Gå til innhold

DC-8


Kenneth Warren Berg

Anbefalte innlegg

En gang på 80-tallet var det en periode SAS hadde DC-8 fast i rute mellom Flesland - Fornebu - Flesland. Kan ikke huske hvorfor akkurat DC-8 gikk, om det var mangel på andre fly eller hva. Jeg jobbet i SAS Catering på Flesland på den tiden og var derfor ofte ombord i dem. Hadde også en tur Bergen - Oslo og retur. Tror det må ha vært en DC-8-50- serien(?).

Husker det var en helt spesiell lyd av motorene på DC-8. Vi behøvde ikke se ut vinduet for å se om det var en DC-8. Vi hørte det med en gang.

Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DC8 var tidligere et vanlig syn på FBU, da både SAS og Icelandair opererte typen.

SAS leide inn en Scanair DC8-63 som gikk to-tre turer Oslo-Bergen v.v. på ukedagene for å avhjelpe på kapasiteten. Dette var mens BU ikke hadde lov til å fly strekningen. Imidlertid likte ikke den gamle damen å bare være i luften 30 minutter av gangen og slo seg ofte vrang, med tilhørende tekniske forsinkelser og kanselleringer. Ikke særlig populært når man hadde over 250 pax booket ...

Ellers var det 'ofte' større fly på FBU. SAS og Scanair/Premair var ofte innom med DC10 når Galemoen var stengt, og ellers hadde BA og TWA Tristar-trafikk, og Tower Air og Cargolux var begge innom med 747'er ved noen få anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist Kastrup-Seattle noen ganger med DC8 og det var et fint fly å reise langt med( over 10timer), stillegående og god benplass. Flyet var vel litt raskere enn dagens fly. Men en tidligere kaptein på typen mislikte at det verken hadde APU eller Air Condition.

Jeg synes også at det er et av de vakreste Jet Liners som har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan !

Fløy med SAS og DC-8 første gang i 1975. Turen gikk fra København via Düsseldorf (!) og Madrid til Monrovia. Ruten den gang gikk såvidt jeg vet videre fra Monrovia til Abidjan og deretter tilbake til København. (Vi hoppet av i Monrovia og ble i Liberia i 9 måneder).

Ellers fløy jeg med Scanair DC-8 til Ibiza i 1986.

Har forøvrig også fløyet med Boeing 707 ved flere anledninger. Bl.a. fra Monrovia til New York i 1976. (Pan Am)

Ruten SAS hadde fra Oslo til Bergen fikk jeg aldri haik med. Satt på skolebenken på Haakonsvern og så den komme seilende inn mot Flesland nesten hver dag. Hørte det på lyden ja... !!!

Sist jeg så en DC-8 tok av var i 1998 i Cairo. Nigeriansk fraktfly. Ett eller annet med "Cargo" i navnet. De har vel tatt veien til afrika/midtøsten og fortsetter med sine "Hadj" flyginger til Mekka vil jeg tro.... - selv der er de vel blitt sjeldnere og sjeldnere å se.

Vi må nok se langt etter en mulighet for å få flytta "liket" i en sånn en nå for tiden...

 

Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...