Richard Schumann Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det er mulig denne har vært vist her før, men iallefall en utrolig historie, og godt håndverk å landet det alluminiumsrøret... F-15 lander med 1 vinge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Dahl Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Den er ny for meg og jeg må virkelig si at jeg har problemer med å svelge storyen der, uten å ærklære meg for ekspert på aerodynamikk eller flyssystemer. Interessant uansett! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hehe!! Dette kaller jeg amerikansk drama som selger til tusen! Filmtriks og fjolleri med høy stemning..Skulle gjerne ha sett en F-16 landet trygt med EN vinge som dramagutta her fremstiller :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Nå vet ikke jeg angående denne episoden, men det er ikke umulig. Det har vist seg at f.eks. en F-117 har fløyet med kun étt av to sideror, uten at piloten i det hele tatt la merke til det før vingmannen hans påpekte det i formation flight. Det er kun et eksempel, og at et jagerfly kan fly på kun én vinge er slett ikke umulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hehe!! Dette kaller jeg amerikansk drama som selger til tusen! Bortsett fra at det var i Israel da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Schumann Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Hehe!! Dette kaller jeg amerikansk drama som selger til tusen! Filmtriks og fjolleri med høy stemning..Skulle gjerne ha sett en F-16 landet trygt med EN vinge som dramagutta her fremstiller :grin: Nei jeg vet ikke, men de lander iallefall med dobbelt hastighet i forhold til vanlig, ifølge uttalelsen under filmen. Etter min bergening så mister de iallefall løftet på en vinge samtidig som de beholder på andre. Det er vel et godt utgangspunkt for en solid spinn, slik man så i begynnelsen av filmen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det har vist seg at f.eks. en F-117 har fløyet med kun étt av to sideror' date=' uten at piloten i det hele tatt la merke til det før vingmannen hans påpekte det i formation flight.[/quote']Det som er så fint med avanserte flight control-systemer:) Nei jeg vet ikke' date=' men de lander iallefall med dobbelt hastighet i forhold til vanlig, ifølge uttalelsen under filmen. Etter min bergening så mister de iallefall løftet på en vinge samtidig som de beholder på andre. Det er vel et godt utgangspunkt for en solid spinn, slik man så i begynnelsen av filmen. [/quote']I tillegg produserer selve flykroppen en del løft også faktisk! Mao ble ikke løftet halvvert da denne maskinen mistet den ene vingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Members Ivar Hestnes Skrevet 29. mars 2008 Members Del Skrevet 29. mars 2008 NASA Historien er virkelig den. Les et lite stykke ned på siden jeg linker til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Da må jeg spørre hvis en fighter (F-18,F-15,F-16)ELLER en b-737 mister en vinge så vet jo alle at aerodynamikk i flyets stabilitet blir helt borte.Flyet's systemer som balanseror flaps kan jo umulig bringe stabiliteten tilbake da disse blir slått ut av drift.. Fuel lekker ut,stabiliteten blir værre.At løft i selve flykroppen skal bringe stablitet igjen til manøverbar stand med kun kontroll av høyde/sideror kontroll må jo være en drøm i en slik sitvasjon. Alle har vel sett resultatet av en vingeskutt måse :grin: Nei, dette har jeg ikke noe tro på at det er virkelig.NASA kan jo også være med på spøken for å få penger i kassa.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Da må jeg spørre hvis en fighter (F-18' date='F-15,F-16)ELLER en b-737 mister en vinge så vet jo alle at aerodynamikk i flyets stabilitet blir helt borte.Flyet's systemer som balanseror flaps kan jo umulig bringe stabiliteten tilbake da disse blir slått ut av drift.. <...> .At løft i selve flykroppen skal bringe stablitet igjen til manøverbar stand med kun kontroll av høyde/sideror kontroll må jo være en drøm i en slik sitvasjon.[/quote']Det er en stor forskjell på en F-15, en F-16 og en 737, både når det kommer til design av selve maskinen, og spesielt når det kommer til hvordan de kontrolleres (jagerflyene og passasjerflyet.) En 737 uten en vinge ville gått dårlig for å si det mildt, og jeg vil tro at den nye mindre flykroppen til en F-16 ville skapt trøbbel også (feks vil luftinntakene til en F-15 generere en del løft, noe som ikke er tilfellet på en F-16.) I tillegg til at flykroppen på en F-15 genererer en del løft har maskinen elevons i tillegg til ailerons, som kan ha hjulpet til med å opprettholde kontrollen selv med høyre aileron borte. Nei' date=' dette har jeg ikke noe tro på at det er virkelig.NASA kan jo også være med på spøken for å få penger i kassa.. [/quote']Det er ingen spøk En interessant tråd på A.net fra 2003 tar for seg noen historier der maskiner har mistet deler av vingen: Losing A Part Of The Wing Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Egil Ursin Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Vil tippe at piloten satt med rudderpedalen på vingesiden ganske langt inn.. godt han hadde to ruddere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Straus Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Man ser jo at dysene bak på flyet har forskjellig åpning etter landing/stopp. Piloten sier også selv at han rettet opp spinningen ved å starte etterbrennere, kanskje bare på den ene motoren. Det har jo mye å si at han har 2 motorer. En 737 som mister hele vingen vil jo også miste ene motoren, eller kun halve vingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Schumann Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Et jagerfly av denne typen har vel nok motorkraft til å holde alluminiumen i lufta uten vinger skulle jeg tro, selv om det da teknisk sett blir en rakett. :grin: Uansett er det et mestersykke å få den ned igjen på vanlig måte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.