Knut Erik Myklebust Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Kan noen fortelle meg hvorfor det blir kastet inn RMK wind over en lav sko? Eks. 011920Z 32013KT 9999 FEW030 BKN050 M01/M05 Q1016 RMK WIND AT 1800FT 31018KT Hvem bryr seg om vinden dreier 10 grader og øker med 5 knop i 1800 fots høyde? Får de betalt etter hvor lang metar de har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Tja; om det ofte er et større vindskjær så er det jo greit å se at det faktisk er et ubetydelig skille enn at det ikke står noen ting... kanskje i så fall at det mangler noe på METAR? -Om det står det uansett på plasser hvor det KAN være vindskjær så vet man i alle fall at man har fått all info. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Brukes ofte på de plassene der de har en egen vindmåler plassert på et punkt i nærheten av plassen. Så vidt jeg vet så dreier det seg om BGO, EVE, ALF og TOS, muligens noen flere i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 METAR blir generert automatisk, basert på diverse sensorer. RMK WIND blir derfor automatisk satt inn i METAR, om man har vindmålere i høyden. Jada man gjør ofte manuelle justeringer av METAR, men RMK WIND lar vi stå. Det er vel bedre at den alltid er med, enn at den blir bortglemt den dagen den virkelig skulle vært med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg synes det er nyttig å få med slik informasjon! Kan ofte si oss om hva vi kan forvente av endringer, og når. Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Erik Myklebust Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Det kan umulig vær nyttig informasjon med en endring på 10 grader og 5 knop! Hadde vært greit å ha med om det var snakk om 180 graders endring med kraftig vind, men ikke i dette tilfellet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Knut Erik: All informasjon for oss er nyttig i lufta. Om ein har slik informasjon vert det enklare å bedømme kva ein kan forvente av turbulens etc under innflygning. Og 5 knops forskjell i styrke og 10 grader i retning KAN gi ganske heftig mekanisk turbulens om det er mykje "forureining" rundt flyplassen, det vere seg bygningar, tre, "haug og hammar" eller anna. Ingen informasjon er unyttig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jøss, er virkelig en liten RMK i en METAR et såpass stort irritasjonsmoment for deg? Det er vel bedre å få vite at det er noenlunde de samme forholdene opp i høyden som på bakken, enn å ikke vite en ting. Se for deg at du er fører på et fly inn på ENOV (bare et eksempel fordi jeg vet at de i har en vindmåler plassert langs innflyvningen en plass) på en LLZ-approach i ekte vestlandsruskevær, lugubre forhold med andre ord. Da er det jo ikke akkuratt dumt å vite hvordan vinden arter seg i høyden på innflyvningen i forhold til på bakken på flyplassen, uansett om variasjonen er liten eller stor. Da har man enkelt og greit mer informasjon å planlegge approach etter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Men i flightsim er det nok kanskje ikke så viktig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Nei, men nå har jo dette nødvendigvis ikke noe med flightsim å gjøre? Jeg er ingen pilot (enda), men trenger man å ha et flysertifikat for å forstå noe av denne situasjonen? Je trurn'te det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Neinei... men på dette forumet, i kaffekroken, er det ikke dumt å nevne akkurat det :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg liker å vite det. Spesielt før jeg sender solo elever ut på tur. Ikke ofte, tror ikke jeg har sett det enda, man ser det her i usa. Går mer etter PIREPS og winds aloft. Uansett, absolutt god informasjon å ha med seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 ... ellers så er jo amerikanerne mye flinkere til å inkludere en haug med informasjon i remarks i slutten av METARene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hva med Japanerne, da? METAR for Narita begynner stort sett med det vi er vant med i Europa, men så kommer ofte hele METAR-en om igjen i det amerikanske systemet under RMK.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det som står i RMK er som oftest som meteorologene; det er derfor slike ting som nøyaktig temperatur, trykk etc står oppgitt med desimaler; om enn på kodeform. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 NB.. Det sitter sikkert mange på forumet her som føler seg dum når det gjelder METAR lesing. Så derfor hiver jeg inn en link her om hvordan man leser METAR, slik at andre kan få en bedre forståelse for hva det er når dem hører METAR i simmen: http://www.fsstation.com/tutorials/aviation-weather-metar.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Smart=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Når vi nå snakker om RMK. Noen kommentarer til denne da? 00000KT CAVOK 10/08 Q1030 RMK SKC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 For å fremheve at det er fortsatt er Clear Skies (SKC) til tross for både et stabilt høytrykk, vindstille og med bare en liten spredning mellom temperatur/duggpunktstemperatur (som gir økt risiko for FG)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Altså økt fare for tåkeheimen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Økt fare ja, men nesten mot alle odds SKC og flott påskevær (vel bortsett fra skiføret pga. tempen da)! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Nei:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hehe.. :grin: Edit: Sorry, jeg som rotet litt her... :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Partial obscuration? At det er skies clear, men det er ikke heeeeelt klart; dog ikke umulig å se igjennom? -eller ville det heller vises som en OVCXXX og det samme gjentatt i RMKS? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 SKC for å understreke at det ikke er noen inversjon her eller en vertikal siktreduksjon som kanskje ikke "fanges opp" av CAVOK-betegnelsen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Egil Ursin Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 For å presisere at det ikke er noen skyer over 5000ft/høyeste MSA Da kan pilot si til PAX at det er sol og skyfritt EDIT: evt stjerneklart... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 10 poeng til Ursin:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Ok. Man lærer så lenge man er oppegående sier jeg bare (håper jeg om meg selv at jeg fortsatt er) Men jeg trodde det var først på 6000 ft. man kunne si at det var solfylt hvis det er CAVOK EDIT: Men tro, det skal man gjøre i kirka Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Er dette noe som gjøres i praksis i Norge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det hender det gjøres Ja. Forsvaret er ofte glad for det. Det kan være stor forskjell på cavok og skc! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.