Gå til innhold

Skal prøve SB for første gang på 6 år..


Tore Stabell Kuloe

Anbefalte innlegg

Hallo!

Driver og flyr veldig mye IFR med FS sin ATC, Ultimate Traffic, og det hele.

Jeg var veldig aktiv på Vatsim for mange år siden, og tenkte jeg skulle innstallere SquawkBox for å se hva som hadde skjedd på disse årene.

Da var skuffelsen stor da jeg oppdaget at av femti ATC online, var det bare EN som brukte voice, resten satt med tulle-tekst.

Jeg trodde jo det var noe som hendte i 1998 fordi man hadde så trege ISDN-linjer at det var uråd å bruke voice.

Men er det slik ennå at folk sitter ATC med kun tekst, så tror jeg ikke at jeg har gått glipp av noe?

 

Så dere som bruker Vatsim en del, her kommer et spørsmål fra en gammel C1:

 

- Fra hvor til hvor, og når, skal man ta seg en flytur, for å være "sikker" på at man har ATC, med voice, hele veien fra start til man kommer fram?

Altså uten at ATC sier, som de gjorde for manger år siden,

"resume own navigation, so long" (går og legger seg).

 

Mvh,

Tore Stabell Kulø

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du sier? Av alle ATC som er på under peak time på VATSIM, så er det kanskje 4 av de som er online i verden som ikke har voice. Jeg flyr ofte på VATSIM å jeg vil si at jeg aldri har opplevd at ATC ikke har voice.

 

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at 50 av kontrollerene ikke har voice? Det har jeg aldri sett noen gang, og jeg nekter på at det i det hele har skjedd. Hvordan du har kommet frem til dette lurer jeg sterkt på :crazy:

 

Du kan fly over hele "fjæla" med ATC med Voice hele veien. Hvor du kan fly som du er garantert å få ATC er jeg ikke sikker på

 

Hilsen

Aktiv ATC&Pilot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Driver og flyr veldig mye IFR med FS sin ATC, Ultimate Traffic, og det hele.

Jeg var veldig aktiv på Vatsim for mange år siden, og tenkte jeg skulle innstallere SquawkBox for å se hva som hadde skjedd på disse årene.

Da var skuffelsen stor da jeg oppdaget at av femti ATC online, var det bare EN som brukte voice, resten satt med tulle-tekst.

Jeg trodde jo det var noe som hendte i 1998 fordi man hadde så trege ISDN-linjer at det var uråd å bruke voice.

Men er det slik ennå at folk sitter ATC med kun tekst, så tror jeg ikke at jeg har gått glipp av noe?

 

Ehh, hvor var det du fløy?

har vel selv aldri eller svært svært sjelden opplevd at ATC kun sitter med tekst...

Tror nok du må ha misforstått noe her ;) Hvis du vil fly steder med garantert ATC, er Tyskland eller England fine steder å fly, men det er ganske ofte ATC på i Norge ofte, kanskje ikke landet rundt men i allefall på ENGM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore og takk for sist!

 

Jo, det har skjedd endel siden vi startet med dette i SATCO sine dager. Fra å være et teksbasert nettverk har det gått over til at "alle" bruker voice. Tidligere husker du kanskje at de som brukte voice satte en _V_ i kallesignalet sitt. Det ble det slutt med for en tid tilbake da det ble bestemt at voice skal være primærkommunikasjon på VATSIM (correct me if I'm wrong...). I dag er det også flere og flere flyplasser som vil gi deg ATIS på voice.

 

Tror du skal være veldig uheldig om du treffer på en online flygeleder som kun bruker tekst i disse dager. Den tid er forbi og du må nok sikkert 6 år tilbake i tid før det var mer vanlig med tekst enn voice. Du trenger heller ikke noe ekstra program for å koble deg til en egen voice server slik det var før. Nå er det bare å tune frekvensen du får av ATC, så gjør SB resten.

 

Anbefaler deg å laste ned ServInfo for å se hvor det er flygeledere online.

http://www.avsim.com/hangar/utils/servinfo/home.htm

 

Du vil nok oppleve Resume own navigation fremdeles er jeg redd. Men jeg anbefaler deg å prøve en søndagskveld. Og gjerne i Tyskland og/eller England som ble nevnt over. Pleier å være litt trøkk der.

 

Og her kan du se noen bilder fra den ene av de radarklientene som brukes på nettverket i dag. Det er noe annet enn ProController det!

http://www.metacraft.com/VRC/screenshots.shtml

 

Når ser vi deg som ATC igjen da?

 

Hvordan går det med flygningen? Selv passerte jeg akkurat 1080 timer i sted - på vei fra Torp til Gardermoen :)

 

Ha en fin dag!

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

- Fra hvor til hvor' date=' og når, skal man ta seg en flytur, for å være "sikker" på at man har ATC, med voice, hele veien fra start til man kommer fram?

Altså uten at ATC sier, som de gjorde for manger år siden,

"resume own navigation, so long" (går og legger seg).

 

[/quote']

 

Tviler sterkt på at du klarer det.. Kansje noen steder ja.. Men Annbefaler deg å laste ned servinfo fra filbiblioteket her.. Søk på "si202" her så finner du det. Da kan du se alle som er online!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel og Magnus... ser dere ikke at dette var 6 år siden?? Var ikke så utbredt med bredbånd og denslags da.

Vel vel, nå er det skjelden eller bortimot aldri at ATC er kun på tekst, så det brukes mest som reserveløsning nå. Ellers kan tekst brukes mellom flyene som chat etc.

Legg merke til "dot-commands" som du kan bruke i SB. De er nyttige. LINK- .-coms

 

På kontinentet har Nordeuropa størst ATC dekning. Kan regne med ATC fra f.eks. Munchen til London på en gjengs ettermiddag, ihvertfall flere ATC'er på veien. Ellers er søndag den store VATSIM dagen. Klart størst aktivitet da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

Jo på Vatsim -siden er det et "who is online"-visual-display, og der står det om de har voice eller ikke. Og der var det i går kveld stort sett bare "no" på alle.

Men jeg skal sjekke i kveld.

Men da er det slik at jeg må fjerne traffic-filen slik at ikke all AI-trafikken til Ultimate Traffic også flyr rundt?

 

(takk for sist, Eivind! Nå er det jeg som snart må bli med deg en tur opp!)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo på Vatsim -siden er det et "who is online"-visual-display, og der står det om de har voice eller ikke. Og der var det i går kveld stort sett bare "no" på alle.

Skjønner ikke helt hva du mener nå...

På Who is online-siden står det ingen ting om de har voice eller ikke

Tror dessuten som sagt at du skal slite med å finne ATC med kun text idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg installerte SB var det en haug med filer som installerte seg i aircraft-mappa, men det viser seg å være bare småfly/GA.

Må jeg laste ned en flypakke, slik at jeg kan se andre fly? Altså jeg må ha alle flytyper med alle tenkelige liveries for å se en som flyr en eller annen KLM Fokker 100? Eller hvordan funker det "nå for tiden"?

 

Det er veldig artig med live ATC, men jeg synes vel at totalopplevelsen blir helt borte hvis ATC'en trekker ut støpselet rett før vectors to final.

Men tiden er forbi da SB-vinduet brukte 100 prosent av prossessor-kreftene, og man kunne ikke trykke på SB-vinduet uten at maskinen sto og jobbet en liten stund...

Nå så det veldig bra ut.

FSinn, er det et slags alternativ til SB? Nå som jeg har fått SB til å virke, er det kanskje like greit å holde seg til den?

 

Takk for alle svar.

Føler meg som en bestefar som spør barnebarnet om hvordan man sender en SMS;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg installerte SB var det en haug med filer som installerte seg i aircraft-mappa' date=' men det viser seg å være bare småfly/GA.

Må jeg laste ned en flypakke, slik at jeg kan se andre fly? Altså jeg må ha alle flytyper med alle tenkelige liveries for å se en som flyr en eller annen KLM Fokker 100? Eller hvordan funker det "nå for tiden"?

 

[/quote']

 

Nei. Du trenger kun å installerer SB3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!Men hvordan kan jeg se deg' date=' hvis du flyr et fly som jeg ikke har i FS, blir det et default, grått fly,da?

 

Skal jammen prøve en av dagene![/quote']

Det blir et default fly som du allerede har på maskinen din. For å få det mer realistisk med mange flytyper så anbefaler jeg deg å laste ned "MPP ... Package" og "VIP Package" fra FSInn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VEEELDIG mange fly med i SB3.. Hvis painten ikke ligger inne får du opp modellen med en hvit paint der det står WIP (Work In Progress).

 

Hvis du ikke har modellen (Noe som er skjelden) får du ett "Papirfly" med ett stort spørsmålstegn på! Er som regel bare småfly og noen militære fly det skjer med.

 

Det er veldig FPS-Snille modeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSInn er foreløpig det eneste alternativet for oss som flyr FSX. Det har desverre noen feil som suger mye kraft av maskinen, så for meg som har en maskin som hoster blod fra før av, er det litt kjipt.

SB gutta har en versjon for FSX på gang, men p.g.a. andre hovedinteresser hos gutta i squawkbox, har denne releasen tatt laaaang tid. Den skal nå (visstnok) være i en av de siste betatestene.

Lykke til online. Kanskje vi sees blant skyene i nær fremtid!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...