Gå til innhold

ENHD-ENGM


camille fanjaud

Anbefalte innlegg

Heia, det er noen som spurte (LN-JAK) om noen hadde bra forslag til en bra og kort flygning, jeg har egentlig det!!!

Altså fra Haugesund Luthavn Karmøy til Oslo Lufthavn Gardermoen.

Jeg har vært flere ganger i cockpiten og har scanner pluss alle SID-STAR-ASIR og APPROACH kartene. Det er som i virkeligheten! (Kartene kan du finne i nedlastings-side)

Denne ruten flys av SAS.

Denne turen er ganske fin og tar omlag 30-45 minutter, og flys av en B737-600 eller -700. Rullebanelengde for t/o ca. 1550m (det er veldig kort!!!)

Eksempel fra rute SK1391 som ble fløyet i dag!!!!

Ta kontakt med tårnet 120.500

ATIS er 118.725.

*ENHD Take-off RW32 UTIRA 1 departure Kurs 283° to FL040. (når tatt av, ta kontakt med SOLA DEP. 119.600 imidlertig !)

*DIRECT SOGLO.

(Når du passerer FL020 eller NDB FNO sving mot nord direkte til WP SOGLO og stig til FL150. Husk å få klarering fra SOLA. Da tar du kontakt med STAVANGER RADAR 120,650)

*DIRECT SIG. ( da får du klarering til å stige til FL270 og kurs mot VOR/DME SIGDAL. Når du kommer til FL270, får du ta kontakt med OSLO RADAR, da får du klarering til å fortsette mot SIG og å begynne en innflyvning til 01R eller 19R via SIGDAL 2Foxtrot eller SIGDAL 2Echo Arrival. Jeg går ut fra at dere vet hvordan det skjer på ENGM så jeg sier ingenting om det. Du tar kontakt med APP så DIRECTOR og TÅRNET. OSV!!!

Det går veldig fort så vær forberedt!! Du blir på FL270 bare mellom 5 til 10 minutter!!!)))

Håper det blir nyttig!!!????

KOZ dere!!!

heia LN-HAUgesund! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av camille fanjaud:

Jeg tok feil en plass! Kursen for Take-off er ikke 283° men 317 magnetiske grader!!!! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Ha en fin tur!

 

Javel...Og hvis du sier magnetiske grader, hva er da kompassets deviasjon? For at du kan si magnetiske grader, saa ,maa du regne ut fra kompassets kurs, og legge til/trekke fra deviasjon for aa faa magnetisk kurs. Ingen opererer med magnetiske grader, du maa ogsaa ta hensyn til drift og misvisning ogsaa. Da faar du den virkelige kursen.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Hei, alle flyr jo med magnetiske grader. Et kompass peker ikke mot nordpolen, men mot det som kalles for Den magnetiske nordpolen som ligger en plass i nord - Kanada! Når vi flyr, så bruker man alltid magnetiske grader unntatt når du flyr til Longyearbyen eller en annen lufthavn som ligger over 75 grader nord. Da bruker man noe annet som peker mot nordpolen.

Hvis du har innflygningskartet til Longyear, så får du se at kursene står både på magnetiske og virkelige grader!

Her i HAU, er kurs for take off 317 i magn., 314 i virkel. !

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man tar ut av et kart, er kompassets kurs. Man maa regne med en deviasjon for kompassets feil(kan variere, og maa reguleres iblandt)og da faar man magnetisk kurs. Hvis man flyr paa en magnetisk kurs, saa maa du ha som forutsetning at det er vind stille, og at kartet ditt er "up to date". Se i kompassrosen i kartet, da ser du misvisningen, og den maa du kompansere for naar du skal fly. Hvis ikke havner du feil. Det er mange maater aa fly paa, baade loksodrom og storsirkel som man kaller det. Men hvis du kun tenker paa flygning fra flyplass til din oprinnelige kurs, saa trenger du ikke aa tenke paa annet enn kompassets kurs, som du har i displayet i cockpit. Cockpit viser kun kompassets kurs. Ligger den magnetiske nordpol i Canada [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] .. Jo, det er stor forskjell paa den geografiske og den magnetiske nordpol, den magnetiske nordpol ligger paa 074 grader nord, 100 grader vest med aarlig smaa forandring.

Mvh

Truls

[ 01-12-2001: Endret av: Truls Meek ]

[ 01-12-2001: Endret av: Truls Meek ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kompass peker nok paa den magnetiske nordpol. Men for aa finne en kurs, saa maa du ha et kart, og i ett kart tar man ut kun kompassets kurser. Man kan aldri navigere etter kompassets kurser for aa komme riktig frem. Selv om man i ett fly har gyro kompass, saa maa man kompansere for deviasjon, og da faar man magnetisk kurs. Selv om kompasset peker mot den magnetiske nordpol, saa betyr ikke det at det du leser av er magnetisk kurs. I ett kompass leser man alltid av kompassets kurs, og ingen ting annet enn det. I navigasjon kaller man dette for kurs rettelser, og for aa nevne ett eksempel saa kan jeg sette opp et eks;

kompass kurs: 235 grader

deviasjon: + 002 grader

------------------------

magnetisk kurs:237 grader

misvisning: 2 grader west

-------------------------

Rettvisende styrt kurs:239 grader

=================================

I dette tilfellet maate du ha styrt 239 grader paa kompasset ditt, for at det du tok ut i kartet var 235 grader for aa komme frem. Paa mindre distanser er ikke dette noen fare, men for lengre distanser saa maa man vaere noye med kurser, og kurs rettelser. Ellers er det tragisk aa skrive norsk, naar man er i utlandet [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Karl R Pettersen:

Emm, er ikke dette motsatt, eller har jeg misforstått alt? En starter med å ta ut ønsket trekk, legger til/fra eventuelle korreksjoner, og så flyr du etter kompasskurs. ?

En beregner da hvilken kompasskurs en skal fly for å oppnå ønsket trekk.

Eller???

Man regner ut hvilken kurs man skal ha, for saa aa finne ut hva man skal styre paa kompasset. Hvis man kjenner rettvisende styrt kurs, saa blir alt motsatt av hva jeg beskrev i innlegget over.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trekker ut ønsket trekk på kartet, kompenserer for vind, kompenserer for magnetisk variasjon og til slutt for misvisning på flyets kompass dersom det er en misvisning.

Her i landet er normalt variasjon så lite (0 - 5° elns), og misvisningen pleier heller ikke og være særlig stor så det taes ikke så nøye med i beregningene, vinden er som oftest mere usikkerhetsmoment enn disse to, HER I LANDET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

Man trekker ut ønsket trekk på kartet, kompenserer for vind, kompenserer for magnetisk variasjon og til slutt for misvisning på flyets kompass dersom det er en misvisning.

Her i landet er normalt variasjon så lite (0 - 5° elns), og misvisningen pleier heller ikke og være særlig stor så det taes ikke så nøye med i beregningene, vinden er som oftest mere usikkerhetsmoment enn disse to, HER I LANDET.

 

Hei.

Det du beskriver her, er likt som jeg har provd aa beskrive i innlegg over her. Deviasjon paa kompasset kan variere, men dette kan man korrigere med aarlige mellomrom. Vet man at kompasset har en deviasjon, saa bruker man aa ta det med i beregningene. Vind kan vaere et problem, men i teorien er en god regel aa bruke at man sier at med/motvind oppveier hverandre, dette vel aa merke i teorien.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At med og motvind oppveier hverandre....vel det kan sies å være meget teoretisk (det er min erfaring når jeg flyr til havs med helikopter).Som Tarjej helt korrekt er inne på,er det der mulighetene for å gå på de virkelig store smellene ligger,foreks fuel.Både når det gjelder drift/mot og medvind.

Flyr man mere avanserte maskiner vil mye av det som diskuteres her bli tatt hånd om av systemer,men flyr man en klubb maskin skal selvsagt alt taes hensyn til,og kanskje spesiellt vind korreksjoner.

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Karl Andreas Olssøn:

For seilflygere flest, er vind positivt....hehe [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Så sant som det er sagt! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Takker værgudene for vinden i disse dager da snøen ødelegger den store termikken!

Happy gliding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av camille fanjaud:

Når vi flyr, så bruker man alltid magnetiske grader unntatt når du flyr til Longyearbyen eller en annen lufthavn som ligger over 75 grader nord. Da bruker man noe annet som peker mot nordpolen.

Hvem er vi? Flyr du i et selskap? Just wondering! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...