Petter Aspelund Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Han ville nok blitt saa overrasket over aa oppdage at han hadde en værradar i det hele tatt at han glemmer aa sende ut metar'en Men det riktige her ville jeg sagt var aa sende ut en metar med few i 300 og overcast i 3000, og saa sendt ut en speci direkte etterpaa.. for om han satt og skrev metaren da skyene plutselig falt 2000 fot ville dette vaert etter observasjonstidsrommet for metaren (dette er 10 minutter foer den skal sendes ut). Eventuelt om han var flink og ivrig i tjenesten (dette utelukker Cato, saa tar det bare med av akademisk interesse) og hadde metaren klar noen minutter foer den skulle sendes og dette andre vaeret kom i dette tidsrommet kunne dette tas med i trend'en (enten som tempo eller becmg) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Hoho jaja:) Værradar? hva er det? her bruker man øyne, og et par sensorer:) Funker like bra det;) Det er sant som Petter sier. Et observasjonstidspunkt, er et observasjonstidspunkt, så egentlig skal man sende ut SPECI. Jeg hadde brukt litt av den fornuften jeg har i dette tilfellet:) Vi har nok ikke lov til å sende ut noen TREND eller TEMPO. Det må det meteorolger til for å lage. METARen hadde blitt slik:(legger til litt regn etc for fun) ENEV 240750 23011G21KT 7000 -SHRA TS OVC010 12/11 Q0998 Man kunne selvsagt prøvd seg med en OVC010///, eller brukt erfaringen og sendt ut FEW010CB OVC010 Så var det regler for bruk av TS og VCTS. Hører man torden kan man skrive TS. Observerer man torden innenfor 8km, men ikke på plassen skal det stå VCTS. Har man torden på plassen, skal det igjen stå TS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Ville det ikke vært riktig og skrevet OVC010 FEW///CB ? Eller riktig og riktig, det er nok flere måter å skrive det på uten å gjøre noe galt. Men det ville vel ikke vært feil ihvertfall (tror jeg ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hører man torden kan man skrive TS. Observerer man torden innenfor 8km, men ikke på plassen skal det stå VCTS. Har man torden på plassen, skal det igjen stå TS Og hvordan hører, ser man forskjellen?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Ville det ikke vært riktig og skrevet OVC010 FEW///CB ? Eller riktig og riktig' date=' det er nok flere måter å skrive det på uten å gjøre noe galt. Men det ville vel ikke vært feil ihvertfall (tror jeg ) [/quote']En ting vet jeg i alle fall, og det er at man ikke kan skrive det slik nei:) Tom: Du ser lyn, men hører torden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Takker Cato Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 En ting vet jeg i alle fall' date=' og det er at man ikke kan skrive det slik nei:) [/quote'] Sikker ? http://aviation.weathersa.co.za/codesexpl.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Burde man ikke heller se på ICAO sine offisielle kodinger, framfor noe fra Sør Afrika? Hvilke land er forresten oppfordret til å følge ICAO sine standarder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 ja sikker! Few///CB betyr Few CB skyer under flyplassens nivå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 ja sikker! Few///CB betyr Few CB skyer under flyplassens nivå Så da er det som står på linken feil ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Mulig jeg missforstår altså, men i linken står det at /// betyr "unable to determent cloud base", i denne sammenhengen. Hadde også inntrykk av at det var det det betydde i sammenheng med vertical view også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Det er mulig dette landet har særregler, akkurat som Norge har. Om man ikke kan fastslå høyde på skydekket, skal man bruke vertikalsikt ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Har du i det hele tatt lest hva som står på linken ? Og skjønt problemstillingen ? Dette har ingen verdens ting med skydekkhøyde å gjøre. Poenget her er at du har ett "lavt" overcast lag, du ser ingen CB men du hører torden. Og det er derfor svært naturlig å anta at det er CB'er i nærheten. Du trenger ikke forsøke å innbille meg at det er korrekt å skrive noe ala dette: OVC010 VV010CB det blir jo helt på trynet, er du ikke enig ? For å være helt ærlig så gjør det meg ikke så mye og fly blant lyn (selv om jeg ikke forsøker å fly inn i dem heller), men CB vil jeg helst forsøke å unngå. Men du vil altså helst ikke varsle meg om dem ? Du er mest opptatt av vertikalsikten og lyn ? Kjekt å vite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Før det blir full krig mellom piloter og ATC så husk det gutter at for alle oss lek folk av lavere rang i flyverdnen, så bør dere tenke på dette med å ikke kjempe om å skape den vanskligste metaren... forsatt ikke alt og alle som klarer å følge med vet dere. Eller at vinden alltid leses slik som i gamle dager for å være safe før en flytur.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 For å avslutte diskusjonen for min del: Nevnte eksempel er noe jeg selv så på metar for Flesland sommeren for snart 2 år siden (like etter at jeg begynte i BAT). Om det var en "lovlig" metar etter norsk standard skal jeg ikke si for sikkert. Forøvrig har jeg flere ganger lagt merke til at Geiteryggen melder f.eks. FEW///. Første gangen jeg så dette ringte jeg siden jeg var usikker på betydningen, og "Tobias i tårnet" kunne bekrefte mine mistanker om at det var fordi han ikke klarte å bedømme skyhøyden. Forøvrig skjønner jeg ikke hvordan han skal klare og bedømme VV og han ikke klarer å bedømme skyhøyden. Men det er nå en annen sak. Videre må jeg si at jeg driter syltynt i om det er overskyet nede i Skien by (under flyplassens nivå) dersom det er finvær på flyplassen. Så JEG ser ikke i farta helt poenget med å melde skyer som ligger under flyplassens nivå. Sånn, da var det takk og godnatt ifra Telemark Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Det finnes de som flyr VFR, Tarjei! De flyr ikke VFR kun innenfor flyplassens gjerder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 FEW/// betyr en ting, og kun det. Skyer under flyplassens nivå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 FEW/// betyr en ting, og kun det. Skyer under flyplassens nivå. Da hadde jeg litt rett da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Next quiz Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid E. Sørensen Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Vind 5kt 180 grader variasjon 150-220 grader. sikt : 10 km. skyer få i 1000ft, bkn 3000ft Temp 5,3, dp-2,5 q0999 Hva er feil på følgende metar: vrb05kt 9999 few010 bkn030 05/M02 Q0999 ??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 VRB - VariableUsed when windspeed is less than 3KT or during a violent thunderstorm when wind direction can not be determined. http://aviation.weathersa.co.za/codesexpl.htm#VRB If the wind is greater than 3 kt and the direction is varying by 60 degrees or more then the actual values must be recorded. Example: 31015G27KT 280V360 shows that the wind is blowing from the northwest at 15 kts with gusts to 27 kts but that the wind direction is varying from 280 to 360 degrees. Not very nice... http://www.homepages.mcb.net/bones/01UKAV/METAR.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid E. Sørensen Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 jepp. d var jo ikke artig engang. kommer med en vanskeligere etter at jeg har tatt ned widerøe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Det er nok ikke helt riktig gutta boys. Ved 180 grader eller mer, kan man skrive VRB. Det er faktisk mulig å skrive VRB10G20KT. Greit nok at dere bruker utenlandske referanser, men vær klar over at det kan være særregler ute å gå her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 en ny liten test. Hva betyr følgende i en METAR? /////KT glad i skråstrekene jeg:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det blåser nordavind fra aller kanter? :-D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid E. Sørensen Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Cato! variasjon 150-220grader Hva er variasjonen? Ikke over 180 grader vel?? Tror du har sett litt feil. Se på oppgaven en gang til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Så når /// settes i forbindelse med skymengde, så betyr det at skybasen er under flyplassens nivå. Når /// settes i forbindelse med VV da, er det at observatøren ikke kan bestemme VV? Har også lest at /// brukes om VV er under 100 fot, stemmer det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid E. Sørensen Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Stemmer ikke. I Norge skal ikke /// brukes med vv. Spør Marit rabbe hehe :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Ok, takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Da blingsa jeg gitt:) Leste bare 180 grader en plass her:) /////KT betyr at vindmåleren er U/S:) vertikalsikt under 100 fot, skrives VV000 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.