Gå til innhold

Nestenulykke på Evenes


Andreas Pettersen

Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=178265"'>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=178265" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=178265

quote:

Heldig?

Flygeleder Carlsen satt selv midt på rullebanen da episoden skjedde


Snakk om å sitte midt oppi det...

[ 02-10-2001: Endret av: Andreas Pettersen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Heldig?

Flygeleder Carlsen satt selv midt på rullebanen da episoden skjedde

Har man begynt med SÅ manuell dirigering av flytrafikken på Evenes? Hender jeg observerer trafikkpoliti i veikryss o.l., men flygeledere som dirigerer flyene "manuelt" ute på rullebanen er vel noe nytt og en smule oppsiktsvekkende [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

På den annen side kan jo dette være et ledd i Luftfartsverkets spareplan. De har kanskje solgt tårnet til en restaurant for flyentusiaster..... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 03-10-2001: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en nyhetsartikkel med så mange stavefeil!

"Et fly fra Braathens måtte gå opp i luften igjen da det

skulle lande på Evenes flyhavn i kveld. På rullebanen stod nemlig fly fra SAS."

"Jeg hadde gitt piloten i Fokker 50-flyet fra SAS (gitt hva, beskjed?) om å holde seg borte fra rullebanen, slik at Boing 737- flytet fra Braathens skulle få lande. akkuratt i det Braathens-flyet skal til å ta bakken ser jeg SAS-flyet kjøre ut på rullebanen."

"Flyene var på dette tidspunkt i hevr sin ende av rullebanen, som måler 2200 meter, sier Carlsen."

"Passajerer informert

Boing 737-flyet kunne lande 14 minutter senere, og Fokkerslyet kunne ta av mot Tromsø. Passasjereren ble informert av piloten om nestenulykken, og skal ha opptrådt rolig.

Flyhavrikommisjonen skal nå granske den alvorlige nestenulykken."

 

Sett noe lignende? Finner dere flere feil?

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv innen synsvidde av Evenes da dette skjedde, og jeg så det hele.

Det som menes med at flyglederen var midt på rullepanan må vel være det at tornet er ca. nesten på mittpunktet i lengde rettninga på rulle banen, om ikke på, men på siden. Men det hørtes jo litt dumt ut å si det slikt det ble sakt.

Må få si at jeg stussa litt på hva som forgikk i hodet på kapteinen i SAS flyet da han rulla ut på banen, og Braatens var nesten nede. Det kunne jo være det at han muligens var så utålmodig at han ville ta av og lette rett over hodet på braatens masikna [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Seriøst, bruker piloter å glemme hva de får bskjed om? og når det gjelder å taxe ut på banen så gjør man jo ikke slikt før man får lov!!!

[image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christian Langvatn:

Dette kan kanskje relateres til et av emnene som blir tatt opp i faget "Menneskelige ytelser og begrensninger" (MYB). All kommunikasjon mellom ATC og piloter foregår som kjent på et standardisert språk. Etter hvert blir kommunikasjonen rutine og man hører og snakker de samme frasene om igjen og om igjen. Om piloten som fløy denne gangen f.eks. hver gang han er innom Evenes får klarering til å kjøre ut på banen uten å vente på andre fly, så kan han denne gangen ha regnet med at han fikk den samme klareringen som vanlig uten at han egentlig fikk det, og selv om han leste tilbake at han ikke var klarert ut på banen. Dette er et så kjent "fenomen" at det er en del av pensumet for å bli pilot allerede ved PPL-A sertifikatet. En ting å være oppmerksom på, som ikke bare gjelder piloter, men ellers også.


Men dette "fenomenet" er vel ingen tilgivelse for å kjøre ut uten klarering? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christopher Eriksen:

Men dette "fenomenet" er vel ingen tilgivelse for å kjøre ut uten klarering? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Absolut inte! Men det kan vara en utmärkt förklaring till varför det skedde...

Fårstå också att utredningen av en incident av det här slaget görs inte för att söka tilgivelse eller att lägga skyld. Beror lite på varför det hände förståss... Men i grund och botten så utreder man varför det skedde, så man ka lära av det. Det är så man förhindrar att det sker igen.

[ 04-10-2001: Endret av: Jörgen Toll ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...