Gå til innhold

F-15 lander med 1 vinge etter crash....


Richard Schumann

Anbefalte innlegg

Nå vet ikke jeg angående denne episoden, men det er ikke umulig.

Det har vist seg at f.eks. en F-117 har fløyet med kun étt av to sideror, uten at piloten i det hele tatt la merke til det før vingmannen hans påpekte det i formation flight.

Det er kun et eksempel, og at et jagerfly kan fly på kun én vinge er slett ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!! Dette kaller jeg amerikansk drama som selger til tusen!

 

Filmtriks og fjolleri med høy stemning..Skulle gjerne ha sett en F-16 landet trygt med EN vinge som dramagutta her fremstiller :grin:

 

Nei jeg vet ikke, men de lander iallefall med dobbelt hastighet i forhold til vanlig, ifølge uttalelsen under filmen. Etter min bergening så mister de iallefall løftet på en vinge samtidig som de beholder på andre. Det er vel et godt utgangspunkt for en solid spinn, slik man så i begynnelsen av filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vist seg at f.eks. en F-117 har fløyet med kun étt av to sideror' date=' uten at piloten i det hele tatt la merke til det før vingmannen hans påpekte det i formation flight.[/quote']

Det som er så fint med avanserte flight control-systemer:)

 

Nei jeg vet ikke' date=' men de lander iallefall med dobbelt hastighet i forhold til vanlig, ifølge uttalelsen under filmen. Etter min bergening så mister de iallefall løftet på en vinge samtidig som de beholder på andre. Det er vel et godt utgangspunkt for en solid spinn, slik man så i begynnelsen av filmen. [/quote']

I tillegg produserer selve flykroppen en del løft også faktisk! Mao ble ikke løftet halvvert da denne maskinen mistet den ene vingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg spørre hvis en fighter (F-18,F-15,F-16)ELLER en b-737 mister en vinge så vet jo alle at aerodynamikk i flyets stabilitet blir helt borte.Flyet's systemer som balanseror flaps kan jo umulig bringe stabiliteten tilbake da disse blir slått ut av drift.. Fuel lekker ut,stabiliteten blir værre.At løft i selve flykroppen skal bringe stablitet igjen til manøverbar stand med kun kontroll av høyde/sideror kontroll må jo være en drøm i en slik sitvasjon.

 

Alle har vel sett resultatet av en vingeskutt måse :grin:

 

Nei, dette har jeg ikke noe tro på at det er virkelig.NASA kan jo også være med på spøken for å få penger i kassa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg spørre hvis en fighter (F-18' date='F-15,F-16)ELLER en b-737 mister en vinge så vet jo alle at aerodynamikk i flyets stabilitet blir helt borte.Flyet's systemer som balanseror flaps kan jo umulig bringe stabiliteten tilbake da disse blir slått ut av drift.. <...> .At løft i selve flykroppen skal bringe stablitet igjen til manøverbar stand med kun kontroll av høyde/sideror kontroll må jo være en drøm i en slik sitvasjon.[/quote']

Det er en stor forskjell på en F-15, en F-16 og en 737, både når det kommer til design av selve maskinen, og spesielt når det kommer til hvordan de kontrolleres (jagerflyene og passasjerflyet.) En 737 uten en vinge ville gått dårlig for å si det mildt, og jeg vil tro at den nye mindre flykroppen til en F-16 ville skapt trøbbel også (feks vil luftinntakene til en F-15 generere en del løft, noe som ikke er tilfellet på en F-16.)

 

I tillegg til at flykroppen på en F-15 genererer en del løft har maskinen elevons i tillegg til ailerons, som kan ha hjulpet til med å opprettholde kontrollen selv med høyre aileron borte.

 

Nei' date=' dette har jeg ikke noe tro på at det er virkelig.NASA kan jo også være med på spøken for å få penger i kassa.. [/quote']

Det er ingen spøk :)

 

En interessant tråd på A.net fra 2003 tar for seg noen historier der maskiner har mistet deler av vingen:

Losing A Part Of The Wing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser jo at dysene bak på flyet har forskjellig åpning etter landing/stopp. Piloten sier også selv at han rettet opp spinningen ved å starte etterbrennere, kanskje bare på den ene motoren.

 

Det har jo mye å si at han har 2 motorer. En 737 som mister hele vingen vil jo også miste ene motoren, eller kun halve vingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...