Gå til innhold

Gardermoen Overload - Søndag 8 juni


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

engm0608820.JPG

 

Gardermoen Overload!

Oslo Gardermoen 8th of June 16-21 UTC

 

We are delighted to welcome you to yet another Gadermoen Overload, that will be held on Sunday the 8th of June 2008 from 16 to 21 UTC.

Expect high traffic load in Norway's and one of VACC Scandinavia's biggest events.

ENGM – Oslo Gadermoen will be fully staffed with professional and friendly ATC.

 

Oslo Gardermoen is the largest airport in Norway and has about 750 arrival/departures every single day. The ATC-system used in Gardermoen is one of the world's most advanced and futuristic systems. It's able to cope with 80 movements every hour.

 

The Airport is very modern; it was opened on the 8th of October 1998. It consist of a large civil passenger terminal in between the two parallel runways with a length of 2,950 meters and 3,600 meters respectively.

 

During this event you may expect speed restrictions, holdings and transitions.

 

Please check out the Pilot info and Charts and Scenery menus.

 

We are looking forward to see you in the vicinity of Norwegian skies.

 

Best regards

 

The Norwegian ATC-staff.

 

http://www.vaccsca.org/event/

 

If you have any questions or comments, do not hesitate to contact the Norwegian FIR director ( accsca3@vaccsca.org ), our event coordinator ( accsca13@vaccsca.org ) or stop by our forum ( http://www.vaccsca.org/forum/index.php )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas,

 

Det faktum at du har muntlig eksamen en av de påfølgende dagene er ikke noe problem. Dette er en uke til; du leser som en hest frem til neste søndag; da har du goood tid til å delta på arrangementet. Hvorfor lese siste kvelden? Det blir jo bare panikkartet :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emil-André Gundersen

uff for et tidspunkt, nå som stikka mi er ødelagt. :( men, men dere for ha lykke til med Gardermoen overeload.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da roet det seg etterhvert ned... Like greit, i grunnen, etter halvannen times panikk der bare halvparten av pilotene gjorde som de fikk beskjed om, være seg hastighetsbegrensning, hdg eller hadoff til andre frekvenser...

 

Så ja, jeg har hørt "traffic allert" i dag, og 1 tok ikke kontakt før avstanden til et annet fly var 2nm på kollisjonskurs, og det å sende det andre flyet videre ned hjalp ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle jo fly med NAX742 opp til Værnes for å sitte som Approach der.

Det gikk heller dårlig da jeg fikk en måke inn i den ene motoren og måtte snu.

Jeg haiket oppover med en same som skulle til ENVA for å rekke sitt ReindAir (reindeer)(Haha...) videre nordover.

 

Jeg holdt på å sende et fly inn i fellveggen ved Værnes idag :blush:

Og jeg opplevde for første gang at tekstmeldinger ikke ble mottatt av et fly, selv om resten av frekvensen så den. (Nei, jeg sendte ikke til feil fly)

Medførte litt forvirring.

Men ellers var det en fin kveld her oppe også^^

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så ofte ellers er det ofte noen som ikke møter opp, en hadde blandt annet unnskyldt seg med eksamensforberedelser (den var det vist ikke mulig å forutse). Dette gikk blandt annet ut over DEL/GND.

 

Kan ellers nevne at jeg den kommende uken har 4 universitets-eksamener, første på tirsdag, siste på mandag neste uke, ingen av dem på mitt morsmål (de er alle på engelsk), og med en tidsbegrensning på 3 timer vil alle 4 bli meget utfordrende... Nei, det er sant, den ene er bare 2 timer, men den er heldigvis "multi-choiche". :grin: Det har allikevel ikke stoppet meg fra å bemanne ENGM Director (D_APP)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg svarer for de aller fleste når jeg sier dette eventet var vellykket!

 

Det startet stille for meg på West Aproach, en tendens i begynnelsen at alle skulle ut av ENGM.

Derfor ble det meget hektisk for stakkars Ground som pga. 4 stykk som ikke kunne møte til eventet måtte dekke Ground og Delivery.

 

Vi hadde også planlagt med Tower West og East men pga. noen ikke dukket opp så ble også denne kombinert til et tårn. Planen var også at Stavanger kontroll og bodø sør skulle være på men dette ble til at Oslo Nord og Sør dekket disse så langt det gikk.

 

Vi ble derfor litt underbemannet en stund, i begynnelsen på bakken og etterhvert ble det rimelig mange arrivals også.

Dette førte til at vi måtte ta i bruk holdings :)

I det "værste" rushet der så informerte jeg en pilot om at han var number 10 for arrival!

 

Når jeg logget av fortalte showstats funksjonen i vrc at det hadde gått ca 160+ fly tilsammen ut/inn fra Gardermoen denne søndags kvelden, ikke dårlig!

 

Må takke alle som kom, håper dere koste dere med mange fly rundt dere og håper dette er noe som frister til gjentakelse, det gjør det ihvertfall for min del! ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget jeg prøver å få frem med eksamen er;

Eksamen er ikke noe som ramler ut som lyn fra klar himmel! Jeg kan ikke med min beste vilje se hvordan en eksamen i mai/juni kan komme som en "plutselig overraskelse", alle som har fulgt med vet at eksamen kommer (eller at du kan bli trukket ut til eksamen, om du går første år VGS) ved skoleårets slutt. Så om du er bekymret for tid til å lese til eksamen; ikke meld deg som ATC med det første... Det samme gjelder piloter dersom det er nødvendig å reservere en tid.

 

Forøvrig hater jeg "siste-liten"-lesning. Jeg foretrekker å lese jevnt gjennom året/semesteret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så ofte ellers er det ofte noen som ikke møter opp' date=' en hadde blandt annet unnskyldt seg med eksamensforberedelser (den var det vist ikke mulig å forutse). Dette gikk blandt annet ut over DEL/GND.

 

Kan ellers nevne at jeg den kommende uken har 4 universitets-eksamener, første på tirsdag, siste på mandag neste uke, ingen av dem på mitt morsmål (de er alle på engelsk), og med en tidsbegrensning på 3 timer vil alle 4 bli meget utfordrende... Nei, det er sant, den ene er bare 2 timer, men den er heldigvis "multi-choiche". :grin: Det har allikevel ikke stoppet meg fra å bemanne ENGM Director (D_APP) [/quote']

 

...som de sier i google: Mente du: choice

Var det ikke du som skulle ha eksamel på engelsk? :grin: Ikke vondt ment

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hovedpoenget er altså. Tenk fremover når man sier ja til å være ATC under et event. 4 av 11 (pluss en som sa ifra dagen før, ergo 5 av 12) ATC'er dukket ikke opp og det er alvorlig. Såpass alvorlig at det ikke vurderes som gjennomførbart jfr vår SOP for events. Så kun takket være ekstremt fleksible og dyktige ATC'er, og en av de fire som kom på en halvtime ut i eventen, og som også var svært fleksibel og gjorde en god innsats på ENVA og ENTO før han fikk sitte GND (og etterhvert TWR óg tror jeg) så gikk dette fint.

 

Håper pilotene er fornøyd, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Geir, det stemmer; eksamen på engelsk. Og det går litt i surr med når det skal være "ch" eller ikke i ord... :crazy:

 

For egen del vil jeg også være enig i at Overload var en suksess, spesielt siden jeg fikk notert meg et par punkter som jeg selv kan bli bedre på som ATC, spesielt det som har med koordinering med andre ATC-er å gjøre. En annen ting jeg kan bli bedre på er å planlegge trafikkflyten. Nå har ikke Gardemoen Director veldig mye plass å sjonglere med, men den plassen som er tilgjengelig kan utvilsomt benyttes bedre enn det jeg fikk til under denne runden med Overload... Dessuten snappet jeg opp litt erfaring med hvor tidlig/sent jeg kan be fly snu og vende på seg for at jeg skal få den separasjonen jeg ønsker, samt litt med hastighets-restriksjoner, og så har jeg sett litt på hvordan jeg kunne gjort ting mer effektivt i sammhandling med E og W APP i forhold til standard handoff, mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kun fløyet en tur i går kveld, men det var til gjengjeld en kjempetur! Trivelig ATC med høyt kunnskapsnivå samt god service. Frafall skjer, slik er det bare, hovedsaken er at eventen ble vellykket og at alle hadde det gøy!

 

Takk for godt engasjement og driv for å få til dette, ser fram til neste gang!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...