Gå til innhold

Bruk av FS


trond lindberg

Anbefalte innlegg

...og hoppet ut av fallskjerm? Hmm

Jeg tror at folkene som fløy flyene inn i WTC og Pentagon var mer enn skriveborspiloter. Datoen for aksjonen må ha vært satt for lang tid tilbake (så terroristene fikk bestilt flybilletter etc.), og da kunne de ikke vite hvordan været var denne dagen. Det kunne jo meget godt hende at det var lavt skydekke og sterk vind, og dermed at instrumentflygning var nødvendig for i det hele tatt å finne målene - dette tror jeg nok terroristene var forbredt på - og kompetente til å utføre.

Grusomt og uvirkelig er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Kristin Innvær Wåle, informasjonssjef i Microsoft Norge, mener det er helt urealistisk å spekulere i om terroristene bak angrepene mot USA kan ha fått flyerfaring fra Microsoft Flight Simulator eller andre flysimulatorer.

- Det er ikke realistisk i det hele tatt. Det er noe helt annet å sitte ved en PC og styre et fly og det å sitte bak spakene på et virkelig fly, sier hun til VG Nett.

- Spillet er så realistisk som mulig, man har hatt flyvere med under utviklingen. Men spilleren sitter fortsatt foran en PC og ikke i en virkelig cockpit. Bare vibrasjonene i flyet ville være nok til at man ikke ville kunne styre det kun med erfaring fra simulering, sier Wåle.


Jeg bare lurer på hva disse vibrasjonene er som Kristin Wåle her nevner i VG sin artikkel? Men hun har tydeligvis greie på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil si at de som ikke tror på at man kan lære å fly av FSMS skal prøve å sette personer fra dette forumet inn i en Full scale 737 sim og se hva som skjer.

Må si at med 767PIC og 734 fra Dreamfleet så har jeg kommet MEGET langt i kunnskapen om aviation og flyging.

Så dytter du inn SB og PC og du har et helt reelt miljø. Ja, noe enklere, men fraseologien er den samme, samme clearence og samme type voktorering!

Jeg kan nevne flere personer som jeg ville tro skulle kunne overraske personer innenfor flyselskapene rundt om i verden.

Vil si at med mine 16 år, uten å ta hatten for full (heter det ikke det da??) så skulle jeg kunne kommet ganske langt i en full scale/full motion 737/767 sim.

Og når flyet først er i luften så skal det virkelig ikke så mye til!

Kast så inn et kart over VORs o.l. eller kanskje en FMC håndbok og et kart med intersections rundt New York.

Og Voalla (norsk-fransk til tusen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]) så er du på vei mot New York, som tro det eller ei, stikker seg ganske bra ut fra resten av området!

Sånn, det ble litt langt, men min mening!

[ 12-09-2001: Endret av: Mathias Tangvall ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Så dytter du inn SB og PC og du har et helt reelt miljø. Ja, noe enklere, men fraseologien er den samme, samme clearence og samme type voktorering!


Ja det overrasker meg ikke hvordan mange av dere nå spekulerer i realismenivået til denne simmer-hobbyen.

I virkelighetens verden er det ikke antall timer online, og faglig kompetanse alene som fremhever deg til kaptein i et flyselskap. Det kreves eksepsjonelle psykologiske og personlige egenskaper i tillegg.

I denne sterke sammenligningen som verser her mellom PC/SB og virkelighetens verden, og herunder også påberopelsen av enkeltes dyktighet i miljøet med 767-pilot-kvalifikasjoner som ville "overrasket flyselskaper rundt i verden", finner jeg grunnlag for å si at dette er delvis med på å blottlegge debatanters overmod.

[ 13-09-2001: Endret av: Geir Olav Johnsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Å i det hele tatt sammenligne PC/SB med virkelighetens verden, og ikke minst påberope seg kvalifikasjoner som 767-pilot som ville "overrasket flyselskaper rundt i verden" er noe som er med på å fullstendig blottlegge debatantenes store uvitenhet og umodenhet.

Overhodet ikke!! Har ikke sagt at PC/SB er det samme som virkeligheten, men hvis du selv har sett på/deltatt/hørt på noe av det som foregår der så vet du selv hvor virkelig det kan bli.

Hvis mer enn 90% av systemene i en ekte 767-300 er simulert i en simulator så sier dette at hvis du behersker dette fult ut så kommer du langt i et riktig fly også.

Som sagt er SB/PC en langt enklere skala enn real life, dette har jeg aldri prøvd å skjule, men du kommer langt. Og jeg tror mange vil bli svært forbløffet over hva en 15 åring som har drevet med FS2000 eller ProController vet.

La nå personlige angrep som

quote:

fullstendig blottlegge debatantenes store uvitenhet og umodenhet.

ligge. Hva mener du om denne uttalelsen? Kom igjen a!

Får jeg spørre hvilken bakgrunn du har for å komme med en slik begrunnelse? Selvsagt godtar jeg at du kritiserer min mening, men ikke si at du "vet" med sikkerhet, uten i det minste å kunne "backe" det opp med la oss si en flygeleder/pilot utdannelse eller lignende.

Vet ikke helt hva du prøver å si med dette, men synes ikke den hører hjemme her.

Kritiser min mening, ikke min person.

"Du er dum." "Pappaen min er sterkere enn din!"

Barnehagediskusjon!

[ 12-09-2001: Endret av: Mathias Tangvall ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et innlegg for litt siden her på FS, som ohandlet

om hvor virkelig sim er kontra virkligheten.

Litt skremmende dette innslaget her.???????

http://www.nrk.no/magasin/nyheter/utenriks/terror_mot_usa/1283367.html"'>http://www.nrk.no/magasin/nyheter/utenriks/terror_mot_usa/1283367.html" TARGET=_blank>http://www.nrk.no/magasin/nyheter/utenriks/terror_mot_usa/1283367.html

Trond L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Mathias, jeg tok hardt i så jeg skjønner godt du føler deg provosert. Jeg endret deler av mitt innlegg som følge av dette.

Jeg henviser også til det Svein sier og tilføyer at det var ment som en generell respons på mange innlegg basert på ulike inntrykk fra simmermiljøet her idag.

Jeg valgte å siterte deg på grunn av at du opptrer som talsmann for VACCN og sa det du selv sier du overhodet ikke sa, noe som jeg ikke vil sitere en gang til. Ja det er din mening om flightsim-realismen jeg stiller spørsmålstegn ved.

Jeg betviler ikke din integriet og det faktum at du sitter inne med overraskende mye informasjon og kunnskaper om emnet. Du har tross alt har en kravstor tittel innen VACCN og har en viser en enorm interesse for flyging.

 

Det er også en av grunnene til at jeg vil jeg be deg om å vise litt mer ydmykhet for de kvalifikasjoner som skal til for å bli pilot/flygeleder, og ikke minst jobbe i det miljøet i dag, hvor sikkerheten fremfor alt er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå snakker jeg for meg selv, ikke for VACCN.

VACCN har overhodet ikke implantert denne meningen i hodet mitt, noe ingen andre har!

Det ser ut som om du ikke fordtår hva jeg skriver.

Jeg skriver om muligheten. Ikke at det er slik, men muligheten!

Sier heller ikke at jeg sitter inne med mer info enn folk flest, men at man faktisk kan lære ganske mye av FS og PC/SB.

Har aldri sagt det er lett å bli flygeleder eller pilot. Når det kommer til pilotyrke så sier det seg selv at de psykiske kravene som stilles ikke trengs i den vanlige arbeidsdagen, men først når det skjer noe unormalt.

Dette har jeg også "backet" opp fra en flyver som jeg kjenner godt.

Jeg sier det igjen, som jeg har hevdet hele tiden, tiltross for at du motsier det;

Jeg tror ikke jeg er hverken pilot eller flygeleder! Jeg har aldri hevdet dette, og vil ikke hevde det med mindre jeg tar denne utdannelsen.

Det jeg har hevdet er at man lærer mye av FS/SB/PC og det mener jeg enda. Har heller ikke sagt at dette gjør en kvalifisert til å fly 767/737 noe den overhodet ikke gjør, men har du prøvd det selv?

Hvis ikke synes jeg du skulle det før du uttaler deg om hvor virkelig det kan bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du signerer innlegg med VACCN, er du faktisk en representant for denne organisasjonen, så sant du ikke spesifiserer noe annet.

Jeg forstår meget godt hva du skriver, men ser muligheten for at jeg kan ha tolket uklarheter i en ufordelaktig retning, siden jeg ikke har så stor kjennskap til din forumhistorie.

Jeg sier meg enig i mesteparten av det du nå skisserer, selv om du biter deg selv litt i halen etter min mening. Likevel synest jeg det er positivt fremskritt mot forsoning.

Ja min eksisterende erfaringsbasis gir faktisk grunnlag for mine uttalelser, men på bakgrunn av dette var det heller ikke meningen å sende nedverdigende signaler som kanskje har en demotiverende effekt på både deg og miljøet generelt.

 

Relevant erfaring gir kanksje de ulike aspekter ved lufttrafikken en annen mening sett i forhold til vinklingen fra den siden hvor det tross alt er en aktivitet, dog som utspiller seg i et lærerikt miljø, men forbeholdt underholdning og fritidsmoro.

Stå på Mathias, hilsen Geir

[ 13-09-2001: Endret av: Geir Olav Johnsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...