Gå til innhold

Diverse


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har to spørsmål. På de fleste fly har de jo en "before takeoff" checkliste som leses på rwy holding. Men hva gjør flygerne hvis de får "cleared for takeoff" allerede mens de taxer til rwy? Og nummer to: småfly tar jo normalt runup før takeoff. Noen ganger tar de den på holding point. Det jeg da lurer på er om de da sier ifra til tårnet at de tar runup på holding point, slik at de ikke får lineup klarering og så går det ett minutt før de liner opp etter at de har fått klarering?

Noen som vet?

 

Hilsen Jan-Reidar Storelvmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På större flyg finns en "taxi checklist" som läses under uttaxningen. Slutet av denna lista består av ett par punkter "before line up", varning till cabinen, check av take off data och någon mer punkt, beroende på flygplanstyp.

Eftersom man alltid är två i cockpit blir det inga problem att hinna med.

Under förhållanden som kan ge motoris, måste även större plan göra en runup innan start. Tar ca 15 sekunder och för att inte störa trafikflödet brukar man tala om för tornet om runup behövs. I bland går det att göra den under tiden man står i holding. Beroende på förhållanden i banändan och att man inte har någon bakom sig i taxikön.

Stellan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

På småfly som normalt alltid tar run up så er flygelederene klar over det og dersom dem gir clr for take off allerede før run up er gjort så er det antagelig fordi det ikke er annen trafikk som skal enten lande eller ta av før småflyet.

Men dersom jeg får clr for takeoff allerede så tidlig så pleier jeg og si til flygelederene at jeg trenger noen minutter for run up før jeg tar av.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Tommy Sivertsen :
Hva er Runup? Noen som kan forklare meg det?

 

Runup er noe man man gjør før man tar av med motorfly. (man tar vel ikke direkte runup med "airliners" [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ?)

Dette gjøres før første takeoff, den dagen flyet er i bruk.

Her kjører man motoren opp på et bestemt turtall, deretter tester man de forskjellige (2)tennpluggene, for å teste at at motoren går fint på bare en plugg...Turtallet skal heller ikke falle mere eller mindre en et vist turtall, når man når man går over til å skifte "plugg"

Dette var min (lille) forklaring.... [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

[ 10-06-2001: Endret av: Karl Andreas Olssøn ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Karl Andreas Olssøn:

man tar vel ikke direkte runup med "airliners

Joo, det mener jeg bestemt man gør. Næste gang i er med SAS, så læg mærke til, at motorerne ved T/O sættes op i fart i to omgange. Først op til et bestemt punkt (kender ikke niveauer) i nogle sekunder. Dette er ENG-runup. Derefter gives 'fuld' kraft for T/O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare komme med en rettelse (tror jeg).. de sjekker ikke pluggene på run up'en som utføres før hver take off, på run up sjekker man som c. langvatn sier magnetene, altså de som skaper strøm til pluggene ( det er ofte 2 plugger på hver sylinder, som igjen drives av to forskjellige magneter)

og til deg som lurer på hva feather er, det er kantstillingen på proppelene, dette er noe du finner på større to motors fly., man kan stille proppelene slik at de angriper luften på en bedre måte, etter turtall, og angrepsvinkel., man bruker de også når man lander og skal bremse farten, da stiller man de slik at luftstrømmen rettes forover, og dermed bremser flyet. kortt forklarte er feather innstillingen det samme som om du svømmer, vannet er luften, og hendene dine er proppelen, angriper du vannmassen med hendene horisontalt, så kommer du ingen vei, men vrir du på hendene slik at de angriper vannet vertikalt så skyver du vannet til side, og dermed svømmer fremover !!!..hehe sikkert dårlig forklart... men men [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt at både magneter og plugger sjekkes under run up. Det er ikke uvanlig at det er olje på noen av pluggene slik at motoren begynner å fuske når man skrur av det ene magnetsettet. Man løser som oftest problemet med og gi full gass og leane bensinblandingen et par minutter (brenner pluggene rene).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Rasch-Olsen:

Hva er de dærre feather greiene på propellfly???

Feather er en funksjon som som oftest finnes på propellfly med to eller fler motorer og motorglidere (Kan godt være at vanlige en-motors fly har det, men det har jeg ikke lagt merke til)..

Feather innebærer å vri propellbladene slik at de er stillt med profilen på bladet parallellt med fartsretningen..

Vanlig propellstilling /

Propellblad i "Feather-posisjon" |

Poenget med feather er at propellen skal gi minst mulig luftmotstand hvis man får motorstopp.

Endel turboprop-fly setter også propellen i feather før man slår av motorene på bakken for at propellen skal stoppe fortere... På en Dash 8 så veier et propellblad ca. 25 kg, og med 4 av disse så får man ganske mye masse som ellers vil bruke veldig lang tid på å stoppe med mindre man øker luftmotstanden på propellen ved å sette den i feather..

Dette var en ganske simpel forklaring, men ettersom man ikke får lagt ut bilder her, så får det være slik...

Hjalp det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Endel turboprop-fly setter også propellen i feather før man slår av motorene på bakken for at propellen skal stoppe fortere... På en Dash 8 så veier et propellblad ca. 25 kg, og med 4 av disse så får man ganske mye masse som ellers vil bruke veldig lang tid på å stoppe med mindre man øker luftmotstanden på propellen ved å sette den i feather..


Men i tillegg har vel DHC-8 en form for brems på propellen. Du kjenner innenfra - og ser utenfra - momentet av nedbremsingen ved at flyet "lener" seg i propellrotasjonsretningen (med klokken). Jeg kan ikke tenke meg til at det bare er feather-virkningen som er så heftig at den stopper i løpet av fire-fem sekunder etter fuel cut.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen brems der nei... Den propellen drar du rundt med lillefingeren...

Vet vilket "fenomen" du tenker på, og løsningen er faktisk så enkel som at flyet står å stanger mot bremsene når propellen står i normal posisjon, men idet den går i feather så slutter plutselig motorene å gi skyvekraft, og dermed så ser det ut som om flyet bukker...

Det at man kjenner det så godt i flyet er jo fordi det er ganske mye krefter ute å går ettersom propellen beveger seg fra fin pitch, gjennom grov pitch, og helt til feather.. Propellen mister vel nærmere 8-900 rpm fra 1200 rpm iløpet av et par sekunder.. Det er faktisk ganske brutalt...

Da med tanke på hvor mye turtall propellen mister på å gå i feather så er det ikke så rart den stopper fort når man kutter fuelen...

Men at den stopper på 4-5 sekunder har jeg nok aldri opplevd... Si 10+ sekunder, så kan jeg vurdere å være enig...

[ 11-06-2001: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Når vi flyr Beech kingair 350 i fs 2000 så skal jo feather slås på etter takeoff. Dette skjønner jeg ikke helt når da motorene bremser.

 

Jan-Reidar S.

 

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen:

Feather er en funksjon som som oftest finnes på propellfly med to eller fler motorer og motorglidere (Kan godt være at vanlige en-motors fly har det, men det har jeg ikke lagt merke til)..

Feather innebærer å vri propellbladene slik at de er stillt med profilen på bladet parallellt med fartsretningen..

Vanlig propellstilling
/

Propellblad i "Feather-posisjon"
|

Poenget med feather er at propellen skal gi minst mulig luftmotstand hvis man får motorstopp.

Endel turboprop-fly setter også propellen i feather før man slår av motorene på bakken for at propellen skal stoppe fortere... På en Dash 8 så veier et propellblad ca. 25 kg, og med 4 av disse så får man ganske mye masse som ellers vil bruke veldig lang tid på å stoppe med mindre man øker luftmotstanden på propellen ved å sette den i feather..

Dette var en ganske simpel forklaring, men ettersom man ikke får lagt ut bilder her, så får det være slik...

Hjalp det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

Ehhhh, det er nok ikke feather du skal slå på, men AUTO feather [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Den sørger for at dersom motoren skulle stoppe (turbinen steiler f.eks.) så går propellen(e) automatisk til feather, eller den stillingen som gir minst luftmotstand.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Ja, selvfølgelig! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Min feil der. Tok vist feil av disse to.

 

Jan-Reidar Storelvmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey! Har visst ikke sett på dette emnet på en stund. Har ikke sett alle svarene på "den feather greia" før nå. Må bare si tusen takk for alle de fine svarene! Det er så bra at jeg bare kan stille spørsmålet her når jeg lurer på noe. Igjen, tusen takk.

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...