Gå til innhold

ACARS


Frode Foss

Anbefalte innlegg

ACARS blir ofte brukt til kommunikasjon mellom OPS og oss mtp andre forhold... hendelser ombord, identiteten til passasjerer eller besetningsmedlemmer ved feks medisinske situasjoner osv.

 

Det er og forblir konfidensiell kommunikasjon, samme hvor enkelt det er å avlytte den. Men det er det ingen som bryr seg om...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACARS blir ofte brukt til kommunikasjon mellom OPS og oss mtp andre forhold... hendelser ombord' date=' identiteten til passasjerer eller besetningsmedlemmer ved feks medisinske situasjoner osv.

 

Det er og forblir konfidensiell kommunikasjon, samme hvor enkelt det er å avlytte den. Men det er det ingen som bryr seg om...

 

 

Hilsen T [/quote']

 

Vel, da er det kanskje en tanke å bruke en annen teknologi for å sende den type konfidensiell informasjon? Kryptering er stikkord her, det burde jo være uhyre enkelt med dagens (og gårsdagens) teknologi.

 

Når man sender noe ukryptert ut i eteren i dag så må man regne det som helt sikkert at det er "noen" som lytter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller la være å opplyse om frekvensene, som jeg gjør... Derfor sa jeg at jeg gir av mitt, hvis andre gir av sitt.

 

Jeg vet godt at det finnes info om dette på nettet... men det er herlig å se dobbeltmoralen her på forumet. Når noen nevner piratkopiering etc. så er folket aldri så skinnhellige, og synderene utestenges. Når annen informasjon videreformidles, som ikke tilhører vedkommende som videreformidler den eller som vil lytte på den, så er det ikke så farlig ettersom "vi er alle interesserte i det".

 

Det er riktig nok lovlig (siden 2002) å lytte på radioer, men det er fortsatt ulovlig å bruke det man hører til noe som helst. Jeg vil si at personlig underholdning faktisk kommer inn der, men da er jeg vel bare helt skrudd i hodet... Enda verre er det med de som streamer det videre.

 

Men slik er det bare... hva som mulig er mulig, og jeg bryr meg ikke mer enn at jeg holder infoen jeg har for meg selv og passer på hva jeg skriver over ACARS og sier på radioen.

 

Fortell meg en god grunn til at jeg skal ha forståelse for at folk vil sitte å ta inn ACARS meldinger...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn: Misforstå meg rett, jeg er forsåvidt enig i dine betraktninger rundt dette.

 

Men som du selv sier så er det lovlig å lytte på radio, da blir det jo litt feil å sammenlikne det med piratkopiering. Men det er kanskje slik at det er ulovlig å *distribuere* det man har hørt "på radio" (her er jeg usikker) og da kan det vel sammenliknes litt, rent bortsett fra at dette ikke har noe med økonomi å gjøre.

 

Men løsningen er jo soleklar, nemlig å kryptere denne typen samband på en tilstrekkelig sikker måte. Det at man holder frekvenser hemmelig er en elendig form for "sikkerhet", det er jo alltid "noen som vet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig nok lovlig (siden 2002) å lytte på radioer, men det er fortsatt ulovlig å bruke det man hører til noe som helst. Jeg vil si at personlig underholdning faktisk kommer inn der

Du kan mene personlig underholdning faller inn under "å bruke det til noe", men det gjør det ikke. Det er lov å lytte til radiosendinger, men du har ikke lov til å videreformidle det du hører. Ganske enkelt og greit. Hører du på politiradioen din at en mann blir skutt på Tøyen, kan du glede deg så mye du vil over spenningen, men du kan ikke fortelle noen om det.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man si, det er vel sånn halveis riktig. Man bruker ikke acars til å kalkulere det, men man bruker acars til å laste ned siste enroute vær, winds aloft og temperaturer, som acars plotter inn for dem, så kalkuleringene i INIT REF blir mer nøyaktige ;) NG har jo acars rett i FMC-en, så da kan det jo fort se slik ut. CL har separat ACARS som et touchscreen-panel i radiostack, jeg går utifra at det er forbindelse mellom den og FMS og at de derfor slipper å plotte alt manuelt i FMC'en selv, men jeg skal ikke garantere det heller ;) Dette er bare en av mange funksjoner ACARS har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...