Gå til innhold

SAS + Braathens = sant ?


Kjetil Hetland

Anbefalte innlegg

  • Så har det skjedd! SAS har fått tillatelse til å kunne kjøpe Braathens... Så nå kan SAS styre luften ene og alene her i Norge. Meg bekjent har SAS stor eierskap i Widerøe òg. Min mening er at dette er en trist dag, for luftfarten i Norge. Hvordan skal jeg nå kunne reise i Norge, uten å støtte SAS? Man burde jo hatt et valg mellom flere selskap?. Vel, nå kan man jo ikke velge når det gjelder tog, der styrer NSB så godt de kan... men er dette rett vei å gå? Mangen spørsmål gir mangen svar, men rett svar vil nok ingen ha!Lykke til SAS! Lykke til Braathens!mvhKjetil - fri som fuglen...

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da PPL-A piloten som frakter inneriks passasjerer [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Gratis [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Go ppl piloter!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell best for braathens at SAS kjøper de opp, men som det sies her, så er det forbukerene som taper på dette. SAS lover å ikke øke priser på 2 år, men på sikt er det naivt å tro at prisene holder seg på dagens nivå, der det er konkuranse.

Men for alt i verden håper jeg Braathens beholder det vakre designet sitt, og fremdeles fly med norskt flagg, og eget navn!

BTW: Netopp fåt meg ekstrahjelp jobb ( i tilleg til skole) i SAS [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Nå må jeg "bare" jobbe 700 timer før jeg får gratis turer [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sveinung Helgeland:

[QB]

Men for alt i verden håper jeg Braathens beholder det vakre designet sitt, og fremdeles fly med norskt flagg, og eget navn!

 

Hmmm... tja..nå har vel Braathens ganske mange design på sine fly, så fordelen ville vel vært om de hadde ett, slik det var på 80 tallet. Personlig så synes jeg det gamle gode designet fra 80 tallet var finest, og heldigvis finnes det igjen på noen få fly.

mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob skrev:

quote:

Faen ass.... Uten konkurranse går det i dass. Kanskje ikke med en gang, men bare vent....


...jeg trodde konkurranse som regel ga en vinner og en taper,men tydeligvis ikke i luftfarten.Her mener tydeligvis de fleste at i det øyeblikket "konkurransen" tendenserer til å gi en vinner,skal den avblåses,eller gi en av konkurrentene et fortrinn.Unnskyld meg,men hvor i helvete er logikken folkens?Vi vil altså ha konkurranse så lenge den er til vår fordel,men vi må sørge for at ingen vinner.Da er det plutselig blitt monopol?Fri konkurranse!la markedskreftene styre!da blir det billig!Jaggu sa jeg smør!

Dette er nok for for mer avanserte mennesker enn meg,for jeg skjønner ikke en dritt!

Vidar

LN-VOE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med konkurranse menes jo ikke en slik vanlig konkurranse med en vinner og en taper. Da mener jeg at to parter, som begge vil ha markedsandeler, står mot hverandre. Resultatet da er stort sett bedre tilbud og lavere priser. Er det ikke det vi egentlig vil ha? Selvfølglig går det en grense, for flyselskapene må jo også tjene penger, og miljøet må også være i tankene.

Jeg mener at Color Air ødela for det norske innenriks markedet. Nå er jeg ikke så gammel at jeg husker hvordan alt var før, men var det ikke en fin balanse mellom SAS og Braathens? Ca. 50/50? Color Air la unødig press på markedet, og de andre aktørene ble tvunget til å sette ned priser og øke avganger så mye at de begynte å tape penger. Da tapte både miljøet og flyselskapene, og dette har nå resultert i at bare den største overlevde. Etter å ha sett på Redaksjon 21 igår, er jeg egentlig enig med Hegnar: dette merkes ikke over natta, men på sikt, noen år, så vil prisene være merkbart høyere, og tilbudet dårligere. Særlig på de rutene hvor de ikke tjener så my penger. Dette går da igjen utover distriktene, og totalt tror jeg samfunnet i lengden vil tape på å bare ha ett flyselskap....

 

men dette er nå bare min mening [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kjetil Hetland!

Jeg erenig med deg at det er ille at SAS får det de kaller monopol på innenlands-ruter i Norge. Det er synd, men det ville ærlig talt vært verre hvis Braathens skulle gå konkurs. Widerøe og Braathens er to uerstattelige aktører på Nord-Norge-rutene. Det ville blitt katastrofalt for distriktene hvis de hadde mistet Widerøe. Bare se på Honningsvåg Lufthavn, Valan som ble lagt ned i oktober. Det har fått følger for næringslivet på Magerøya. Rica North Cape-hotell er et populært sted for norske næringsdrivende å ha konferanser med utenlandske kunder. Nå har mange ansatte ved hotellet blitt permittert.

Tenk hvilke følger det ville fått for Svalbard om Braathens hadde gått konkurs. I går så jeg på TV2 nyhetene. De hadde sendt journalister med på en flight over til Stavanger i fra Oslo. Det store Boeing-flyet med 134 passasjerer hadde ombord bare 29 passasjerer. Det sier seg selv at det er ulønnsomt å drive det på denne måten. Hvorfor ikke da prøve å samkjøre flygningene litt bedre så de kan ha fulle fly?

Hvis Braathens hadde gått konkurs ville tilbudet for Nord-Norge blitt veldig mye dårligere, og det ville tatt mange år før de hadde hatt det samme tilbudet med en utenlandsk operatør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob skrev:

quote:

Vel, med konkurranse menes jo ikke en slik vanlig konkurranse med en vinner og en taper. Da mener jeg at to parter, som begge vil ha markedsandeler, står mot hverandre. Resultatet da er stort sett bedre tilbud og lavere priser.

...men da må du ikke kalle det konkurranse,Jakob!Som du selv skriver er hensikten for operatørene å kapre markedsandeler.Hvordan gjør man så det?Jo,ved å tilby noe som er bedre enn hos "konkurrenten",f.eks.prisen.Skal vi da samtidig si at du får ikke lov til å sette ned prisen så mye at konkurrenten får problemer med å følge?Eller skal de avtale samme pris på et lavt nivå?Dette er ikkefri konkurranse,eller å la markedskreftene rå,som det så fint heter!

Vidar

LN-VOE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...