Gå til innhold

Sas suger...


Gjest Geir-Finstad

Anbefalte innlegg

  • Members

Er jo litt interessant da synes jeg at man betaler for en vare/tjeneste som ikke er helt definert. Dvs god benplass eller dårlig benplass. Når det er forskjeller i det enkelte fly, så bør seteplassene være forskjellig priset også. Stort sett så selger flyselskapene billig-billetter til de som bestiller flere måneder i forveien og de billigste billettene burde tilsi de "billigste" setene mener jeg da :)

 

Og Aleksander, når folk klager så er det stort sett en grunn til det. Hvis jeg og kompisen kjøper hver vår burger for 100 spenn og han får en som er 30% større enn min så blir jeg sur jeg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Selvfølgelig betyr det mye hvor mange penger en legger igjen i et selskap.

En har faktisk et KRAV om å bli behandlet bedre, når en bruker hundretusen eller mer på et produkt, mens andre bruker 499 en gang i året......

Hadde jeg vært SAS hadde jeg passet på at de som bruker mye penger hadde fått bedre plass i flyet...

Det er ikke noe komplisert teknisk løsning for dette, det man gjør er at man har en profil på kundene sine, feks ut fra hvor mye de reiser, og ut fra dette dedikerer seter for disse passasjerene.

Jeg har SAS Gold, som gjør at jeg kan gå til en gate og be om å få være med flyet, selv om jeg egentlig skulle være med et annet fly.... Selvfølgelig må det være ledig sete ombord, og at jeg kun har håndbagasje.

Profilen min ligger på kortet. Her må jeg ta til takke med det sete som er ledig, men ellers burde systemet automatik ha gitt deg sete du ønsket, ut fra en profil som ligger inne.

Jeg bruker mye Berg Hansen (reisebyrå) når jeg bestiller. Der kan jeg definere en profil i forkan og alle reisene jeg bestiller blir tatt hensyn til i forhold til profilen...

Geir er ikke ute etter å syte på klage, men han kommer med et eksempel han mener der dårlig kundebehandling, og åpner for diskusjon rundt dette. Argumenter som å ta bussen i stede for er jo bare barnslig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja verden er faktisk bare svart og hvit :)

 

Jeg mener at folk skal bli behandlet som folk. -Uansett hvor mye de har betalt. Det er SELSKAPET som har foreslått at folk skal betale så-og-så mye for turen. Behandler ikke selskapet folk slik du selv synes at de burde så flyr det gjerne flere selskaper til samme destinasjon (selvfølgelig med unntak).

 

Om nødvendig tar jeg gjerne tog i 5 timer og finner det bedre egnet om man vil gjøre noe arbeid på turen... F.eks. photoshopping ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir nok ikke helt enig her Andreas :/

 

Tror faktisk at SAS med flere er veldig glad for tilbakemeldingene som de får fra kundene sine, og at dette blir tatt opp for å se om det er noe en kan gjøre bedre. Alternativet her er at de mister en større kunde som velger andre selskaper fordi han ikke er fornøyd.

Selvfølgelig har alle kunder krav på å bli behandlet likt, men alle vet at de som benytter seg av en tjeneste blir tatt mer alvorlig en en som sjelden bruker denne tjenesten. Det er bare slik det er, å så får man like det eller ikke....

 

Men det er jo greit at noen bruker toget også, fint det hvis du skal t/r Bardufoss :grin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Jeg forstod saken slik' date=' nesten alle setene i det flyet Geir reiste med hadde god plass, mens noen få seter hadde dårlig plass. Dermed har han rett i å klage når han betaler like mye som alle andre og får mindre plass. [/quote']

 

Se her ja, her har vi en som faktisk har lest innlegget i steden for og finne argumenter mot trådstarter...det er nettopp dette som er greia....det er 2 seter som er mye trangere en alle andre, thats my point...mye surre huer her inne assa, godt det faktisk er noen våkne her også :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Nå skal vi vel ikke bli spydige her...

 

Men' date=' hvorfor har du egentlig mer rett på et sete med "god" plass, enn alle andre ombord i samme fly?

 

...fordi du har lagt igjen "[i']diverse hundre tusen[/i]" i selskapet?

:eek:

 

Beklager, men i mine ører lyder det helt irrelevant om man tidliger har lagt igjen "store" penger i et selskap, når selskapet ikke har tilgang på nyere fly...

Ok, så nå er jeg blitt arugant og krever mere plass en andre også nå da?

 

Les inlegget så ser du at det jeg kikker på er at du og jeg kan få 25% mindre plass en kammeraten din som har betalt akkurat like mye..på samme fly, samme klasse....er det feil av meg? du får prøve og lese inlegget før du legger føringer på hva jeg krever eller ikke....det kan virke som dere har savnet meg de 2 månedene jeg har hvert borte her på forumet?....hvem har dere kvervulert med når jeg har hvert borte? he he he.. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Man har vel faktisk ikke KRAV på forskjellsbehandling' date=' men enkelte selskaper liker å spille på at mange har et behov for forskjellsbehandling fordi de føler de må få noe igjen.

 

Føler man seg urettferdig behandlet så bestill på www.nsb.no i stedet... [/quote']Nokk en som ikke har skjønt en døyt....jeg krever ikke forskjellsbehandling...tvert om....og hendvise til NSB er noe av det dummeste jeg har sett så langt....du vet forskjellen på det som går på skinner og det som går i luften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det i stor grad er militærer som flyr til Bardufoss så kan du jo si det er et felt-tog det Norwegian-flyet da ;)

 

Absolutt enig i at selskapene burde behandle sine frequent flyers bedre enn de som ikke flyr så ofte' date=' men det betyr ikke at folk ikke skal behandles som folk. [/quote']

 

Er veldig spent på hvor du henviser disse tallene ifra Andreas? Er 30% militær trafikk på de sivilie flyene til ENDU, så det er ikke i stor grad militære som flyr til Bardufoss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Les to poster opp

 

Ok ser den. Tja om man skal ta mere betalt eller ikke, jeg vet ikke. Det som opptar meg er at man kan få levert mindre en det man betaler for.

 

Men tror jeg rett og slett legger tråden død fra min side, er litt vanskelig og få fremm poenget da man er så utrolig fokusert på og ikke være enig uansett hva man sier. Jeg kommer sikkert til og fortsette og benytte SAS når jeg får roet meg, men synes bare dette var så utrolig dårlig, og urettferdig for alle som havner på disse plassene, for det er drit trangt, og man får et dårligere produkt en han forran eller på siden av deg, til samme pris.

 

Men som dere sikkert har registrert gjennom disse årene, jeg har hvert en trofast SAS traver, for de har gitt meg flott service i alle år. Men man må jo ha lov til og påpeke skjevheter i systemet, noe jeg mener dette er.

 

Ha en flott uke, uansett hva du flyr, heter, eller om du er gul eller blå. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror jeg rett og slett legger tråden død fra min side, er litt vanskelig og få fremm poenget da man er så utrolig fokusert på og ikke være enig uansett hva man sier

 

Når du lager en sånn post som det her synes jeg det er utrolig at du ikke forventer å finne noen som er uenig med deg. Du må tåle at folk har en annen oppfatning enn deg.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Helt klart Matias, men poenget mitt blir litt borte i den enorme fokusen på og være uenig....you se...med andre ord, jeg lykkes ikke med min argumentasjon. Ha en flott kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet Geir... Folk tenker ikke i de baner av at fly som transportmiddel nødvendigvis skal være så behagelig. Derimot er det et kjapt og effektivt transportmiddel som enkelt fører den "vanlige mann" i gata fra A til B. Derfor tror jeg "vanlige folk" gir blanke F*** i om benplassen er ti centimeter kortere dersom valget står mellom å komme på siste flight hjem eller å bli til over helga.

 

Og her hadde du også et valg, Geir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste driter vel i om det er trangt, møkkete, går når det passer, til flyplasser langt unna byen de skal til. Bare det er BILLIG.

Og når så mage, foretningsfolk, som faktisk reiser i jobb, ikke bare for billig sprit ferie og sol, også benytter seg av lavpris, så blir det slik.

Blir slik også, hvis nokk folk kjører buss, eller tog, så blir taxi næringa ikke bærekraftig. Så kjører taxieieren mini buss, og så stor buss, fra plasser langt fra der du bor og dit du skal, men sikkert billig, møkkete og trangt.

Taxi næringa dør.

Det er og blir makedet som styrer. Selskapene må bare tilpasse seg eller velge å legge ned.

Men trenden er på vei til å snu.

Bestemor er lei av ungebesøk 20 ganger i året, mot normalt til jul.

Renta gjør at Andersen ikke tar med famile og svigermor til syden to ganger i året, snart sender han bare svigermor. (smart kar) Selv blir han hjemme i fred og ro.

Foretningsfolket har gått lei av lavpris konseptet, det ble for mye dødtid, og for lite ombokkings muligheter. Det som før var en rolig avslappende hjemreise, etter en tøff runde med jobb og møter, har blitt et mareritt av backpackere (tidliger interrail) skrikende unger og flatfyll.

De gode tider har vert, så nå er det snakk om hvem som har mest kapital å tære på.

Jan Carlson sa det på 80 tallet, da han ville ha SAS med i ONE of FIVE in 95.

For de som ikke husker så var det et varsel om at derguleringen i Auropa ville medføre at det bare var 5 selskaper som ville overleve.

Vel så fort gikk det ikke, men vi er der nå.

Raset av konkurser i flybransjen er nære.

Så hadde jeg vert ung i dag, hadde jeg styrt unna bransjen.

Men dæven så artig og utfordrene det er i bransjen.

Jeg er heldig og flyter på 32 års ansinitet, så består firmaet så blir jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss da. Mange foretningskunder, blandt annet staten, har sviktet. Så SAS må henge seg på. BILLIG BILLIG.Men fy så trangt.

Artig at statsråden som sa opp avtalen med SAS og gikk over til lavpris, selv foretrakk SAS, mens han påla andre stats ansatte å reise lavpris.

Men det er sosialisme på høyt plan det. Likhet for alle, bare ikke meg.

Litt av resultatet av slik politikk kan du se her.

Takken for å legge igjen milioner i investeringer, opparbeide kompetanse, styrke infrastrukturen.

 

 

 

Bardufoss.

Flyskole elever. Tar billig selskapet opp tråden, neppe.

 

Så blir spørsmålet da, blir det egentlig billigere?

Eller er det noen få som tjener seg rike før konkurs???

Legger de igjen noen verdier i samfunnet???

Blir alt bedere bare det er billig???

Blir ikke litt av kvaliteten på hele pakka borte??

Ja, SAS var dyrt. Men fikk ikke mange noe tilbake? I lokalsamfunnet.???

Hvordan ser det ut når konkursene kommer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at statsråden som sa opp avtalen med SAS og gikk over til lavpris, selv foretrakk SAS, mens han påla andre stats ansatte å reise lavpris.

Men det er sosialisme på høyt plan det. Likhet for alle, bare ikke meg

 

Dette henger vel ikke helt på greip? Er det sosialisme at statens ansatte skal reise billigst mulig, slik at norske skattekroner ikke går til Bård-Byråkrat på overpriset 1. klasse? Er dette i det heletatt negativt? Dersom statens ansatte kan reise billig er vel det udelt positivt? Sosialisme i denne sammenhengen derimot hadde vært å opprettholde en dyr avtale med SAS for å sikre selskapet inntekter.

 

Så snakker du om noen få som blir rike. Mener du at dette er sosialisme? Det er jo stikk motsatt, nemlig et shareholder value styringsprinsipp der de som virkelig tjener penger er de som sitter på aksjene. Her er det de få som blir rike. Hvem utarbeidet dette? Blå regjeringer i USA på 80-tallet.

 

Det du faktisk etterlyser er sosialisme. Om du ønsker å beskytte utsatt næringsliv så er nettopp det en rød politikk. En blå politikk innebærer, i sin ytterste konsekvens, at firmaer som ikke klarer seg uten statsstøtte/garanti/hjelp ikke skal klare seg.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å angripe deg. Og statsviter kan jeg heller ikke kalle meg, enda :). Jeg synes bare at kritikk skal rettes der kritikk er berettiget. Og i dette tilfellet tror jeg mange ønsker en rød politikk, spesielt på ruter der det ikke er lønnsomt. For med en ren, blå politikk vil ikke-lønnsomme ruter legges ned. Det er ikke meningen å kuppe diskusjonen, så jeg legger den død.

 

Ikke meningen å angripe deg, Tore.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...