Gå til innhold

Scanneraktivitet


Geir Olav Johnsen

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne ha sett en scanneraktivitets-undersøkelse blandt medlemmene på Flightsim.no

Ser mange uttalelser i diskusjoner på forumet baseres på at vedkommede har overhørt kommunikasjonen A/C / ATC.

Det foreligger visst enda krav om tillatelse fra post og teletilsynet til bruk av slikt utstyr.

Er jeg helt på jordet viss jeg påstår at slik aktivitet i ytterste konsekvens kan føre til at enkelte ser verdien i å viderebringe informasjon (eksempelvis opptak/bilder m.m) til diverse massemedia?

Dette er spesielt med tanke på det jeg vil kalle mediahysteriet den siste tiden. Feilinformasjon, uspesifiserte kilder, krisemaksimering og forholdsvis unødvendige oppslag.

Noen kommentarer? Hilsen, Geir Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er vel ikke tvil om at media "leier" folk til å lytte ulovlig på x antall frekvenser for å snappe opp agurknyheter til førstesidene. Finnes nok en del news-desk'er som selv også har scanner.

Var et fly som erklærte emergency her på Sola for ikke så veldig lenge siden. TV-teamet (som må ha fått tak i nyheten på ulovlig vis) var fremme ved gjerdet før brannbilene var på plass ute ved rullebanen... Brannbilene hadde riktignok ikke noe hast med å kommme i posisjon, siden flyet var noen minutter fra landing.

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scanneraktivitet?...hehe

Selvangivelsen skal allerede være levert, så det blir vel ikke så mye respons på den frågan [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Jeg tror mange her koser seg med en sånn kjekk liten scanner.

Men dette kunne jo vært neste ukes spørsmål i mer anonyme former på forsiden her:

Har du kjøpt scanner, og bruker den til å avlytte flytrafikken (og andre interesante kanaler)?

-JA [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] (fy)

-NEI, jeg er en ærlig og lovlydig borger [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] *kremt*

Take care, and have a great day [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Har fulgt lidt med i debatten, og måske alligevel ikke.

Skal det forstås sådan at man slet ikke må lytte på en scanner i Norge, eller er der nogle frekvenser man må lytte på og andre ikke ?

Jeg har set reklamer for scannere på flere norske sider, så det vil sige man må godt sælge men ikke lytte eller hvad ?

I 1997 blev det givet fri i Danmark, så vi må lytte på alt kommunikation undtagen telefonsamtaler. Dog skal man være klar over at man ikke må videregive til andre hvad man har hørt. ( tavshedspligt )

Hilsen

Lars Schmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Olav Johnsen:

Ser mange uttalelser i diskusjoner på forumet baseres på at vedkommede har overhørt kommunikasjonen A/C / ATC.

Er jeg helt på jordet viss jeg påstår at slik aktivitet i ytterste konsekvens kan føre til at enkelte ser verdien i å viderebringe informasjon (eksempelvis opptak/bilder m.m) til diverse massemedia?

Dette er nok gammelt nytt. Den slags virksomhet har forekommet i mange år, og en del nyhetsredaksjoner trenger ikke "leie" folk med scannere eller være avhengige av tips utenfra. De har nemlig slikt utstyr selv, og det har vært en "offentlig hemmelighet" lenge. (Men selvfølgelig er det også folk med scannere som tipser mediene) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Lars Schmidt:

Har fulgt lidt med i debatten, og måske alligevel ikke.

Skal det forstås sådan at man slet ikke må lytte på en scanner i Norge, eller er der nogle frekvenser man må lytte på og andre ikke ?

Jeg har set reklamer for scannere på flere norske sider, så det vil sige man må godt sælge men ikke lytte eller hvad ?


Det er korrekt. R&TTE-direktivet fra EU/EØS gir tillatelse til salg og innehav av radioutstyr. Det finnes ellers bare en lov og en forskrift som gir rett til fri bruk, og det er Kringkastingsloven og "Forskrift om tillatt bruk av frekvenser". Alt mottak (og sending) på frekvenser som ikke er omfattet av disse er forbudt (jfr Telelovens §5-3)

I 1997 blev det givet fri i Danmark, så vi må lytte på alt kommunikation undtagen telefonsamtaler. Dog skal man være klar over at man ikke må videregive til andre hvad man har hørt. ( tavshedspligt )

Det jobbes med en tilsvarende forskrift også i Norge, samt at det også er på vei en større revisjon av Teleloven. Det er foreløpig usikkert når dette passerer alle juridiske hinder.

--Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Gert Gundersen:

Agurknyhetjegerne har jeg derimot ingenting til overs for.

I grunnen er det forunderlig at avisene selger noe som helst her i landet: De skrives jo av "agurknyhetsjegere"! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 15-08-2001: Endret av: Jan Gulliksen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiviteten rundt OSL er nok upåklagelig.

 

Og når det gjelder flightsim.no-brukerne, så vil jeg anta at det er en harmløs hobbyaktivitet fra mer proffe fotografer og fanaster (sjekk bildene på airpics.com)til terasselyttern som lurer på hvorfor flyet skulle ta ruten rett over huset hans i dag. En aktivitet som stort sett ikke vil ha noen innvirkning på arbeidssituasjon til de involverte.

Derimot hvis scenarioet Gulliksen skisserer har rot i hverdagen, og en legger til ekspansjonen i scanner-salget, så kan det nærme seg en betenkelig situasjon.

For ordens skyld kan det jo nevnes at OSL forsatt har offentlighetsinnsyn.

[ 20-08-2001: Endret av: Gert Gundersen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret innlegget, det var en overdreven uttalelse som nå er trukket tilbake. Kan derimot henvise videre til blant annet nyhetssamlig fra Gardermoen i http://www.rb.no/36/89/20/9.html" TARGET=_blank>Romerikets Blad midt mellom trippeldrapet og kronprinsbryllupet og oppfordrer leserne selv å vurdere vinkling og fokuseringen på lufttrafikken dersom dette fortsatt skulle være noe uklart (merk egen tipsseksjon).

Slår på sporveksler, så vi kommer tilbake til temaet.

Ja det er lov å kjøpe scanner.

Flightsim.no hovedside lenker bl.a. videre til http://www.flightsim.no/cgi-bin/ads/ads.cgi?http://www.rmtrading.no/default.asp?DepID=1&MenID=1&ArtID=13" TARGET=_blank>RM trading

Der finner du nok det du trenger.

Mvh. Gert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...