Gå til innhold

Utsetter Dreamliner igjen...


Gjest Aleksander Milde

Anbefalte innlegg

Nå får enkelte av underleverandørene (feks Vought) i det minste muligheten til å fullføre mer arbeid på seksjonene de skal levere til Boeing.

Og det ser ut til at de bruker tiden fornuftig' date=' og det vil føre til at LN5 vil trenge kortere tid på produksjonslinjen før den er klar til å starte flight testing. Det samme vil gjelde LN6, og for de øvrige maskinene som ikke skal delta i flight testingen.

 

Ellers skal LN1 nå stå på bakken igjen, og har gjennomgått flere tester, inntil alt arbeid ble lagt ned i natt (bortsett fra arbeidet ingeniører kan gjøre.)

Arbeidet på LN1 har ikke stoppet helt opp. Motorene har blitt tatt av LN1 (på nytt,) men det er foreløpig uvisst hvorfor dette er gjort. En ting som er sikkert er at motorene som først ble levert til LN1 ikke var gode nok til å oppfylle garantiene RR hadde gitt på fuel burn.

 

Ellers er maskinen som skal brukes til den statiske testingen (ZY997) klar. Første test (high blow-testing) skulle egentlig starte for en uke siden, men ble utsatt pga problemer med innsamlingen av testdata. Den skal etter planen gjennomføres i dag.

Denne testen går ut på å teste om flyskroget er tett og om det tåler belastningen fra det høyere trykket på innsiden av flykroppen (luft pumpes inn i flykroppen til en viss trykkforskjell oppnåes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men arbeidet har ikke stoppet helt opp sier du' date=' betyr det at det streikes der borte fremdeles? [/quote']

Det streikes fremdeles ja:/ Senere i høst er det frist for forhandlingene mellom Boeing og ingeniørene, det kan også bli spennende.

 

High blow-testen ble gjennomført på en vellykket måte i går. Under følger deler av presse-releasen fra Boeing (en ser også et bilde av riggen om en følger linken under):

EVERETT, Wash., Sept. 27, 2008 -- Boeing [NYSE:BA] successfully completed a high-pressure test, known as "high blow," on the 787 Dreamliner static test airframe at its Everett factory today. The test is one of three static tests that must be cleared prior to first flight. During the test, the airframe reached an internal pressure of 150 percent of the maximum levels expected to be seen in service - 14.9 lbs. per square inch (1.05 kilograms per centimeter) gauge (psig). It took nearly two hours to complete the test, as pressure was slowly increased to ensure the integrity of the airplane.

Boeing Completes 787 Dreamliner 'High Blow' Test

 

Videre testing fortsetter i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering.

 

Arbeidet på LN1 har ikke stoppet helt opp. Motorene har blitt tatt av LN1 (på nytt' date=') men det er foreløpig uvisst hvorfor dette er gjort.[/quote']

I høst oppdaget ingeniører hos Boeing at en rekke fasteners på ZY997 var installert feil. Det viste seg at tegningene som ble brukt hos Boeing og underleverandørene var uklare, og derfor hadde flere tusen fasteners per maskin blitt installert feil (eller med feil fasteners). Dette førte til en utsettelse på flere måneder.

 

Dette berørte omtrent samtlige maskiner som var produsert, og arbeidet med å bytte ut alle de feilinstallerte delene har vært svært omfattende. Spesielt har arbeidet på maskinene som står på Everett tatt tid, da teknisk utstyr, kabling mm. som hadde blitt installert først måtte fjernes.

 

Dette arbeidet på ZA001 er nå ferdig, og maskinen ble for noen dager siden på nytt rullet inn i paint-hangaren for et nytt lag maling og skylling av drivstoff-tankene. Den vil rulle ut om noen dager, og skal da gå igang med gauntlet-testing. Kort oppsummert innebærer dette å fly maskinen på bakken, slik at en kan sjekke at alt av systemer fungerer som tenkt under flight. Jeg antar at første flight vil nok finne sted i slutten av mai/ut i juni om alt går som planlagt.

 

Arbeidet på ZA002 begynner også å nærme seg slutten, og denne vil snart gjennomgå vibrasjonstester før ZA001 kan fly første gang.

 

På ZA003 og ZA004 arbeider de fremdeles med å skifte fasteners, og det virker som om disse maskinene prioriteres litt lavere enn de øvrige nå. ZA003 skal brukes til testing av kabinen, den vil mao. få fullt interiør. ZA004 skal brukes til testing av RR-motorene.

 

Final assembly på ZA005 begynte i slutten av januar, og på denne maskinen var flere av seksjonene ferdige ved levering (neseseksjon og vingene), samt at alle feilaktig installerte fasteners var byttet ved levering til Everett.

 

Final assembly på ZA006 begynte i begynnelsen av denne uka. På denne maskinen var section 41 (nesa) helt ferdig (ikke noe såkalt traveled work som skulle vært gjort hos leverandøren,) vingene var allerede malt ved levering og hadde alle systemer installert, og section 47/48 (haleseksjonen) var også helt ferdig. Bare i midtseksjonen er det noe arbeid som gjenstår.

 

Med maskiner nr syv (som blir første maskin som leveres neste år) vil det ikke være noe traveled work på delene som leveres til Everett. Dermed vil det ta kortere tid fra delene leveres til maskinen kan rulle ut. De første delene til ZA007 er i dag på vei til Everett.

 

ZY997 har gjenopptatt testingen etter måneder med arbeid for å skifte ut fasteners.

ZY998 har i noen måneder stått ute, og det arbeides det for å bytte ut flere tusen fasteners. Denne vil nok være klar for testing til sommeren.

 

På produksjonslinja står nå følgende maskiner: LN2, LN4, LN5 og LN6.

LN3 er flyttet over på produksjonslinja til 747.

Etter å ha blitt malt vil LN1 starte med gauntlet-testing på produksjonslinja til 767.

 

En ting som er sikkert er at motorene som først ble levert til LN1 ikke var gode nok til å oppfylle garantiene RR hadde gitt på fuel burn.

Og dette vil nok være tilfelle en stund' date=' RR må nok gjøre større endringer på motoren før den når målene RR lovte kundene.

Men som en positiv nyhet ryktes det om at vingene har gjort det bedre enn forventet under testing (mtp drag).

 

Ellers er maskinen som skal brukes til den statiske testingen (ZY997) klar.

Men pga utskiftningen av fasteners var den ikke klar likevel. Det er først i de siste ukene at testingen for alvor har kunnet begynne.

 

Første levering er planlagt å skje til ANA i februar neste år, men jeg vil tippe at dette skyves ut med en måned eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Takk for uppdate....jeg blir alltid imponert over hva du sitter på av dybde info om temaene du prater om Michael. Tar av meg hatten og bøyer meg i støvet....god weekend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidet på ZA002 begynner også å nærme seg slutten' date=' og denne vil snart gjennomgå vibrasjonstester før ZA001 kan fly første gang.

[/quote']

ZA002 gjennomgikk power on i begynnelsen av februar (tyder på at så godt som alt av systemer er ferdig installert).

 

LN3 er flyttet over på produksjonslinja til 747.

Motorene til ZA003 ble forøvrig påmontert i den første uka i mars.

 

Jøss' date=' ser ut til at 787 er en større koordinasjonsbom enn A380.[/quote']

På mange områder har begge prosjektene gått på noen brølere (noen verre enn andre, som at Airbus sine avdelinger ikke brukte samme verktøy eller at de tekniske tegningene hos Boeing var uklare). Men dette har i stor grad skyldtes manglende oversikt hos ledelsen eller manglende evne til å ta tak i problemene som har oppstått. I tillegg skal det sies at læringskurven for Boeing og deres leverandører har vært bratt, på 787 er det mye som er nytt sammenlignet med tidligere prosjekter, selv sammenlignet med A350XWB.

 

Forøvrig har A350 rykket opp til å bli tidenes raskest selgende fly.

Det kommer helt an på hvilke tidspunkter en bruker som målepunkter' date=' og dette er strengt tatt ikke noe annet enn en marketing gimmick fra Airbus.

A350XWB har uten tvil solgt godt, men det blir litt søkt å regne med dette over en så kort periode som Leahy brukte, samt at en stor del av kundene allerede hadde ordrer på A350. Til syvende og sist er det marginene som er interessant.

 

Skal bli spennende å se hvor lang tid det kommer til å gå før begge flyene er i luften...

Som nevnt vil jeg tippe at LN1 flyr om litt over to måneder (om ikke flere problemer oppstår,) mens first flight for A350XWB er planlagt å skje i siste halvdel av 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at minst to flyselskaper er i ferd med å levere kanselleringer på 787.

 

Shanghai Airlines blir sitert på at Boeing heller ikke leverer den kvaliteten som bestilt, mens Delta legger vekt på at kontrakten er i ferd med å miste sin gyldighet.

 

Michael B., jeg husker du gikk voldsomt hardt ut mot Airbus i sin tid med deres A380 program, men det gikk aldri så langt som dette. Ingen A380 ble kansellert, foruten at 380F programmet ble utsatt i sin helhet. Dette er ille for Boeing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at minst to flyselskaper er i ferd med å levere kanselleringer på 787.

To ordrer har allerede blitt kansellert (S7 og ALAFCO pga manglende finansiering).

Forøvrig ser jeg for meg at S7 kommer til å lease maskiner fra feks ILFC isteden (som enda har litt over 40 787 som ikke er plassert hos kunder)' date=' de har uttrykt et sterkt ønske om å bruke 787.

 

 

Shanghai Airlines blir sitert på at Boeing heller ikke leverer den kvaliteten som bestilt

Nå kommer det sitatet opprinnelig fra Bloomberg News, men kan jo sitere hva James Wallace i seattlepi skrev om dette.:

<...>

The Dreamliner doesn't "fully meet the quality that Boeing touted earlier," Zhou Chi, chairman of Shanghai Airlines, said at a shareholder meeting Friday in Shanghai, according to Bloomberg News. He said the airline may cancel or postpone delivery of part of its order for nine 787s.

 

Boeing would not comment about any talks that may be under way with any of its 787 customers. The 787 is two years late, and so far this year two customers have already canceled a total of 31 orders.

 

It is not clear what Zhou meant by 787 "quality" concerns.

But airlines such as Shanghai that are scheduled to receive the first planes starting in early 2010 are worried about weight problems that could rob the 787 of range and payload. A heavier plane would not be able to carry the same number of passenger as far as a lighter plane, and it would burn more fuel.

 

Pga overvekt vil ikke de første 787 nå målene Boeing satte og som flyselskapene har forventet, det er annerkjent at rekkevidden blir noen hundre nm kortere rekkevidde ved MZFW på de første maskinene (og følgelig et økt fuel burn pga høyere vekt). At GE og RR sliter med å nå de aggressive målene for fuel burn hjelper heller ikke på :/

 

Fra og med LN20 (eller LN21) vil maskinene få et noe redesignet elektrisk system og det gjøres en rekke strukturelle endringer i vingene. Boeing gjør dette for å få vekta ned mot garantiene Boeing har gitt. I tillegg ser det ut til at MZFW og MTOW økes fra LN20 eller LN21, slik at maskinene får den lovte rekkevidden.

Det ser ut til at Boeing ikke kan oppfylle vekt-garantiene før mye senere enn LN20. Det ser ut til at en rekke nye tiltak for å redusere vekten kommer når produksjonen av 787-9 begynner.

 

 

Når det kommer til Shanghai Airlines skal de etter det jeg ser motta LN10, og de har nok all grunn til å mislike hva den økte vekta har å si for rekkevidden/payload. Men dette er også et selskap som har gått i minus selv i gode tider (før krakket), så det kan også være andre grunner til at de ikke ønsker å motta sin første maskin i første halvår neste år.

Og dette er ikke unikt for Shanghai Airlines, flere av de kinesiske selskapene sliter pga for mye kapasitet.

 

Delta legger vekt på at kontrakten er i ferd med å miste sin gyldighet.

For enkelte selskaper er maskinene så forsinket at de kan kansellere ordren uten å miste depositumet.

For Delta sin del ser det ut til at de ønsker seg større maskiner i denne omgang (777-200LR)' date=' og at de heller ønsker å ta inn 787 på sikt (for å erstatte 767). En må huske at det var NW som opprinnelig bestilte disse 787ene, og de hadde nok en annen rutestruktur og plan i tankene enn det Delta har i dag. Men jo, de er neppe veldig imponert over at de første 787 per i dag er noen tonn overvektige.

 

 

Michael B., jeg husker du gikk voldsomt hardt ut mot Airbus i sin tid med deres A380 program,

Det ble noen runder i bokseringen her ja :D

 

men det gikk aldri så langt som dette.

Hva sikter du til her? At det ikke har vært noen kanselleringer?

 

Ingen A380 ble kansellert' date=' foruten at 380F programmet ble utsatt i sin helhet. Dette er ille for Boeing. [/quote']

Det har ikke vært noen kanselleringer av passasjerversjonen av A380, men det har vært noen utsettelser på leveringer, bla. fra Malaysia Airlines, Air France, Virgin Atlantic, Kingfisher og Etihad (de jeg kan komme på i farta), hvor noen er utsatt på ubestemt tid. Også Singapore Airlines vurderer å utsette leveransene på sine siste maskiner, rett og slett fordi de sliter med å fylle de mest lønnsomme setene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette arbeidet på ZA001 er nå ferdig' date=' og maskinen ble for noen dager siden på nytt rullet inn i paint-hangaren for et nytt lag maling og skylling av drivstoff-tankene. Den vil rulle ut om noen dager, og skal da gå igang med gauntlet-testing. Kort oppsummert innebærer dette å fly maskinen på bakken, slik at en kan sjekke at alt av systemer fungerer som tenkt under flight. Jeg antar at første flight vil nok finne sted i slutten av mai/ut i juni om alt går som planlagt.[/quote']

ZA001 har stått i building 40-24 (produksjonslinja for 767) i rett over fire uker nå, der det har blitt gjort avsluttende arbeider og kontroll av maskinen i forkant av det som blir factory gauntlet-testing. Denne testingen begynte mandag denne uka, og ble gjennomført på under et døgn. Testingen går kort fortalt ut på å koble ZA001 opp mot en datamaskin som får maskinen til å tro at den flyr. ZA001 utsettes for en rekke scenarioer, feks at en motor faller ut ol. Hensikten er å se at systemene fungerer sammen og at systemene reagerer som tenkt i alle mulige tilfeller.

 

ZA001 har de siste dagene vært jekket opp for å teste understellet en siste gang før maskinen rulles ut på Boeing sin flightline. Dette kan skje allerede i natt (norsk tid).

 

Neste test som vil skje er intermediate gauntlet, og den finner sted utendørs. Her vil APUen og motorene startes opp for første gang (på maskinen).

 

For de av dere som vil vite mer om testene som finner sted før first flight har Jon Ostrower skrevet en liten gjennomgang av disse: Here to there: 787 pre-first flight milestones explained

 

Jeg antar at første flight vil nok finne sted i slutten av mai/ut i juni om alt går som planlagt.

Boeing har sagt at first flight skal skje innen utgangen av andre kvartal' date=' og det er enda gode muligheter for at det skjer (gitt at alt går som planlagt).

 

Arbeidet på ZA002 begynner også å nærme seg slutten, og denne vil snart gjennomgå vibrasjonstester før ZA001 kan fly første gang.

ZA002 har den siste uka gått gjennom en test kalt HIRF (high intensity radiated field)/electro-magnetic interference testing, som kort går ut på å se hvorvidt systemene ombord forstyrres dersom maskinen treffes av lyn. Her har bla. fronten av vingen og nesa vært dekket med hønsenetting, og disse delene har så vært utsatt for store strømstyrker og spenninger.

Til uka skal ZA002 gjennom ground vibration-testing, som ser hvordan de ulike delene reagerer på vibrasjoner ved forskjellige frekvenser.

 

De første delene til ZA007 er i dag på vei til Everett.

Per i dag er vingene' date=' horizontal stabilizer, vertical stabilizer og section 47/48 på Everett.

 

ZY997 har gjenopptatt testingen etter måneder med arbeid for å skifte ut fasteners.

På denne maskinen er samtlige tester som kreves før first flight gjennomført. Siste test gikk ut på å bøye vingene til limit load, dvs. å bøye dem til den belastningen vingene noensinne vil gjennomgå. Boeing gikk visstnok lenger enn nødvendig, til et sted over 120% av limit load (100%). Vingetuppene var bøyd 17ft høyere enn normalt.

På et senere tidspunkt må Boeing vise at vingene tåler en ultimate load test, dvs at de bøyer vingene til 150% av det de skal tåle. Hvorvidt Boeing vil teste vingene til de brekker er enda ikke klart.

 

En ting som er sikkert er at motorene som først ble levert til LN1 ikke var gode nok til å oppfylle garantiene RR hadde gitt på fuel burn.

RR har jobbet med noen forbedringer som vil sørge for at motorene kommer innen 1% av garantiene som er gitt (de var så langt som 4-5% fra dette). Disse forbedringene vil være klare for testing mot slutten av flight testingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går rullet ZA001 ut av paint hangaren og skal nå gjennomgå kalibrering av systemet for tanking av fuel mm., før APUen og motorene blir startet opp for første gang. For de som vil se noen bilder fra i går kan en ta en titt her:

http://boeingmedia.com/imageRelease.cfm

Bilde nr 3 viser forøvrig testingen på ZY997 der vingene ble testet til limit load.

Forøvrig skal ZA002 visstnok være ferdig med vibrasjonstestingen og være flyttet inn i paint hangaren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som jeg antydet i en annen tråd vil det ikke skje i dag. Før det kan skje må de gjennom final gauntlet-testing og diverse taxi-tester, og det vil ta minst halvannen uke.

Boeing fullførte intermediate gauntlet-testingen mandag, og resultatene av denne testingen må vurderes før de kan gå videre til neste fase.

 

Når det kommer til live-tv så vil nok i alle fall kirotv og/eller king5 dekke dette live, de har gjerne dekket andre store begivenheter hos Boeing live før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 millioner linjer data code for a svinge hjulene opp/ned...

Jeg er vel litt usikker på om akkurat det er en god eller dårlig nyhet? De skal jo helst bare opp eller ned, (samt strekke potene). Men så er det vel 3,9 millioner linjer med variabler og unntak, and, not, if, then...

 

Men jeg liker det da. Jeg liker teknologi, og det virker som Boeing ikke er redde for å ha rikelig med det i 787. Får håpe de får skaffet sterkere vingelim raskt, og får hun i lufta snart. Det er vel ikke så mange som egentlig har trodd at et slikt prosjekt ville komme uten forsinkelser og problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...