Gå til innhold

Northern Air Cargo på hastetur i Alaska!


Anbefalte innlegg

Denne historien forteller hvordan Torstein fikk sin starter motor når han stod fast oppe i fjellheimen i Alaska for noen dager siden. Torstein sin historie kan du lese her!

---------------------------------------------------------

 

Det var en tidlig tirsdags morgen i Anchorage, Alaska. Northern Air Cargo var satt opp til å fly forsyninger som skulle ut med fiskebåtene i områdene rundt om i The Bering Sea. Målet vårt var Unalaska, som er flyplassen som ligger utenfor Dutch Harbor. Vi hadde akkurat gjort de siste forberedelsene før mobilen min ringte, det var min gode venn Torstein Sønstabø, han hørtes noe stresset ut på stemmen. Under samtalen fikk jeg vite at han hadde mottatt et kjemeoppdrag fra gutta som driver SIRP basene rundt om på isbre'ene øst for Stephens Passage mot grensen til Canada. Nå stod han fast på Sawyers Saddle Camp (også kjent som base 8) med en ødlagt starter motor. Saken var klar, en venn hadde behov for min hjelp, her måtte det gjøres prioriteringer! Forsyningen som skulle til Dutch Harbor måtte uansett ikke være framme før kl. 0600 onsdags morgen, så vi hadde drøyt 23 timer på å få en ny startermotor til DC-3'en hans opp på fjellet. Den eneste flymaskinen vi hadde til rådighet var Northern Air Cargo sin DC-6, de mindre flymaskinene var fullbooket hele uken. Selv hadde jeg aldri landet på en snølagt bane i en høyde av 5600fot med DC-6'ern, men en gang må jo bli den første, here we go!

Get1.jpg

 

Det tok en drøy time å få lastet av flymaskinen, gjort den nødvendige planleggingen med tanke på fuel (vi vil helst ha minimalt med avgangsvekt der oppe i fjellene!) crew og lasten vi skulle ha med oss opp. Her kuttet vi på det vi kunne, loadmaster fikk derfor fri til kl. 1500, vi klarte oss med to piloter og tekniker.

Get2.jpg

 

Like over Sisters Island fikk vi en forsmak på hva vi kunne vente oss av vær der oppe i fjellene. Det så meget lovende ut med predte skyer og rolige vindforhold. Flytiden fra Anchorage til Petersburg hvor vi skulle avhente starteren til Torstein tok 2h 40min.

Get3.jpg

 

Etter 2h 38min svinger vi inn mot finalen på Petersburg. Vi hadde gjort meget god planlegging på flytid, vindforhold etc. Det ble absolutte minima å forholde seg til under hele turen. Var vi "for økonimiske" måtte vi bruke litt mer bensin for å ikke bli for tunge.

get4.jpg

 

Touchdown på Petersburg. I bakgrunnen ser dere lasteterminalen, samt hangaren til Torsten (til høyre i bildet). Vi kunne se arbeiderne hoppe og juble når vi kom rullende inn foran hangaren.

Get5.jpg

 

Papirarbeidet ble unnagjort mens Torstein sitt crew lastet ombord starteren. Ikke store greiene, men uansett flott å få hjelp fra meget dyktige loadmastere (du har gjort noen gode intervjuer Torstein!). Alt gikk smertefritt, etter 45 min var vi klare for avreise igjen. Torstein var blitt varslet om at alt var OK, og at vi regnet med å være der om ca. 25 min.

Get6.jpg

 

Vi hadde levert en relativt detaljert flightplan som vi kom til å forholde oss til. Dette fordi vi skulle opp å fly i fjellheimen med utfordrende værsystemer og ukjent terreng. SAR ville derfor bli iverksatt om vi ikke landet 30 min etter beregnet ankomst tid!

get7.jpg

 

Utklatringen gikk smertefritt. Spredte skyer gav oss muligheten til å klatre rett opp til 10500ft med heading 340 til vi mottok signaler fra NDB'en som er satt opp på basen. Vi var lette og maskinen gikk til værs som en rakett! Vi forstod raskt at det kom til å bli en utfordring, både å finne basen og lande på den når vi etterhvert kom over de hvitkledde fjellområdene. Her passerer vi over Dawes Glacier som ligger i området rundt Tracy Arm Fords Terror Wilderness.

Get8.jpg

 

Vi fikk snart kontakt med NDB'en og fortsatte mot denne i en høde av 8500ft. Basen ligger på 5600ft AMSL og har en bane på 666m som ligger i retningene øst/vest. Innflygning fra vest gjør seg vanskelig på grunn av en stor fjelltopp som ligger så og si i enden av rullebanen. I tillegg er de normale vindforholdene slik at vi regner med å lande MOT vest. Vi tok så en crosswind 1000ft over basen for å sjekke forholdene før vi starte på en right downwind for bane 27.

Get9.jpg

 

Det var ikke mye rom for feil! Lav trykkhøyde, kastevinder over fjellkammen og omkringliggende terreng gjorde innflygningen meget utfordrende! Her var vi NØDT til å holde tunga rett i munnen, noe vi tilvanlig er gode på, men dette var virkelig noe utenom det vanlige!

Get10.jpg

 

Vi svinger til finale bane 27. Hastighet - OK, turtall - OK, flaps - OK, landingsjul - OK. HERE WE GO! De fire motorene drønner betryggende i ryggen vår, dette går så det suser!

Get11.jpg

 

Hun har ikke skuffet meg før, og hun gjør det heller ikke denne gangen! Setningspunkt AKKURAT der jeg vil ha henne, åh hadde de andre damene på jorden vært like leken som denne! get12.jpg

 

Hun lander mykt i snøen, de fire herlighetene blåser banen ren og hjulene gir akkurat nok motstand til at vi stopper noen meter fra banekanten. Jeg puster ut å smiler fra øre til øre! Vi taxer inn å blir møtt av en heller snøette Torstein som måtte rulle seg i snøen for å tro at vi virkelig satt flymaskinen ned på denne basen! Jeg smiler ennå bredere. Vi rekker en kopp kaffe mens teknikerne våre jobber med DC-3'ern. Get13.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å li på kveld. Torsten hadde tatt av før meg da han hadde noe trangere timeplan enn meg siden han ble noen timer forsinket. Vi hadde lite "saft" igjen i buggene, akkurat nok til å komme oss ned til Juneau for bunkring slik at vi kunne komme oss tilbake til Anchorage for å fly lasten vår til Dutch Harbor. En heller smånervøs kaptein liner flymaskinen opp på banen for avgang. Ikke akkurat fri flukt i enden av den 666m lange banen!

Get14.jpg

 

Full throttle, pitch og mixture blir satt til rett forhold med tanke på høyden vi tar av fra, vi klir sakte bortover snøen. Utrolig nok plukker vi opp mye hastighet mens vi ruller nedover den noen cm. dype snøen, dette så meget lovende ut!

Get15.jpg

 

Stikka i magen, øynene låser seg på fjellet som paserer bare meter fra vår høyre vinge. Dette kunne ikke blitt mer elegant, dette skulle du vært vitne til Torstein! Vi kaster oss over fjellkammen for å fly ned i fjorden, alle i cockpit sitter i sine egne tanker idet vi følger dalen inn mot Juneau. Helt utrolig!

get16.jpg

 

Det tok ikke mange minuttene før vi hadde Juneau i sikte, flott vær også her nede. Samtlige crewmedlemmer ser bekymret på fuel nåla.. Vi får håpe at FAA ikke står nede på Juneau for å si det slik!

Get17.jpg

 

Right downwind på Juneau. I bakgrunnen ser du flyplassen og utløpet til Mendenhall Glacier.

get18.jpg

 

Ikke mange meter igjen før vi er trygt nede på Juneau for en kort stopp for å få mer fuel i tankene. Det har virkelig vært en helt utrolig tur, både utfordrende, krevende, gøy, skummel, ja ALT på en gang! Dette viser samholdet til oss piloter her oppe i Alaska. Håper du fikk levert lasten din Torstein!

Get19.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa Ivar. Ikkje ofte ein får slik service. Ja bakkemannskapa mine har stort press på seg for å halde seg innaføre i selskapet. Eg har store krav :grin:

 

Impnerande stykke airmanship å operere den store boksen din på desse stripene. Men det ser ut til at du lyt la ein mekanikar kikke på motorane dine. Dei rauk litt kraftig under innflygninga til Juneau!

 

Berre gi beskjed neste gang du treng litt hjelp uti gokk ein stad hehe...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander: Scenery han og eg nyttar, er:

 

SIRP, Freeware.

Misty Fjords, Payware.

Tongass Fjords, Payware

Alaska Mesh, Freeware

Lennarts texturer, Freeware

Glacier Bay, Freeware

I tillegg har eg inne eit scenery som legg til oljeriggar rund i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein har vært min sekretær her, så han har presentert sceneryet vi benytter oss av.

 

Flymaskinen er freeware og lastes ned fra http://www.calclassic.com/ Livery etc. kan lastes ned fra Avsim. :grin:

 

Arild, det er bare å ta turen! Regner med du har en del flytimer, så en utsjekk tar vi lett! Før du vet ordet av det har du signert kontrat med både meg og Torstein! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[color:#000099][size:14pt]Da Norwegian Eagles arrangerer "Alaska Challenge" i helgen, forfrisker jeg denne posten som en liten teaser og ett hint om hva som kan vente de som deltar på en eller flere av turene som er satt opp på henholdsvis lørdag og søndag. Norwegian Eagles ønsker ALLE hjertlig velkommen til å delta!

 

MER INFO HER [/size][/color]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...