Gå til innhold

METAR-Quiz for viderekommende


Cato Støle

Anbefalte innlegg

Han ville nok blitt saa overrasket over aa oppdage at han hadde en værradar i det hele tatt at han glemmer aa sende ut metar'en :)

 

Men det riktige her ville jeg sagt var aa sende ut en metar med few i 300 og overcast i 3000, og saa sendt ut en speci direkte etterpaa.. for om han satt og skrev metaren da skyene plutselig falt 2000 fot ville dette vaert etter observasjonstidsrommet for metaren (dette er 10 minutter foer den skal sendes ut).

Eventuelt om han var flink og ivrig i tjenesten (dette utelukker Cato, saa tar det bare med av akademisk interesse) og hadde metaren klar noen minutter foer den skulle sendes og dette andre vaeret kom i dette tidsrommet kunne dette tas med i trend'en (enten som tempo eller becmg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hoho jaja:)

 

Værradar? hva er det? her bruker man øyne, og et par sensorer:) Funker like bra det;) Det er sant som Petter sier. Et observasjonstidspunkt, er et observasjonstidspunkt, så egentlig skal man sende ut SPECI. Jeg hadde brukt litt av den fornuften jeg har i dette tilfellet:) Vi har nok ikke lov til å sende ut noen TREND eller TEMPO. Det må det meteorolger til for å lage.

 

METARen hadde blitt slik:(legger til litt regn etc for fun)

ENEV 240750 23011G21KT 7000 -SHRA TS OVC010 12/11 Q0998

 

Man kunne selvsagt prøvd seg med en OVC010///, eller brukt erfaringen og sendt ut FEW010CB OVC010

 

Så var det regler for bruk av TS og VCTS. Hører man torden kan man skrive TS. Observerer man torden innenfor 8km, men ikke på plassen skal det stå VCTS. Har man torden på plassen, skal det igjen stå TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke vært riktig og skrevet OVC010 FEW///CB ? :)

 

Eller riktig og riktig' date=' det er nok flere måter å skrive det på uten å gjøre noe galt. Men det ville vel ikke vært feil ihvertfall (tror jeg :) )

[/quote']En ting vet jeg i alle fall, og det er at man ikke kan skrive det slik nei:)

 

Tom: Du ser lyn, men hører torden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du i det hele tatt lest hva som står på linken ? Og skjønt problemstillingen ?

 

Dette har ingen verdens ting med skydekkhøyde å gjøre. Poenget her er at du har ett "lavt" overcast lag, du ser ingen CB men du hører torden. Og det er derfor svært naturlig å anta at det er CB'er i nærheten.

 

Du trenger ikke forsøke å innbille meg at det er korrekt å skrive noe ala dette:

 

OVC010 VV010CB det blir jo helt på trynet, er du ikke enig ?

 

For å være helt ærlig så gjør det meg ikke så mye og fly blant lyn (selv om jeg ikke forsøker å fly inn i dem heller), men CB vil jeg helst forsøke å unngå. Men du vil altså helst ikke varsle meg om dem ? Du er mest opptatt av vertikalsikten og lyn ? Kjekt å vite :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før det blir full krig mellom piloter og ATC så husk det gutter at for alle oss lek folk av lavere rang i flyverdnen, så bør dere tenke på dette med å ikke kjempe om å skape den vanskligste metaren...

 

forsatt ikke alt og alle som klarer å følge med vet dere.

 

decoder.jpg

 

 

Eller at vinden alltid leses slik som i gamle dager for å være safe før en flytur..

 

ft_windsock.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avslutte diskusjonen for min del:

 

Nevnte eksempel er noe jeg selv så på metar for Flesland sommeren for snart 2 år siden (like etter at jeg begynte i BAT). Om det var en "lovlig" metar etter norsk standard skal jeg ikke si for sikkert.

 

Forøvrig har jeg flere ganger lagt merke til at Geiteryggen melder f.eks. FEW///. Første gangen jeg så dette ringte jeg siden jeg var usikker på betydningen, og "Tobias i tårnet" kunne bekrefte mine mistanker om at det var fordi han ikke klarte å bedømme skyhøyden.

 

Forøvrig skjønner jeg ikke hvordan han skal klare og bedømme VV og han ikke klarer å bedømme skyhøyden. Men det er nå en annen sak.

 

Videre må jeg si at jeg driter syltynt i om det er overskyet nede i Skien by (under flyplassens nivå) dersom det er finvær på flyplassen. Så JEG ser ikke i farta helt poenget med å melde skyer som ligger under flyplassens nivå.

 

Sånn, da var det takk og godnatt ifra Telemark :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VRB - Variable

Used when windspeed is less than 3KT or during a violent thunderstorm when wind direction can not be determined.

 

http://aviation.weathersa.co.za/codesexpl.htm#VRB

 

If the wind is greater than 3 kt and the direction is varying by 60 degrees or more then the actual values must be recorded. Example:

 

31015G27KT 280V360

 

shows that the wind is blowing from the northwest at 15 kts with gusts to 27 kts but that the wind direction is varying from 280 to 360 degrees. Not very nice...

http://www.homepages.mcb.net/bones/01UKAV/METAR.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...