Gå til innhold

Hva koster en gate på Gardermoen?


Christer Elde

Anbefalte innlegg

quote:

Så sett igang......

SVAR MEG!!!!


Hmm.. dette vil jeg kalle på grensen til frekt.. menmen. Du spør altså om hvor mye et selskap må betale for å frakte passasjerer fra/til ENGM. Vel, det er iallefall en ganske stiv landingsavgift - og muligens også en terminalavgift... Dette vet sikkert noen av flygelederne der om!

Håkon - som absolutt ikke forlanger svar på sine spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christer,

her har du ihvertfall et lite regnestykke:

I år 2000 hadd OSL følgende fordelig på driftsinntekter:

Passasjer/seteavgift: 432.324.000

Start/landingsavgift: 559.809.000

(Fordeling på type flyginger:

(Utenlandstrafikk: 570.793.000)

(Innenlandstrafikk: 421.340.000)

Sum driftsinntekter: 992.133.000

-------------------------------------

Antall passasjerer: 14.231.600

Antall bevegelser (rute, charter, frakt): 211.000

---------------------------------------------------------

For start/landingsavgift blir det da ca.2600 Nkr i gjennomsnitt pr.flybevegelse (avgang el.landing)i kassa til OSL.

Eurocontrol tar som standard i utregning av avgifter fra A til B utgangspunkt i en vekt-faktor (kvadratroten av fartøyets MTOW i metriske tonn delt på 50) og en distansefaktor (pr.100km) multiplisert med en fastsatt enhetspris for gjeldende sektor som bestemmes som oftest av kategori på eksisterende LTT/NAV-fasiliter.

Komplett liste over avgifter for flyplass/nav-tjenester som vedrører ICAO`s 180 medlemsland finnes i Doc 7100

Mvh.

[ 30-08-2001: Endret av: Gert Gundersen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekning Oslo-Stavanger - Halvfull B737-400

 

Startavgift 12 055

Overflyvningsavgift 3 102

CO2-avgift 1 480

 

Terminalavgifter 50 kr/pax

Flypassasjeravgifter 128 kr/pax

Cute-avgift OSL 3,14 kr/pax

Cute-avgift SVG 2,60 kr/pax

Cateringavgift (5% av verdi) 370

Momskostnad (ikke refunderbar) 296

 

Sum avgifter 43 299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som chartret med Britannia ned til Mallorca, på turen hjem så måtte flyet vente på noen i 20 minutter! Han overhørte flyvertinnene og fant ut at det kostet flyselskapet 20000 NOK kroner i minuttet og stå parked ved gaten og vente på de sent kommende. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen ekstrakostnader ved og bruke gate. Satsene på Gardermoen er som følger (norske kroner, inkl. mva), prisen er etter mtow på flyet:

0-1000 kg 164,-

1001-1500 kg 199,-

1501-2000 kg 273,-

2001-2500 kg 184,-

2501-3000 kg 215,-

3001-4000 kg 318,-

4001-5000 kg 402,-

5001-6000 kg 483,-

6001-7000 kg 809,-

7001-8000 kg 1135,-

Over 8000 kg og inntil 74999 kg, kr 97,22 pr 1000 kg

Over 75000 kg kr 49,10 pr 1000 kg

I tilleg er det en terminalavgift for fly med mtow over 8000 kg for hver passasjer som skal ombord i flyet. Crew eller passasjerer i transit betaler ikke terminalavgift. Denne avgiften varier ifra 35 til 85,- kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...