Gå til innhold

adressa


Anbefalte innlegg

Kapteinen hadde da vel uansett stoppet og sett seg rundt og forhørt seg med tårnet før han kjørte ut på rullebanen? Det jeg ikke forstår er hvorfor SAS går med på at dette var en nesten-ulykke når de heller kunne betrygge folk med at dette var under full kontroll. Men jeg er ingen ekspert på flyplass-reglene, så ikke vet jeg.

 

edit: Ikke SAS såklart. "Havarikommisjonen". De er vel mer likegyldige til hvor trygge folk føler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig jeg og... Her var det en reel kollisjonsfare. Avstanden var ikke så dramatisk, men når de tilsynelatende hadde klarering til line-up (uten "behind" instruksjon, eller mulighet for det mtp lav sikt), så kunne det fort ha gått annerledes.

 

"Runway incursion" er veldig alvorlige greier!

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapteinen hadde da vel uansett stoppet og sett seg rundt og forhørt seg med tårnet før han kjørte ut på rullebanen? Det jeg ikke forstår er hvorfor SAS går med på at dette var en nesten-ulykke når de heller kunne betrygge folk med at dette var under full kontroll. Men jeg er ingen ekspert på flyplass-reglene' date=' så ikke vet jeg.

[/quote']

 

Vel, om de hadde betrygget folk med at alt var under full kontroll så hadde de vel faktisk komt med en aldri så liten løgn, for en slik alvorlig nest-ulykke oppstår ikke når alt er under kontroll. Kapteinen hadde fått klarering til å stille seg opp på rullebanen og vente der, og da trenger han ikke å stoppe flere ganger før han kommer seg dit eller snakke mer med tårnet. Han så nok ut etter trafikk på innflygingen, men som det står i rapporten så er det vanskelig å se innkommende trafikk fra den taxebanen da den er 45 grader på rullebanen. I tillegg var jo sikten redusert i snøværet, det var i grålysningen og vertikal sikt var jo 500 fot 18 minutter senere.

 

Runway Incursions er alltid en alvorlig hendelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...