Gå til innhold

Flysimulator med projector??


Bjørnar Pettersen

Anbefalte innlegg

Har spørsmål vedr bruk av projector/lerret.

Har nettopp kjøpt nytt hus (utenfor Bodø [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] )med mulighet for et eget "mediarom" hvor jeg vurderer å legge opp til bruk av video/data projector, men jeg har liten kunnskap om hvorvidt dette vil gi noen god effekt mht. bildekvalitet osv.

Er det noen som har erfaring med bruk av slikt hjemme? Er et rom på ca. 3x3 m tilstrekkelig for slikt, eller er det like greitt å kjøpe seg en større skjerm (21")?

Pro's/Con's for CRT/LCD projector? Ting jeg bør være OBS på?

Det er mulig det bare er jeg som innbiller meg at det vil bli myyye bedre mht. virkelighetsfølelsen med et stort bilde på lerret - eller vil det virkelig bli så svært som jeg håper?? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Er glad for alle gode tips til innredning av dette rommet.

Håper selvfølgelig på et "ja" på siste spørsmål!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

BPET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke projector enda, men vurderer anskaffelse. Det er vel også snakk om hvilken oppløsning disse projectorene håndterer?

Tviler vel på at 40-50.000,- blir aktuelt, men 20-30 kanskje?

Hvor mye oppløsning kan kjøres på de billigere modellene? Kan disse samtidig f.eks. benyttes som DVD-fremviser... o.l.?

 

BPET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørnar..

Et spørsmål til deg.. Hvorfor tar du ikke PPL sertifikatet istedenfor?? 20-30000 kr er jo over halve sertifikatet det.

Jeg tror at det er rimelig mye heftigere å fly en ekte Cessna, enn å fly en Cessna på storskjerm, det er vel alle enig i??? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tormod - ikke tro at den tanken har vært fremmed [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] - men så langt ser jeg det som vanskelig å få til - kanskje ikke økonomisk, men det som kommer i tillegg av tid og ressurser for å praktisere.

Velger jeg å bruke 60-70.000 på PPL, vil jeg heller ikke kunne sitte "når jeg vil" sammen med venner og dra ut i verden på en storskjerm. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skaper jeg et spennende sim-miljø i et mørkt innredet kjellerrom, kan jeg jo også på samme lerret, kjøre STCC-løp på ACR, CFS-fighter over Stillehavet, Colin McRae rally på baner i svarteste skauen (... og samtidig ha nykokt kaffe rett bak meg til enhver tid !!)

Og kanskje ikke minst - slipper klager fra "sjefen" over at jeg er så mye ute hjemmefra! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Men selvsagt - ingenting ville vel vært som "The real thing"...jeg misunner de som kan gjøre det "live"!! [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

BPET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tormod Ihlen:

20-30000 kr er jo over halve sertifikatet det.


Bruker man 50000 på PPL har man ikke noe bak stikka å gjøre [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

35000 burde holde.

Uansett, har du råd så burde du kjøpe prosjektor. Har selv fløyet simulator med prosjektor og det anbefales!

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Sender du meg en mail så kan jeg sende deg et lite programm som kan beregne størelse og avstand til lerret og diagonal mål på lerrettet....Jeg jobber for Epson og har vi har slik programm vare, men ved og bruke kraftige maskiner så kan du faktisk kjøre 21 tommer på front og 2 17 " på left og right view da får du attpåtill en ganske kraftig fartsfølelse....

Bare klikke på hjemme siden min så finner du mail adresser...Ha en god dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Martin Kaareng:

Bruker man 50000 på PPL har man ikke noe bak stikka å gjøre [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

35000 burde holde.


Bruker du 35000 har du heller ikke noe bak stikka å gjøre [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Det kommer selvfølgelig an på hvor du tar PPL, men hvis man baker alt sammen i en kake, (leie av fly, bøker, legesjekk, eksamener)kan man regne med å måtte bruke oppimot 1000,- pr time. Når man da trenger minst 45 flytimer så..

Men verdt det er det absolutt! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

mvh, Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Ove Finstad:

Hei.

Sender du meg en mail så kan jeg sende deg et lite programm som kan beregne størelse og avstand til lerret og diagonal mål på lerrettet....Jeg jobber for Epson og har vi har slik programm vare, men ved og bruke kraftige maskiner så kan du faktisk kjøre 21 tommer på front og 2 17 " på left og right view da får du attpåtill en ganske kraftig fartsfølelse....

Bare klikke på hjemme siden min så finner du mail adresser...Ha en god dag..

Hei Geir Ove! Nå fikk jeg skikkelig blod på tann! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Hvordan kobler man utstyret, og hva mener du er minimumskravet på det samme, for å kjøre tre skjermer som du beskriver over?

Har prøvd noe lignende i utenlandske spillhaller, og følelsen av å fly er bare såå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny.

Det du trenger er et 100 mb nettverk som kjører IPX og noen raske pc til hvert bilde, samt en kraftig server, jeg skal sette opp en kvad prossesor altså 4 prossesorer i server og da kan jeg faktisk kjøre en projectør på hoved skjerm, eller at first officer og kaptein får hver sin 21 tommer, så kan man settte 3-4 monitorer rundt til venstre og høyre, ja har du små ekstra monitorer kan du kjøre instrumenter, fks EIFS display, motor, FS NAV i egne monitorer, du kan faktisk bygge din egen full skala simulator, og det har jeg tenkt til og gjøre, har nå 4 9 tommer skjermer og mangler 2 till, jeg har testet dette og det er drit kult ..sjekk linken......http://wideview.00server.com

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Martin Kaareng:

Bruker man 50000 på PPL har man ikke noe bak stikka å gjøre [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

35000 burde holde.

Uansett, har du råd så burde du kjøpe prosjektor. Har selv fløyet simulator med prosjektor og det anbefales!

Martin

Jaha, og hva underbygger du så denne påstanden med ?

La oss regne litt:

Bøker, teorikurs hos nak: 6890,-

Legesjekk: ca 1000,-

Teorieksamen: 1400,- ca

45 flytimer x 750,- kr: 33750 (kan godt være dyrere flytimer også, men tror ihvertfall ikke du får det særlig billigere noe sted her i landet)

Oppflyging/sertifikat: 1500,- (ihvertfall, husker ikke nøyaktig hvor mye)

I tillegg kommer klubb / nak medlemsskap, personlig utstyr som kart, headsett, gps osv osv.

Vi er oppe i 45000,- i ovenfornevnte regnestykke, og det er "best case" slik jeg ser det, selv brukte jeg vel en 60k på PPL, inkludert GPS, headsett osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tormod Ihlen:

Hei Bjørnar..

Et spørsmål til deg.. Hvorfor tar du ikke PPL sertifikatet istedenfor?? 20-30000 kr er jo over halve sertifikatet det.

Jeg tror at det er rimelig mye heftigere å fly en ekte Cessna, enn å fly en Cessna på storskjerm, det er vel alle enig i??? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Men projektor kan også brukes til DVD og video.

Det kan ikke et flysertifikat!

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Smaken er forskjellig, men her i huset overgår ikke flyturer med Cessna'er etc. opplevelser med et bra hjemmekinoanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Geir skjønte poenget mitt her - nemlig at det er snakk om innredning av et mediarom som skal benyttes til litt av hvert - både flysim, bilsim, DVD, TV, Bredbånd-opplegg m.m.

Og når jeg da er i gang med den ideen, var jeg bare interessert i å høre om erfaringer med bruk av projector til eks. FS2000.

Valget står ikke mellom projector eller PPL [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] - selv om jeg gjerne skulle sagt "Ja takk - begge deler".

Den ideen beskrevet ovenfor - med bruk av server, flere skjermer osv. er sikkert ikke dumt det heller - men da styres man vel mer eller mindre inn mot en ren "cockpit-feeling", med de begrensningene som da medfølger i forhold til annen type bruk... og sikkert minst like dyrt? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

BPET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

[QB]

Jaha, og hva underbygger du så denne påstanden med ?

/QB]

Nå var det vel strengt tatt ikke nødvendig å utlede kostnadene på en slik detaljert måte, men uansett, en jeg kjenner slapp 10 timer fordi han hadde seilfly-sertifikat. Han brukte 35000 totalt. Jeg innrømmer at dette kanskje ikke er 'standard'.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke linken til å passe, sikker på at den er riktig. Kommer bare "bak" oppsettet. Når jeg prøver å trykke på noen av mappen finner den ikke siden [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he....jeg og en kompis jobber for harde livet...skal si i fra når vi er på.....bor i nerheten av gardermoen.....

Koster litt pæng med arti lell... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

sjekk linken......http://wideview.00server.com

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image][/QB]

Jeg sjekket linken Geir! Dete var helt enkelt rått!

Så stort som det er så kan du jo lett ha med 'passasjerer', de vil nyte like mye av det som du som er pilot!

Ja nå har jeg fått nytt mål til neste år, helt klart!

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

og noen raske pc til hvert bilde, samt en kraftig server, jeg skal sette opp en kvad prossesor altså 4 prossesorer i server og da kan jeg faktisk kjøre en projectør på hoved skjerm, eller at first officer og kaptein får hver sin 21 tommer, så kan man settte 3-4 monitorer rundt til venstre og høyre, ja har du små ekstra monitorer kan du kjøre instrumenter, fks EIFS display, motor, FS NAV i egne monitorer, du kan faktisk bygge din egen full skala simulator, og det har jeg tenkt til og gjøre, har nå 4 9 tommer skjermer og mangler 2 till, jeg har testet dette og det er drit kult ..sjekk linken......http://wideview.00server.com


 

Hørtes jo ganske heftig ut... men hva i all verden for en prislapp på dette ???

Leif. A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...