed: UPS248, turn left 225 degrees and expect new vectors for ils 15. I samme øyeblikk komm warnings: TERRAIN, PULL UP o.s.v. Ga full gass og nesen opp men det var for sent.

 

Jeg skulle nok heller vært med på flighten til Mineapolis ja :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fristende men jeg er ikke like sur nå etter en natts søvn :) Tar det som en erfaring og regner med at dette var et engangstilfelle. Håper bare han forsto hva som skjedde. Får ATC warning på displayet når flyene ligger for lavt over terreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktsik kjipere enn å få CTD eller out of memory.

Forskjellen er vel at CTD (Crash To Desktop) er helt uforskyldt, mens CFIT (Controlled Flight Into Terrain) har man som pilot en del av ansvaret for. Med mindre fjellet svingte inn i deg da.

 

"As real as it get", osv, det høres nesten ut som Vatsim er så realistisk at visse deler av verdens litt lettvindte tolkning av prosedyere og standarder gjenspeiles der også? (Tenker da først og fremst på all bablingen på portugisisk som nevnes)

 

Vel, nei det er jo kjedelig det der Rune, jeg skjønner det. Og det skal vel som dere sier sikkert ikke skje på Vatsim. Selv flyr jeg offline, med Radar-Contact4, og har opplevd liknende ved Goaround og nye vektorer, men heldigvis på dagtid.

 

Det vi hadde trengt, som hadde vært både kult og nyttig i FS, var fly med skikkelig EGPWS system. (Enhanced Ground Proximity Warning System) :)

 

ehsi_peaks.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune nei, man får ikke noe warning som atc pga lav høyde, men det bør ringe en bjelle når man ser på kartet og på radaren at det skal være fjell der, og da sender man rett og slett ikke flyet mot det fjellet.

 

Alexander, ikke heng ut enkelt personer over et offentlig forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a slike tilfeller som dette, er en av grunnene til at jeg liker å alltid ha charts ready and checked før jeg ankommer en ny flyplass. Da er man helt sikker på å unngå slike uhell om man bare følger anvisningene som chart gir deg.

Selv om ATC sikkert ikke gjorde jobben sin Rune,så må du ta en del av skylda på egen kappe. :grin:

PIC har den endelige kontrollen på egen farkost vettu.

Så ja,du sku nok ha blitt med oss til flatlandet rundt KMSP isteden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må nok ta på meg litt av skylden ved at jeg kanskje ikke hadde studert kartene godt nok på forhånd. Men man skulle jo tro at ting går bedre med ATC en uten. I dette tilfellet så hadde jeg aldri gått i veggen dersom flyplassen var ubemannet. Når det blir "tryggere" å fly i traffikert område på Unicom er det jo noe galt synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under radar vectorering er det ATC som er ansvarlig for terreng separasjon. Det betyr ikke at piloter skal koble ut hjernen, men sånn er reglene. Det er ikke uten grunn at vi briefer minimum sectorhøyde når vi går i gjennom approachen før innflyvning.

Du har fått et godt innblikk i noen av de utfordringene piloter står overfor når man opererer i enkelte deler av verden. Her hjemme skal du ikke lengre enn til Frankrike før de snakker fransk til franske piloter. Det var en ulykke på CDG for flere år siden som er resultat av denne praksisen. Spania og Hellas holder på på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...