Gå til innhold

Flyhøyde ved bruk av VATSIM


Jack J Jackson

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vet ikke hvis dette innlegg kommer på feil plass men prøver allike vel.

 

Følgende scenario:

 

Jeg skal fly fra KCHS til KMIA og sender inn en flight plan (lagd i Vroute) til VATSIM, da jeg ønsker å fly online. I flight planen har jeg angitt FL310 da jeg bruker en 737-800.

 

Ja jeg er klar over att det finnes korridorer i luften og at kanskje høydevalget ikke var riktig for min rutt. Har ikke sjekket dette.

 

Jeg tar av mot KMIA og stiger til angitt høyde. Ser på min flight plan at jeg i prinsipp flyr rett syd.

 

Etter halve flighten får jeg en personlig melding fra en fyr, som jeg observert på radar, og som kommer i motsatt retning. Han mener at jeg går på feil høyde i forhold til den kurs jeg har og forteller at i sektor 000-179 grader skal jeg gå på ujevn høyde (310-330-350 osv) og i sektor 180-359 på jevn høyde (300-320-340 osv).

 

Spørsmål 1.

 

Er det slik? Det har jeg ikke vært borte i før. Jeg har nå en god del timer på VATSIM og ingen flyleder har korrigert min innsende flyhøyde hverken till spesielle korridorer eller høyder når jeg skifter retning.

 

Spørsmål 2.

 

Nå var kursen i den flight plan som jeg sent inn nesten

180 +- 40-50 grader hele flighten. Hvis det nå skulle være slik som fyren fortalte meg, skal jeg da justere høyden HVER gang jeg passerer 180 grader? Det blir mye opp og ner!

 

Spørsmål 3.

 

Hvor kan jeg finne hvilken høyde som er korrekt når jeg skal lage en flight plan? La meg si det slik at hvis jeg ønsker å fly fra ENGM til ENVA, MÅ jeg da fly på en bestemt høyde eller KAN jeg ønske en høyde og få den godkjennt?

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA så går det ikke på nord/sør.

 

Hvis du flyr på en heading mellom 360 og 179 så skal du ligge på ODD flightlevels. Altså FL290 FL310' date=' FL330, FL350, FL370 osv.

 

Hvis du flyr på en heading mellom 180 og 359 skal du være på en EVEN flightlevel. Altså FL280, FL300, FL320, FL340, FL360 osv.

 

Mathias :) [/quote']

 

 

ICAO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og FAA da tydeligvis.

 

Ser du nevner TRD/OSL, der er det, til info, even sørover og odd nordover. Jeg går utifra at de har gjort det slik fordi ruta opp går via TOMBO (Øst for begge) og turen ned går via TGA og MES (Vest for begge).

Når du skal velge odd/even ser du på øst/vest i forhold til dep og dest airport, ikke om ruta snirkler seg litt begge veier.

 

På høyder over FL410 er vertical separation 2000ft, fordi høydemålere kan bli upresise på slike høyder. Da blir det ikke lenger odd/even, men annenhver. Du bruker utgangspunkt i FL410, som da blir øst/sør, og det blir da FL430 vest/nord, FL450 øst/sør, FL470 vest/nord, osv.

 

Ved egne høydeinstrukser fra ATC glemmer du alt som heter odd/even, du hører på dem som har best trafikkoversikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser ut for meg som du har alt på det rene. Italienerene har sine "sære" regler på lik linje som vi Europeer mener gjerne at USA har sine "sære " regler , eller for den slags skyll enkle regler (TL=18000 over hele landet). Dersom vi skal gå litt mer inn i dybden på dine spørsmål kan vi jo se litt på reglene rund det som har med RVSM Airspace, som vi alle befinner oss i når vi passerer FL 290FT. RVSM (Reduced vertical separation minima) blei introdusert for og få ein effektiv bruk av "upper airspace" mellom fl 290 og 410. Og da gjelder som du har helt rett i ODD og EVEN, borsett fra foreksempel hos Russerene og Kineserene som bruker METER som definisjon på hvilken høyde du befiner deg på. Vi ha også noe som heter NON RVSM AIRSPACE og då begynner EVEN THOUSANDS ifra FL 280 og dretter 310 350 390 430 etc..ODD THOUSANDS FL290,330 370,410 etc..men det er igjen land som overnevt som bruker denne regelen...henger litt etter på det tekniske hva anngård utstyr om brukes i lufta og på bakken... Hold deg til RVSM når du er på tur i Europa og USA, så skal du ha alt på ditt rene. Helt til slutt så kan du veldig gjerne forvente FL endringer dersom du har store kurs endringer på din fligt plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hvor bestemmelsesstedet ligger i forhold til din startposisjon som vil avgjøre din flyhøyde. Altså ligger det 360 -179 (ODD) eller 180 359 (EVEN)

 

Og så en liten huskeregel ....

NEODD = North East ODD

SWEVEN = South West EVEN

 

Jeg ville vel anta at det er progresjonen av flighten som bestemer litt hvilken høyde du får. Ta foreksempel at du skal fra ENGM TIL LEMD (Madrid. Du blir sent helt ned til Marseille, for du setter kursen vestover mot Madrid. Da kan det veldig gått hende at du får FL endring. Men der er som vanlig untakk ifra regelen alt etter trafikk og humøret til ATC. Men disse reglene er jo i utgangspunkte der for og skape tryghet og ikke minst avlaste ATC, på lik linje som vi har eks. SID og STAR.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cruisehøyden i flightplan skal være din første planlagte cruisehøyde. Dersom du planlegger å endre høyden ved et waypoint senere i flightplan så skriver du navnet på waypoint etterfulgt av en '/' og deretter fart OG høyde fra det punktet, f.eks. "TORGA/M078F340" betyr at fra Torga så vil ny fart (eller gammel om den ikke er endret) være Mach 0.78 (kan skrive den som N0470 for TAS=470kt) og høyden vil være flightlevel 340.

 

I vertfall er det slik det gjøres i virkeligheten og jeg vil tro man gjør det slik på VATSIM også.

 

Husk at selv om det står i flightplan at du skal gjøre en fart- eller høydeendring så må du få clearance til å endre høyden/farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...