Gå til innhold

flaps??


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!!

Kan noen svare meg på dette? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

hva er egentlig FLAPS!!

Selv om jeg er en stor flyelsker vet jeg ikke hva det der! ( jeg vet hva de ER men jeg vet ikke hvordan og når man skal brker dem )

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Flaps er noe av det viktigste på et fly faktisk. Man bruker det under landing og take off. Under take off bruker man mindre flaps enn når man lander. Dette fordi at når man har take off må man ha mye fart.

Når man lander er flaps nødvendig for at man kan lande med lav hastighet. Det gjør at du slipper f. eks å lande i 300 knots. Det er en slags brems og noe som gjør at flyet lener seg bakover. Dette gjør så man kan lande i lav hastighet.

Når du har takeoff så må du ha litt flaps ute. Hvis du ikke hadde hatt det, ville du antagelig ha rullet i stor stor fart forbi rullebanens slutt. Flapsen gjør så du da får et dytt oppover som hjelper deg i å lette i 140 knots (med en 737). Noe mer du lurer på om flaps? jeg vet ikke noe mer. Kanskje andre vet det.

Men jeg vet at du skal bruke ca. 15-20% flap ved take off, og kan bruke helt til 100% ved landing.

Lykke til! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte jeg skulle si noe om flaps.

Når man senker fartet på et fly, vil flyet begynne å synke. Hvis man ønsker å ha den samme høyden, må man altså heve nesa. Man kan da risikere at farten avtar ennå mer (hvis man da ikke gir litt throttle), og flyet synker alikevel. Så man kompenserer dette med å heve nesa ennå mer. Dette blir til slutt en ond sirkel, for den vil ende i stall.

Det har seg slik at flaps brukes for å forandre/forlenge vingen, slik at den får bedre løft. Da kan man klare å fly med lavere fart, uten at man må heve nesa så veldig mye. Dette trengs altså når flyet har lav fart, f. eks ved landing.

Og; når man bruker flaps, vil flyet egentlig tippe framover. :-)

 

Thomas

[ 04-11-2001: Endret av: Thomas Teslo ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lærte på Groundschool i FS2002 hvordan jeg skulle fly i samme høyde med nesa hevet. Dette skulle jeg visst gjøre hvis jeg hadde behov for å fly i sakte fart. Cluet var å trimme flyet og justere power.

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Dette har ingenting med flaps å gjøre med en liten kommentar til overstående innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene jeg vet når man bruker flaps men jeg vet ikke at når man skal lande skal man ta opp eller ned same med takeoff!

kan noen si meg det?? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle si noe om flaps.

For de som ikke vet når mann skal bruke flaps, så kan mann ta en titt på fartsmåleren. Der har vi ofte en grønn linje, som fortsetter langs med fartsøkningen. Omsider forandrer den farge til orange, og så til slutt rød. Vi kan ta et ligte propellfly som eksempel. Der kan du kanskje se at den grønne linjen starter på ca 50 kts. Det vil si at steilehastigheten til dette flyet er på ca 50 Kts uten flaps. Det er greit å fly innenfor den grønne delen på fartsmåleren. Og da tenker jeg også på påkjenningene for flyet i den anngitte farten.

Hvis du øker farten så mye at du kommer inn i den orange delen, så bør du være mere varsom. flyet tåler farten, med mindre det er turbulent, eller at man tar en brå manøver.

Den røde delen sier seg selv. Hvis du flyr over den, kan ikke produsenten garantere at flyet tåler påkjenningene.

Så kommer vi til flaps. Hvis du ser på fartsmåleren, så kan du se en krummet line til, uten for den grønne. Denne skal vere hvit. Denne starter i motsettning til den grønne på en lavere hastighet. ca 40 kts kanskje. Og dette er steilehastigheten for flyet med full flaps. Den hvite delen ender også tidligere enn den grønne. Og du bør ikke fly fortere enn hvor den hvite linjen slutter med flaps. Også etter dette kan ikke flyprodusenten garantere at flyet vil tåle påkjenningene. I dette tilfellet vill nåkk flapsen bli skadet ved overskridelse.

Håper dette har hjulpet deg/dere litt mere anngående flaps. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaps er de klaffene som sitter ytterst på vingen. Flaps bruker dvs at det hjelper med å dra flyet opp. MAn bruker 5 grader flaps på en B737-400 under takeoff mens man bruker 30 grader under landing. Dvs at når det skal lande at flyet går rett framover. Det ville bli en flystyrt når flyet skulle med nesa først. Dvs Auuuu når flyet lander med nesa først. Trur det er det flaps hjelper det med uten å lande med nesa først. Håper dette blir litt bedere for deg som er 11-12 år. Hehe jeg er også det.. HAr lært endel om dette i forumet.

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Bruker mine smilies på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ronny Olsen:

Hei, jeg lærte på Groundschool i FS2002 hvordan jeg skulle fly i samme høyde med nesa hevet. Dette skulle jeg visst gjøre hvis jeg hadde behov for å fly i sakte fart. Cluet var å trimme flyet og justere power.

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Dette har ingenting med flaps å gjøre med en liten kommentar til overstående innlegg.

Stemmer det at det er forskjellige "fly skoler" på fs 2002?

Og hvis hvor mange, og hva de lærer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladet PC PILOT har en meget beskrivende artikkel i siste nummer. Back to basics, heter den og tar for seg å fly circuit.

Her framkommer det at en med Cesna 172 skal ta inn flaps når man er 200 fot over bakkenivå (QFE). Når du skal lande, kutter du motoren og prøver å holde høyden. På det viset reduseres hastigheten. Når speed-nåla er i det hvite feltet på fartsmåleren, kan du ta ut flaps ett hakk. Når du svinger på final, bør du være 600 fot QFE. Etterhvert som du nærmer deg runway, setter du ut mer flaps, men kun ett hakk om gangen. Flyet skal stabiliseres mellom hvert hakk. Landingshastigheten for en Cessna 172 er 65 knots.

Alt dette ifølge Pc Pilot, som du finner her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar ut og inn flaps avhenger av flygeren / operatøren.

Selv flyr jeg c172 og eventuell flaps som brukes under avgang tas inn på 500 fot AGL (over bakken).

Nå sier prosedyrene / brukerhåndboka for c172 at man ikke skal bruke flaps under avgang, ikke engang under "short field take off", men dersom vi flyr på striper, spesielt gress striper som er veldig korte, bruker vi 10° flaps likevell. Bruk av flaps under avgang gjør at du bruker kortere rullebane (kan løfte av tidligere), men så fort du er i lufta er flaps'en negativ, dvs man klatrer dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...