Gå til innhold

Trøtte piloter


Pilot1

Anbefalte innlegg

Dagbladet - Piloter sovner bak spakene

 

Undersøkelse blant 534 britiske piloter:

• 81 % mener at trøtthet går ut over jobben

 

• 76 % mener at reaksjonstiden er påvirket av trøtthet

 

• 79 % mener at publikum bør være bekymret

 

• 72 % mener at trøtthet har påvirket deres evne til å ta beslutninger

 

• 12 % mener at de ikke ville klart å si nei til å fly, selv om de var trøtte.

 

Kilde: BALPA

 

Begynner vi å se effekten av personalpolitikken i Ryanair, easyJet etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt, så tror jeg du kjenner lite til personalpolitikken i både Ryanair og easyJet...

 

Pilot fatigue er slett ikke bare noe som jobbes med hos oss, men også de større operatørene som BA, Qantas, Lufthansa, Virgin Atlantic, SAS osv... Det er generelt et problem for lavprisselskaper fordi vi flyr tett oppunder 900timer i året, men det er like mye et problem for long haul da de flyr laaange turer uten samme form for hvile de hadde for en del år tilbake (uten relief pilot).

 

Luftfarten strekker seg jo stadig lengre og lengre med tanke på varighet av flyturer, såvel som hyppighet av kortere. Det er nok ikke bare lavpris selskapene som har ødelagt det i så måte.

 

Man kan jo heller rette kanonene mot CAA... selskaper gjør hva CAA tillater dem å gjøre...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, du har helt rett i at jeg ikke kan detaljene i personalpolitikken hverken i ryan eller easy.

Men du sier jo selv at det er et ekstra problem for dere som flyr opptil 900 timer i året.

Det var jo spørsmålet mitt; kan dette være en effekt av (for?) mye arbeid, og det er jo velkjent at ryan/easy utnytter sine piloter maksimalt.

Det er det ikke alle flyselskaper som gjør bare fordi det er tillatt. Derfor synes jeg at ryan/easy godt kan nevnes i en slik sammenheng. Jeg kunne sikkert listet mange andre selskaper, men nevnte i farten de to.

 

Forøvrig helt enig i at CAA har et stort ansvar, som de tydeligvis ikke takler. At EASA og de individuelle CAA, er nikkedukker for industrien er oppsiktsvekkende. En arbeidsgruppe jobber visstnok med de nye reglene men vil først være klar om noen år.

 

Men, hvis det viser seg å være et problem i et selskap, skal man da bare fortsette som før fordi det er lov, eller bør selskapet selv ta initiativ til utbedring av problemet? Og hvis man skal ta utgangspunkt i denne undersøkelsen, er det tydeligvis stort forbedringspotensiale.

 

Vil tro at hoveddelen av de som deltok i undersøkelsen mest sannsynlig jobber for selskaper som flyr 900 timer i året, og ikke i små regionale selskaper som flyr halvparten. Det måtte vel være litt av hensikten med undersøkelsen også; å finne ut til hvilken grad en slik mengde flyging spiller inn på pilot fatigue.

At dette da er mer utbredt i lavprisselskapene er vel ikke så rart.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa generelt et problem, ikke ekstra problem som jeg da tolker som at du da mener er "ekstra belastende". Jeg synes bare du bommer med å tilsynelatende å snevre inn dette problemet til en spesiell del av luftfarten, med da å nevne de to største lavpris operatørene i denne delen av verden. Det omfatter like mye andre og større operatører som jeg nevnte lenger opp... det er også ting som både Widerøe, SAS Norge og Norwegian må se på (lovpålagt).

 

Både Ryanair og easyJet ønsker å kunne utnytte piloter opp imot max, det blir jo en naturlig del av lavkost-konseptet (færre crew). Det betyr ikke at man bare kjører på og ikke legger forholdene til rette for at det skal kunne la seg gjennomføre på en sikker måte. Vi kjører 5-3-5-4 (inntil videre), og Ryanair kjører 5-4.

 

En del av problemet er til dels også noen av pilotene selv... det er flere som ikke gjør en skit for å holde seg i form, men bare sitter foran sofaen og drikker øl og spiser chips når de har fri, så de legger jo ikke opp til å være i stand til å utføre jobben... litt vanskelig å skylde på selskapet der.

 

Undersøkelsen ble utført av BALPA, og jeg er litt usikker på om hvor mange Ryanair-piloter som er medlemmer der... lite vits å være med i en forening som selskapet ikke vil forhandle med, så jeg tør vedde på at de har ikke spurt en eneste Ryanair-pilot. I easyJet finnes en del medlemmer (meg inkludert), men BALPA omfatter en hel haug med andre også (BALPA), så jeg tror at resultatene her er helhetlig for alle aspekter av luftfarten, og ikke bare lavpris-delen av den.

 

Men det kunne vært verre også... kabinbesetningen i Qantas har ikke noe som heter flyvetidsbestemmelser i det hele tatt. Som Pam Ann sa: Tick, tock...

 

Jeg takler det bra slik vi har det... skulle livsstilen bli slitsom, har vi også muligheter for både 75% og 50%. Ellers er det heller ingen som stiller spørsmålstegn hvis vi ringer inn og sier a vi ikke er i form til å fly... er man ikke i form, så er man ikke i form, og det tar mange lavpris-selskaper veldig seriøst.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Torbjørn i at dette ikke er noe LCC-problem. Det eneste man evt. kan beskylde dem for er at de har økt presset på andre operatører når det gjelder utnyttelse av crew.

 

900t er heller ikke uvanlig blant de tradisjonelle selskapene. Lufthansa begynner å merke pilotmangelen og 100t i måneden er ukjent for deres piloter heller.

 

Du må heller ikke fly mange timer for å merke fatigue. Mange og korte flighter, korte og hyppige hotellovernattinger blir også fort slitsomt. Jeg var sikkert ikke helt i toppform når jeg satte meg i flyet igjen etter knapt over 3t søvn...

 

Nå skal jeg paxe hjem til Wien og sove *gjesp* :tired:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel aldri sagt at det ekstisterer kun i LCC.

 

Men at fatigue er mer utbredt blandt selskaper hvor pilotene flyr 900 timer i året, enn de som flyr 300, er vi vel enige i?

 

Ang Lufthansa så er det vel en liten forskjell på å bevisst schedulere crew til max(LCC), enn at man blir nødt til å fly 100t/mnd over en periode pga crew-mangel. Jeg synes i hvertfall det viser ulik personalpolitikk.

Men at fatigue kan bli den samme er jo opplagt, siden det har en direkte sammenheng med antall arbeidstimer.

 

Jeg synes bare du bommer med å tilsynelatende å snevre inn dette problemet til en spesiell del av luftfarten

Det var ikke hensikten. Jeg oppga 2 LCC som eksempler på selskaper som utnytter sine crew til max. Kunne jo selvfølgelig listet alle selskaper som flyr 900t i året, men den ville blitt lang... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blokktid som gjelder i de tidene, eller er det kun tiden i luften?

 

Og 60 timer i uken etter de nye EU reglene, gjelder fortsatt 100 timer i måneden eller vil det også stige?

 

Torbjørn, om du flyr 100 timer en måned, hvor mange dager er du da borte på jobb (sånn gjennomsnittlig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige begrensninger og noen går på total tjenestetid, mens andre går på blocktid.

 

Block tid begrensninger (flytimer):

Max 100t i løpet av 28 rullende dager

Max 900t i løpet av 365 rullende dager

 

Tjenestetid (fra innsjekk til utsjekk (som er hva de snakker om i artikkelen det ble linket til)):

Max 55t i løpet av en uke (kan økes til 60 ved uforutsette forsinkelser)

Max 95t i løpet av to uker

Max 190t i løpet av 4 uker (en ytterligere begrensning på 1880t per år ble tatt bort for en stund tilbake)

 

Vi kan jo ta min Juni schedule som eksempel ("vanlig" måned):

14 dager fri (faste dager fri som de ikke kan endre eller kontakte meg på)

3 dager standby hjemme (ble ikke kalt ut på noen av dem)

2 dager med 6 timer standby på flyplassen (ble kalt ut på en av dem for å fly SXF-VCE-SXF)

10 dager med flyvning + den ovenfor hvor jeg ble kalt ut fra standby ble til 65:40 og 34 turer/legs

1 dag med hjemmestudie ("Fatigue Awareness Crew Training", faktisk!)

Total tjenestetid 135:47

Dro hjemmefra og kom hjem igjen hver eneste dag... vi har ingen planlagte nattstopp.

 

Ettersom vi jobber 5-3-5-4, så har vi ihvertfall 7 dager fri for hver 10 dager arbeid... Så kommer standby'er i tillegg hvis ingenting hender, noen ganger skal vi i sim'en og bruker en hel arbeidsdag kun til å reise noen timer (feks dag 1: reis til London, dag 2 og 3 sim, dag 4 reis hjem og dag 5 flyging). En gang i blant må vi dekke opp for crew på andre baser, og da blir det tilsvarende... 1 dag reise, 3 dager flyging, og en dag til å reise hjem. I tillegg tar vi ut 25 arbeidsdager per år i ferie... så hvis jeg vil ha 12 dager til å reise et sted, så har jeg 3 dager fri uansett, tar ut 5 feriedager, og har så 4 faste fridager igjen.

 

Vi flyr ytterst sjelden 100t på en måned, men det har hendt... vi ligger i snitt på ca 70t per måned, slik at vi ender på rundt 850 per år (som er mitt høyeste) når ferie kommer inn i bildet... akkurat i dag har jeg 806:40 i de siste 365 dager og 58:03 de siste 28 dager...

 

Synes ikke det er så fælt, jeg...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 til 7...

 

Om det høres "lavt" ut, så er det ikke fordi jeg ikke liker meg i selskapet... Det har litt mer med hva jeg egentlig driver med og en balanse mellom å det å ha et utfordrende arbeid og det å føle at arbeidet en gjør betyr noe, eller at en oppnår noe. Tenker da fremover med barne-barn på fanget og skal svare på spørsmålet "hva har du gjort?"... fraktet folk fra A til B i en lang, tynn sylinder...

 

Ambulanseflyvning eller redningstjeneste skulle nok fått score'en opp til 10 (11), tenker jeg...

 

 

/T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn,

 

Hmm, trodde det bare var vi andre på landjorden som tenkte slikt. For deg burde det være muligheter for å tilfredstille de behovene ved feks.

Å ta småfly utsjekk igjen og fly for "Piloter uten grenser" Det finnes organisasjoner for de i de fleste land i Europa, søk på "pilots without borders" og "aviation sans frontieres" jeg kan tenke meg at du også får godkjents "leave of absense" fra din arbeidsgiver for å delta et sett antall timer i året. Om ikke annet kan du bli instruktør på en lokal flyskole og la andre få oppleve drømmen med å fly selv.

 

Piloter uten grenser

 

KLM sin Pilots without borders

Fransk

Nederland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på flere alternativer selv... en del av det virker faktisk ganske interessant!

 

Kanskje, kanskje... skal aldri si aldri! Instruksjonsflyvning vil jo også på mange måter være givende... eller det å bidra i det hele tatt til folk som vil ha hjelp/inputs til hobby'en. Er jo på mange måter derfor jeg har blitt værende i forumet her også, selv om jeg har verken FS, X-plane eller noe som helst annet i den duren installert på Mac'en min...

 

 

Hilsen T

 

PS! Takk for linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon angående arbeidstimer, det var til veldig god hjelp.

 

Og jeg syns da å frakte 100 personer på tryggest mulig måte fra et sted til et annet er noe å bli tilfreds av, særlig om man hele tiden kan med hånden på hjertet si at sikkerhet er det som står høyest på listen. Det er jo et ansvar som man ikke kommer unna, samme hvor lenge man har holdt på.

Selv om man ikke direkte redder liv som allerede er i fare, så er jo på en måte å holde personer unna fare i første omgang vel så viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det, men publikum setter egentlig ikke så mye pris på det før noe har skjedd heller... og når det først skjer noe, så er det bare baluba da og... "Pilotene informerte ikke noen av oss" - vel de var nok opptatt med å håndtere feilen..., "De tok ikke faren alvorlig" - vel hvem er best skikket til å vurdere hva som er farlig og ikke?, og bla bla bla. Det er ikke til å stikke under en stol at aviser (eksempelvis VG) i veldig stor grad skaper sensasjoner på vår bekostning, og har særs lite fagkunnskap om hva de skriver. Men de har stor makt til å influere publikum med det.

 

Av og til ønsker jeg at vi heller fløy frakt. :)

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser hva du sier, de fleste tenker på seg selv og sitt eget og da blir det slik at de klager på de som er nærmest når ting skjer. Er vel ikke få piloter som har fått høre det etter en turbulent flytur, dog er det utrolig lite en pilot får gjort med den saken.

 

Sånn var det med snekkeryrket også. Det kan jo sees på som givende å bygge et hjem som familier skal få vokse fram i, og til den grad man gjør det til selv så er det jo det.

Men folk klager jo mer enn de er takknemlig der og. Det som har vært mest givende for meg da er å være hyggelig tilbake, og å gjøre så godt ut av situasjonen som man kan. Ingen tvil om at det som gjør oss mennesker gladest er å gjøre andre glade, det har ihvertfall jeg følt for min egen del.

 

Men tilbake til emne, tror du at det noen ganger kommer til å gå tilbake til "gamle trakter" med tanke på pilotens arbeidstider? Nå går det jo mot mer arbeid pr. måned, men samme hvor mye utvikling det er i fremtiden vil jo vi mennesker være de samme, dog individuelle. Men vil det stoppe opp, kanskje gå tilbake til færre arbeidstimer eller vil det gå så langt at man eventuelt vil oppleve ulykker pga. fatique og at man først da vil gjøre noe med saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at den bedrede sikkerheten ved å fly gjør at flyselskapene kan gjøre flyreisen like trygg selvom pilotene flyr flere timer. Statistikkene forlblir de samme, fordi noen ting forbedres mens andre ting blir værre. Jeg ser en sammenligning med biler, hvor bilene blir tryggere og tryggere konstruksjonsmessig, men fartsgrensene heves og folk kjører mer uforsiktig enn for 20 år siden, så ulykkestallene stiger.

 

Jeg har ikke oversikt over ulykkestall og statistikker innen luftfart de siste årene, men jeg ville tro de har ligget på omtrent det samme når det gjelder antall alvorlige hendelser per år.. Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikken var jo ganske flat, men økningen i luftfart har vel vært enorm.

 

Det er vel med flyvning som med alt annet i samfunnet. Ting blir mer effektivt og tryggere dermed kan man få mere ut av det man har. Det sies at ved å jobbe 6 timers dag så får man gjort like mye som ved 8 timers dag hvis man bare endrer litt på rutiner og gjør ting enklere for de ansatte å utføre oppgave sine.

 

Siden kostnaden med lønninger har blitt en så høy så stor del av totalutgiftene så brukes mye tiltak på effektivisering. Jeg var nettopp i Bulgaria, der bygger de hoteller for hånd. De bygde et rett ved min balkong uten at det lagde noen lyder, alt ble utført på den gamle måten, med rå muskelkraft og nok folk.

 

Hva med de siste generasjonene med fly og motorer, kan ikke de være lengere i luften og ha mindre tid på overhaling enn de som ble lag før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...