Gå til innhold

Leie ekte simulator i Skandinavia?


Bjørnar Pettersen

Anbefalte innlegg

Jeg er begynt å forberede en spesiell "happening" et stykke frem i tid, der jeg ønsker å inkludere bl.a. leie av en ekte simulator (eks. B737, A320 e.l.), men ønsker informasjon om hvor dette er mulig å få til i nærheten her i Skandinavia, litt om hva det evt. koster osv.

 

Gjerne websider med kontaktinfo også.

Noe tilsvarende Sabena Flight Academy (www.sfa.be)

 

Ønsker å motta tips til dette fra de av dere som er kjent med slike muligheter! :)

 

 

BAP

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg er i sola flymuseum og vi har en ekte simulator som har vært i bruk i braathens og denne er under ombygging til en NG, med sikte på å leie denne ut med instruktører , men time pris for dette er jeg ikke sikker på enda men det kommer ikke til å være de stor beløp tenker kansje 500.- timen eller noe der om kring det er opp til styre i museumet å sette.

men denne blir ikke JAR godkjent men software og utstyr er som det skulle vært det inklusiv instruktør software.

 

et minus er at den har ikke bevegelse , men hvor mye bevegelser er det enkelig i en 737 , har instalert shaker som simulerer vibrasjoner fra EKS flaps så det er begynner å bli noe nå se bilder i dette forumet (737 sola)

 

det er også hydrolikk på stikkene vi jobber også med å få dette til å virke.

 

lerrete blir 6m brett så jeg tror du blir lurt til å tro at man flyr.

denne har blitt testet av 737 piloter allerede og vi har bare fått bra tilbake meldinger så lankt. vi har innvistert ca 200000.- kr på dette så lankt og mange mange timer så dette blir bra. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrefte det Espen sier, jeg fløy SAS Flight Academy sin 737-simulator for et par år siden, og da måtte instruktøren slå av hydraulikken under flighten pga. en feil i systemet, noe jeg ikke la merke til og jeg trodde ham knapt når han sa det etter flighten. Har hørt at så mye som 90% av inntrykkene kommer gjennom det du ser og hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt! Nyttig med innspill!

Vedr pris - joda, jeg er klar over at jeg nok må punge ut en del, men derfor begynner jeg forberedelsene lang tid i forveien. :)

 

Mente jeg så en pris på i overkant av 1000 Euro/t hos Sabena, tilsvarende rundt 8.000 pr time.

Pris varierer sikkert veldig etter hvor det er, og omfanget på det man leier )simulator, instruktør, forberedelser etc)

 

Tar gjerne imot flere tips om dere har.

 

BAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma så på pris på 737 simulator. Kosta 16 000.- per. time

 

För några år sedan kostade det 8000kr i timmen här på Arlanda (SAS FlightAcademy) (nu heter det ju inte det längre).

Skulle inte förvåna mig om det kostar 16000kr i Norge.... säkert nån ström / hydraul / pneumatikavgift staten fant ut at de kan ta :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja, medlemmer i bl.a. Oslo FlyKlubb ( http://www.ofkl.org/) i tillegg til de snart? årlige FLG-

sammenkomstene - har vel vist at det absolutt er mulig for vanlige

privatpersoner å få tilgang til disse simulatorene. Mange her inne

har jo tidligere vært på disse tilstelningene, og betalt for

å flydd bla. B737NG-sim på OSL. Har også hørt at det etterhvert skal

bli enklere for privatpersoner, å kunne få leid simulator hos nettopp

tidl. SAS Flight Academy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Lars

 

Ja du har hørt !, men den information jeg har er som ansat hos Oxford.

I sidste uge snakkede jeg med vores kunde konsulent iforbindelse med et arragenment og der var svaret blankt nej. Vi har jo fået nye ejere og dermed nye regler. Tilmed er det slut selv for os ansatte at fotografere i simulator bygningen. Foto forbudet er kommet efter den engelske presse med et billede af en Oxford simulator er brugt til en overskrift at her uddanner Oxford fly terrorister.

 

Flemming

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da Flemming, jeg forstod at du jobbet på Oxford - men

trodde ikke navnbyttet innebar såpass mye forandringer.

 

Informasjonen jeg fikk, var vel rett før Oxford tok

over (i den stunden de het "GCAT") så fryktelig synd dersom

man nå skal ta "to skritt tilbake" igjen. Selv om det selvsagt

er begrenset med tid, som privatpersoner kan leie tid i disse

simulatorene - er det jo synd med en slik bastand holdning

fra Oxford-ledelsen. Håper at det vil bli noe opptøyning av

regelverket lokalt i NO og SE..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje vurdert å også sende en PM til medlem Magnus Wennevold her inne for å høre om status for DC-10-simmen' date=' MD-80 Procedure Trainer og full motion MD-80 som han er bra involvert i. :)

[/quote']

 

Dere kan få en liten status rapport av meg. :-)

 

DC10.

Vi har fortsatt problemer med datamaskinene. Det er tre stykker totalt. To for selve simmen og en for visual systemet. De to for simmen vil ikke gå som de skal. Vi har kontakt med to hollendere som er dyktige på Digital PDP11 og som jobber med å skaffe litt utstyr vi behøver. De kommer opp til norge iløpet av mai, juni igjen og fortsetter arbeidet med PDPene.

Planen med 10ern er at den skal være fullt tillgjengelig for dere. Det blir en timepris, men ingen begrensning på hvor mange timer man får kjøpe.

Det er fortsatt mulig å bli andelseier for på den måten bidra til å få denne igang.

 

Prosedyre trainern:

Denne er stort sett ferdig. Vi kjører en del sjekk programmer på GOLD computeren. Er en disk som failer på test, ellers ser den ut til å være i god stand. Magnus driver å leser seg opp på operativet og går igjenom loggbøker over tidligere feil mm.

 

DC9Super 80 full motion simmen:

Står fortsatt lagret i påvente av plass. :-)

 

Prosedyre traineren og full motion simmen eies av Skedsmo Videregående skole. NSC har tatt på seg driftansvar for disse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...