Gå til innhold

Terror og sikerhet


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Jeg kom over dette innlegget http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=17558

 

Jeg må jo si at han har et par gode poenger i det han sier. Er det virkelig slik at "myndighetene" utelukkende tenker på luftfarten når de tenker på terror? Paradogsalt nok er det ingen kontroll av reisende med Kiel ferga, dette til tross for at det er opp mot 2500 reisende ombord.

 

Har dette med terror nå kommet ut av propasjoner? Med det mener jeg at det nesten utelukkende er innefor luftfart at det i disse tider blir inført omfattende sikerhetskontroller, men med store Cruiseferger er det ingen sikerhetskontroller av reisende ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt, er terroristene ute etter første og fremst å spre frykt.

 

De hadde jo hatt mange flere muligheter til å drepe store masser med mennesker (baseball stadion, store arrangementer på åpne plasser o.l.). Men det med luftfart er mange litt nervøse over fra før av, og når da de har gjentatte ganger lykkes med å gjennomføre kapringer og terror-angrep, sprer de enda mer frykt. Særlig siden mennesker også er mer "tvunget" til å benytte seg av luftfarten, fremfor andre fremkomstmidler, med tanke på utenlandsreiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over dette innlegget http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=17558

 

Jeg må jo si at han har et par gode poenger i det han sier. Er det virkelig slik at "myndighetene" utelukkende tenker på luftfarten når de tenker på terror? Paradogsalt nok er det ingen kontroll av reisende med Kiel ferga, dette til tross for at det er opp mot 2500 reisende ombord.

 

Har dette med terror nå kommet ut av propasjoner? Med det mener jeg at det nesten utelukkende er innefor luftfart at det i disse tider blir inført omfattende sikerhetskontroller, men med store Cruiseferger er det ingen sikerhetskontroller av reisende ""

 

 

Du skrev at det ikke er kontroll av reisende på cruisetrafikk. Det er ikke helt korrekt. Vet ikke om du kjenner til ISPS- systemet som gjelder på sjøen.

Beklageligvis er det ikke kontroll av reisende i så stor grad som det er i flytrafikken. Kanskje burde de trappe opp sikkerheten på sjøen også. Men under ISPS er det 3 forskjellige nivå. Det er også slik at alle ISPS havner skal være stengt, og kun klassifisert personell har adgang til kaiområdet / evt skip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den artikkelen og det stod at vi ikke har lov til å ha med oss så mye flytende væske.

Dette var jo etter at britisk politi fant ut at noen ville sprenge fly med flytende sprengstoff, men flere av disse har jo blitt løslatt. Noen som vet om alle har blitt løslatt eller om det har kommet noen dom?

 

Myndighetene er svært flinke til å fremme terroristenes ønske, nemlig å skremme folk. Bare bullshit masse av dette sikkerhetsgreiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er inne på dette med cruiseferger og cruiseskip; tenk på de enorme cruiseskipene som "dupper" rundt i Karibien på vinteren og middelhavet på sommeren. De fleste av disse enorme skipene har tusenvis av passasjerer og rimelig mange crew ombord, hvis terrorister (gud forby!) skal gjøre en massiv terroraksjon på et senere tidspunkt - så vil jeg tro å angripe et slikt skip på åpent hav (som praktisk talt er "sitting duck"), vil være langt enklere enn å angripe et fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...