Gå til innhold

Kinesere strenge ved fotografering?


Vetle Fosse

Anbefalte innlegg

Heisann...Jeg er for tiden i Shanghai Kina og hadde tenkt å ta bilder av noen eksotiske fly på Pudong intl. MEN, jeg er en smule redd for at de kan være veldig strenge på akkurat dette med å ta bilder på flyplasser. Er det noen som har en idè om hvordan reglene er for slikt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...marius...jeg har vært her i snart 2 måneder nå...dette er virkelig et land som kan sjokkere èn, på èn og annen måte...det er forbudt å fotografere på restauranter og kjøpesentre, offentlige steder generelt egentlig (men siden det ikke er politifolk overalt eller alle som bryr seg like mye så går det greit)...dette er litt av et land altså.

 

Pudong Intl. Er heller ingen "ferie flyplass"...Her snakker vi business og ta dere til det dere skal gjøre i Kina og ikke noe mer. Er det noe jeg har lært her nede så er det at de tar sine regler veldig på alvor, spesielt nå rundt OL i beijing, derav også grunnen til at jeg opprettet posten, for det jeg mente var om jeg kan ende opp med å komme i fengesel for spionasje på en flyplass og seinere skutt på offentlig arena, eller få et lettere spark i rævva av nærmeste leder av det lokale kommunist kontoret...så jeg antar ingen har noen greie svar på dette?

 

Det hørtes litt ut som jeg motsier meg selv når jeg lurer på om det er lov å fotografere på flyplasser men IKKE på offentlige steder, men det er akkurat dette som faktisk kan sjokkere litt med Kina...det er virkelig ikke et normalt land :) og jeg lurer liksom på om de er så strenge som jeg tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bilder av noen statuer i Firenze en gang (Italia). Bort til meg kom en Carabinieri-dude (ordenspoliti nærmest) og sa "no foto... no foto"... Det syntes jeg var merkelig siden det stod et skilt med mange forbudskilt men ingen fotoforbudskilt. "Show me where you have your no-photo-sign..." spurte jeg. Han kikket seg rundt og måtte gi seg... "is okay, is okay!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry vist jeg kaprer tråden, men når vi allerede er inne på det, kan det vel ikke skade.

 

Ferierer fortiden rett vesiden av Dubrovnik airport, LDDU, og flyene dundrer rett over hustakene på final. Er det non som har erfaringer med sure sikkerhetsfolk her? Sikkerhetsvakten jeg spurte når vi kom hit forstod knapt hva jeg sa, så håper det er noen med mer vettuge erfaringer her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2004 tok jeg plenty med bilder både ved Beijing Intl. og i Xi'an. Ingen purk som kom løpende da, selv om de så meg.

 

Vår guide på den turen rådet oss til å være litt forsiktig med å ta bilde av soldater og politi som ikke står på parade, dvs de som "minglet" i folkemassen hele tiden. (les: overvåket turister)

 

Vi hadde ikke noe problemer med at de ville stoppe oss fra å ta bilder, selv når motivet var ting som kanskje ikke stilte Kina i et alt for godt lys. (Fattige områder, tiggere, hjemløse barn etc)

 

Det er dog en kjempe godt sport å drive ITV og sivil politi spotting under veis, det er helt sykt hvor mye kameraer og snut det er der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare deg Gunnar på ditt forslag så er dette simpelten umulig...Kinsere her er RÆVVA i Engelsk, og hvis de kan så er de livredde for å snakke det, sikkerhetsvakter er det overalt men de er "just for show" og kan ihvertfall ikke engelsk, og iløpet av vår tid her har vi enda ikke vært så heldige å treffe en politimann som forstår så godt engelsk at man vil bruke energi på å prøve å forklare hva man vil fremt til med samtalen...

 

Og Anders, du har heilt rett ang. interessante ting å ta bilder av her når det kommer til politi og slike ting...vi kjørte for litt siden forbi en litt anderledes politi bil, så roper sjåføren vår ut (vi MÅ ha sjåfør, hvis ikke kommer vi oss ikke rundt, bare så dere vet det :) )"aaah...Kung fu police"...så da forklarte han at dette var politifolk som var spesial trente på Kung fu :P vi har også sett mange kommunist parti biler, skjult politi og lign...det er interessante greier...har ikke hatt mot å ta bilder av de enda, men får se om det kommer etterhvert! :) hehe...

takk for tipsa uansett som alle har kommet med, får bare prøve å feile... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Kineserene har myknet litt i det siste overfor utlendinger, men jeg har fått høre førstehåndserfaringer fra folk som var der midt på 90 tallet, og da var det noe mer spent.

En kar fra Sarsys (De som lager friksjonsmålere til flyplasser) havnet i buret ett par dager der borte sammen med en kollega, nettop for noe frisk bruk av fotoapparat inne på en flyplass. (De var der for å levere en friksjonsmåler)

 

De hadde dog hatt en "minder" 2 skritt bak seg hele tiden også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...