Karl Mathias Moberg Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Går ikke bra for Dash 8 fortiden.. Men ikke veldig mye presse om det, kun en liten notis på dagbladet. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/22/519039.html Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 Litt verre hos VG: Clicky Synes denne var litt morsom... Sitat: Flyet er av typen Dash 8-300 og ikke av samme type som 8-400-flyene som har skapt problemer for SAS og Widerøe tidligere i år. Tror det var SAS det skapte problemer hos, da. Widerøe har vel aldri vært plaga med de, selv om de måtte plasseres på bakken pga. flyforbud en periode. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 De frontrutene byttes vel med gjevne mellomrom, så dette er vel ikke akkurat et DHC8-problem.... Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 Cracked window er ikke bare Dash8 problem for å si det sånn.. Selv kan jeg ikke huske sist en Norsk Dash8 fikk dette. 737 har vel også dette problemet ganske ofte? Forresten hva er standard prosedyrer ved cracked window? Samme som ved loss av cabin pressure eller? Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 Oppfordrer til aldri mer å kjøpe VG Siter
Geir G Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 Synes denne var litt morsom...Sitat: Flyet er av typen Dash 8-300 og ikke av samme type som 8-400-flyene som har skapt problemer for SAS og Widerøe tidligere i år. Tror det var SAS det skapte problemer hos' date=' da. Widerøe har vel aldri vært plaga med de, selv om de måtte plasseres på bakken pga. flyforbud en periode. [/quote'] Ikke helt enig med deg her. Det ble oppdaget en feil på en av Widerøes Q400, som tilsvarte den i Ålborg. Dessuten har det skapt problemer for Widerøe, nå når de måtte bli tatt ut av drift... ...Selv kan jeg ikke huske sist en Norsk Dash8 fikk dette. 737 har vel også dette problemet ganske ofte? Forresten hva er standard prosedyrer ved cracked window? Samme som ved loss av cabin pressure eller? 1. Er ikke så veldig lenge siden de måtte skifte et vindu, nei, en-to måneder siden. Uansett, som du sier, så skjer dette alle. Om jeg ikke husker feil er det dessuten åtte lag med glass i 737ene. 2. Ja, men øverste punktet på listen er "Dukk!"... Siter
Kjell Lavoll Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Ta en titt paa denne linken. Det er kanskje ikke saa uvanlig som man tror: 14 airplanes with cracked windshields within 3 hours Vi hadde 9 CRJ fly med sprekker i frontruten. Men det var ogsaa A319 og Be-1900 med sprekker. Heldigvis hadde vi nok deler paa lager, alle flyene var i luften neste dag. Siter
Kjell Lavoll Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 QRH: Arcing/Delaminated/Shattered or Cracked Window/Windshield 1. Anti-Ice Wshld switch...OFF 2. Pressure differential...REDUCE TO MAX 6.2 3. Descent...INITIATE if required 4. Crew and passenger oxygen...ON if required Windshield core ply or inboard ply shattered: YES: Airspeed...REDUCE TO 205 KIAS WHEN OPERATING BELOW 8,000 FEET NO: Prior to landing: Cabin altitude...SET to destination airport elevation. Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Sprekk i Windshield, skjer med gjevne mellomrom, Dette er et normalt problem på Beech 200 series. Frontruta består av flere lag, og hvis det er det ytterste laget som har sprukket, så kan man fly unpressurized, så lenge sprekken ikke hindrer sikten. Er sprekken på det innerste laget, så står du AOG til du har installert ny Windshield. I praksis blir jo ruta byttet med en gang den sprekker, denne jobben tar minst 30 timer pga sealing som skal tørke. Siter
Martin Floor Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Hei Marcus! Jeg har lurt på et par ting angående Flight Deck vinduer, og du er definitivt kvalifisert til å svare, håper det går greit Du kan svare ut ifra King Air's design. Hvor mange lag med forsterket glass er det i vinduene? Hva skiller de individuelle lagene (da ser jeg bort ifra vinyllaget mellom indre og ytre del av vinduet). Varmeelementene ligger rett utenfor vinyllaget mot den ytre del, stemmer det? Festemetoden, er det rett å slett boret hull nær enden av glasset, og festet med skruer med silikon mellom glasset og skråget? Er sprekk i ruten ofte i sammenheng med av Window Heat blir U/S? (så sjekklisten lengre oppe i tråden, så jeg antar at det finnes andre grunner også). Birdstrike er underforstått så klart. Hadde vært strålende om du hadde tatt deg tid til å svare altså Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Windshielden er av: Glass, plastikk, Glass. Varme elementene er støpt inn i vinduet, og så vidt jeg kan se av tegningene så skal elementene ligge mellom det ytterste laget med glass og plasten. Hele Windshielden kommer som en assy, med silicone seal og weather hump seal, og utpå der igjen er det en aluminiumsramme med skruehull. Disse skruene skal torques til 20 lbin. etter at sealingen er tørr. Ofte sprekker windhshielden pga heatfunksjonen, f.eks forestill deg hva som skjer om du kjører varme på et vindu som står i mot -30 grader. Saken blir ikke akkurat bedre av at Windhieldene til Beechen har en elendig passform, så endel interne spenninger i ruten har og sitt og si for at den sprekker. Men som mange tror, så blir ikke windshielder bare byttet pga sprekk. Et tilbakevendene problem hos oss iallefall er delamminering av ruten, dvs at lagene med glass-plastikk-glass løsner litt fra hverandre (pga temperaturforandringer, kjemisk reaksjon, og trykkforandringer). Dette har ingen strukturell betydning, men sikten blir dårlig. Og siste kriteriet for bytte er hvis windshield heat ikke fungerer. Så kjapt oppsumert, så bytter vi Windhshield ved Sprekk, u/s Varme i ruta, og delamminering som hindrer sikten. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.