Gå til innhold

Sympati for SAS-ansatte


Harald Oanes

Anbefalte innlegg

Skal ikke bringe nok et SAS-"uhell" opp i forumet, ønsker imidlertid å bringe min sympati for deres ansatte ut på nettet. Det er jo langt, langt flere ansatt i SAS enn dem som jobber direkte med flyene, og det må være utrolig slitsomt for dem hver dag å åpne tabloid-pressen for å se siste døgns hendelser.

Ansatte flest, er nok glade i sin arbeidsplass, og det er alltid trist at ens arb.plass havner i et negativt lys - og vi mennesker er jo alltid utrolig flinke til å generalisere hendelser. Derfor har jeg all verdens sympati for dem som bærer SAS-logo`en, enten det er på uniformer eller kjeledresser - og håper at selskapet snart er ute av sin "vonde" periode. Selv har jeg utelukkende GOD erfaring med SAS, og da spesielt ang. den utrolig gode servicen vi alltid utøves som handicappede (og nettopp derfor føles det trist å bivåne all den sure kritikken som kommer opp i media).

Liknende situasjon var det jo også desverre for NSB en stund, hvor svært, svært mange gruet seg til å gå på jobb - hvor de dag etter dag fikk bemerkninger om alt det negative rundt sin arb.plass, selv om de overhodet ikke hadde gjort en dårlig jobb selv.

Så til alle ansatte i SAS - stå på, selskapet har jo absolutt markert seg som et flott og positivt selskap gjennom mange år, og nye fine år kommer sikkert.

mvh

Harald O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kav være med å dele din sympati for enkelte ansatte. Men ledelsen i SAS har jeg ingen som helst sympati for. Fin den varianten pressetalskvinnen til SAS kom med i går, at mye av den negative mediaomtalen rundt SAS i sommer skyldes "agurktid" i pressen. Lurer på om de som er redd for å fly kjøper den, og blir tryggere av den uttalelsen.. Men dette er ingen måte kritikk av SAS, får bare håpe at SAS får tingene til å gå normalt igjen.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har ikke vært aktiv i debatten som har gått i sommer angående SAS og flysikkerhet, men det har vært svært interresant å følge med på den debatten og se folks forskjellige synspunkter.

Selv er jeg bare kunde hos SAS og med min bakgrunn som kokk og markedsøkonom kan ikke jeg bedømme om de hendelsen som SAS har hatt i sommer skyldes slurv eller rett og slett bare uflaks. Selvfølgelig er det litt "rart" at de har hatt såpass mange "uhell" på så kort tid.

Når det så er sagt tror jeg likevell media og deres fremstilling av hendelsene er svært spekulative i forhold til å skulle selge mest mulig. For all del, jeg vet at de driver butikk og lever av salget, men det jeg reagerer litt på er måten ting blir fremstilt på. Selv så er jeg av den oppfatning av at SAS er et virkelig trygt flyselskap siden de i hele sommer har slitt med en del episoder hvor noen av de kanskje kunne ha utviklet seg til noe svært alvorlig, men SAS sitt utmerkede personal har hver gang sørget for at alt gikk riktig så godt.

Det virker på meg som om media helt har utelukket dette.

Dersom de kanskje hadde vært litt flinkere til å vinkle det slik, tror jeg også at det ville være mye lettere for folk med flyskrekk å faktisk se at det ER trygt å fly i dag.

En mulig forklaring er vel kanskje det at vi i Norge antakelig er verdensmestere til å rakke ned på hverandre og kan vi vinkle noe negativt istedenfor positivt så har i alle fall jeg inntrykk av at dette ofte gjøres.

Uansett jeg flyr med SAS og er alltid trygg på at de har gjort jobben og at de fremdeles kommer til å gjøre den GODT.

Vennlig hilsen

ARE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Truls Meek:

Hei.

Kav være med å dele din sympati for enkelte ansatte. Men ledelsen i SAS har jeg ingen som helst sympati for. Fin den varianten pressetalskvinnen til SAS kom med i går, at mye av den negative mediaomtalen rundt SAS i sommer skyldes "agurktid" i pressen. Lurer på om de som er redd for å fly kjøper den, og blir tryggere av den uttalelsen.. Men dette er ingen måte kritikk av SAS, får bare håpe at SAS får tingene til å gå normalt igjen.

Mvh

Truls

Er helt enig med deg ang. ledelsen, glemte bare å nevne det. Ledelsen er enormt godt betalt for det de gjør, og gjør de det ikke godt nok - hva skjer. Jo - de får millioner i "fallskjermer" når de sparkes for ikke å ha gjort jobben sin/gjort en dårlig jobb!!! Og siste tiders hendelser, ikke bare nesten-ulykkene, viser vel den arrogansen enkelte i ledelsen besitter.

MEN - min sympati for "gutta/jentene-på-gulvet"... er like stor for det, dem har ikke bedt om å havne i problemer, og like lite er det så mye de kan rette opp i hva en dårlig ledelse har forårsaket.

 

mvh

Harald O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei SAS har vært veldig uheldige nå. Hendelsene i seg selv er ikke veldig alvorlige synes jeg, men samlet blir det noe annet. Men det har da aldri vært noe med sikkerheten.

Hver dag sjekkes flyene sju ganger av teknikere og flymekanikere. Da skal det noe til for at de helt store feilene glir igjennom og gjør det farlig å fly. Forrige gang et fly fra SAS gikk i bakken var vel i 1990, da et isflak fra vingen gled av og knuste motorviftene. Det kan vel ikke SAS klandres for. Har også opplevd å vente i 5 timer på et Fokker 50 fly som aldri kom pga feil ved et kompass. Nei ingenting er så trygt som å fly (Hadde jeg ennå kunne flydd til skolen hadde jeg kunne sluppet det f*** blåmerket jeg fikk på sykkel) [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christer Elde:

Forrige gang et fly fra SAS gikk i bakken var vel i 1990, da et isflak fra vingen gled av og knuste motorviftene. Det kan vel ikke SAS klandres for.

hadde de de-ice'a flyet skikkelig ville ikke det isflaket vært der [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

les forøvrig en annen http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=004184" TARGET=_blank>Tråd om dette emnet...

quote:

Opprinnelig postet av Are Lund Hansen:

Når det så er sagt tror jeg likevell media og deres fremstilling av hendelsene er svært spekulative i forhold til å skulle selge mest mulig. For all del, jeg vet at de driver butikk og lever av salget, men det jeg reagerer litt på er måten ting blir fremstilt på. Selv så er jeg av den oppfatning av at SAS er et virkelig trygt flyselskap siden de i hele sommer har slitt med en del episoder hvor noen av de kanskje kunne ha utviklet seg til noe svært alvorlig, men SAS sitt utmerkede personal har hver gang sørget for at alt gikk riktig så godt.

Det virker på meg som om media helt har utelukket dette.

selvfølgelig... noe som gikk fint er jo ingen nyhet! man verken vil eller hører om alle bilene som kjørte uten å kræsje i går! og når det er "agurktid", er det jo ikke så veldig mye annet å skrive om, en det som kunne gått riktig galt... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det mest interesant hva flyteknikerne i SAS selv sier, at de nå jobber under hardt press...og feil blir i langt større grad oppdaget på fly som er i bruk enn i hangaren.

Tidligere ble fly kontrollert etter hver flyvning, nå er dette redusert til en gang i uken [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Da blir jo sikkerheten automatisk svekket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige grader av sjekker - fra 'walk-arounds' som gjøres hver gang flyet er på bakken til de mer grundige som krever at flyene må i hangar.

SAS har alltid har kontroll-regler som har vært strengere enn myndighetenes anbefalinger, og selv om man har slakket litt på disse er man fortsatt med god margin innen reglene.

Mye av dette er forebyggende, og det er her en del av problemene ligger, man får et teknisk problem fordi det forebyggende arbeidet ikke ble gjort. Dette er mer et kostnadsspørsmål enn et sikkerhetsproblem da feilen (som kan være så enkel som en svart lyspære) uansett blir rettet umiddelbart.

Jeg har sittet på SAS' Trafikksenter på OSL og FBU og vært med på å håndtere mange 'sikkerhetslandinger'. Tidligere var det kun et fåtall som kom i pressen, nå om dagen er man på dem umiddelbart.

Det er intet unormalt som skjer nå - alle selskaper opplever dette, og en sikkerhetslanding er normalt ikke mer dramatisk enn om du svinger inn på nærmeste bensinstasjon når oljelampa lyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...