Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Har noen nybegynnerp-spm. anng. VATSIM:

 

1. Bør jeg la være å bruke scenery Norway_Airports når jeg flyr på VATSIM eller er det helt OK?

 

2. Når jeg får beskjed om å gi beskjed når jeg er "established on localizer"... Skal jeg gi beskjed når jeg har retningen eller må høyden også være i midten før jeg gir beskjed?

 

3. Jeg fikk forleden dag beskjed: Descend to 6000ft and hold at TRF. Hvordan fikser jeg HOLD på et fly. Både med og uten FMC? Jeg fikk heldigvis ny beskjed før jeg var fremme ved TRF ""

Skrevet

 

1. Bør jeg la være å bruke scenery Norway_Airports når jeg flyr på VATSIM eller er det helt OK?

Bruk det gjerne! Våre ATC bakkekart blir laget utifra dette sceneriet

2. Når jeg får beskjed om å gi beskjed når jeg er "established on localizer"... Skal jeg gi beskjed når jeg har retningen eller må høyden også være i midten før jeg gir beskjed?

Localizer er retningen. Hadde du fått beskjed om å si ifra når du er established på glideslope hadde det vært høyden. ILS er begge.

3. Jeg fikk forleden dag beskjed: Descend to 6000ft and hold at TRF. Hvordan fikser jeg HOLD på et fly. Både med og uten FMC? Jeg fikk heldigvis ny beskjed før jeg var fremme ved TRF ""

 

Først og fremst.. kan du ikke fly holding, må du si ifra med en gang i steden for å lese tilbake - for da tror ATC at alt er greit.

I FMC er det som regel en knapp som heter holding hvor du kan legge inn holding over et punkt. For å få riktig holding må du legge inn om du skal svinge til høyre eller venstre, hvilken høyde, fart og i hvilken retning holdingen skal skje. Denne infoen får du fra kart eller fra ATC.

Å fly holding utem FMC er mulig, men blir da ikke like nøyaktig som med.

Skrevet

Hei!

 

1. NA er ikke et must, men det anbefales, spesielt på de større flyplassene blir det lettere å bevege seg på bakken i forhold til andre fly.

 

2. Det er 2 typer å si at du er establert på ILS, det er:

"established on localizer" som betyr bare retningen.

"Fully established on ILS" som betyr både høyde og retning.

Skrevet

Hei Rune,

 

Det kan virke som om svært få som flyr på VATSIM faktisk vet hva en holding innebærer, og spessielt hvordan den faktisk flys. Dersom du har instrumentkart kan du ofte se hvordan holdingen skal flys på kartet. Du kan legge merke til kursene. En holding er ikke bare å fly over et punkt og svinge rundt og rundt. Når du kommer til punktet skal du (i hvertfall etter boka) fly på en av tre måter for å plassere flyet på riktig inbound trekk (inbound trekk er en kurs du skal fly over bakken mot f.eks TRF) Når du kommer over holding punktet (f.eks TRF) så skal du svinge høyre eller venstre - det vil du se på kartet - i 180 grader. Når du har svingt 180 grader skal du ta tiden i ett minutt. Etter det minuttet skal du svinge samme vei som du gjorde første gang for å legge deg på innbound trekket til holdingpunktet (som da også skulle ta ett minutt. Når du er over punktet gjentar det hele seg. Dersom du gjør det perfekt vil én runde i holding ta 4 minutter. Du passerer punktet - svinger med standard rate til høyre i ett minutt. Da vil du ha svingt 180 grader. Så flyr du rett frem i ett minutt, svinger høyre igjen nye 180 grader (ett minutt til), og så rett frem til holdingpunktet - nok ett minutt - 4 til sammen (puh...)

 

Det var jo i teorien da, for i praksis vil du måtte ha vindopplegg og kanskje trekke fra noen sekunder eller legge til alt etter som det blåser.

 

Ok... Litt voldsomt å forvente av de fleste på VATSIM kanskje. Nå får jeg muligens litt kjeft av noen her (siden det faktisk i værste fall kan få deg til å fly inn i en Cumulus Granitus - fjell) men dette kan jo være en slags "kvasi" løsning for å få det litt realistisk, men samtidig ikke legge lista for høyt?

 

Når du kommer til TRF, uansett kurs du har inn mot punktet, så svinger du til høyre til du har snudd 180 grader rundt. Da tar du tiden i ett minutt og svinger til høyre inn mot TRF igjen. Har du ikke fått noen ny klarering fortsetter du med en ny runde.

 

Helt til slutt - her er linken som forklarer litt bedre hvordan en holding bør gjøres:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Holding_(aviation)

 

Lykke til!

 

Eivind

Skrevet

Veldig bra! Jeg vil jo gjøre det riktig. Det var en god forklaring. Jeg synes poenget når jeg flyr på VATSIM er at det skal være så ekte som mulig. Så kan jeg heller holde på som en villmann når jeg er offline ""

Skrevet

Eivind:

Du er jo flygeren her, så det er sikkert du som har rett, men jeg spør alikvell. Jeg oppfatter det som om regelen alltid er den samme for holding prosedyrer, men varierer ikke dette lokalt? Har hørt om 2min holding med forskjellige tracking kurser osv. Må dette bemerkes av flygeleder hvis punktet er "anderledes", eller regner de med at piloten har kartene?

Skrevet

Geir - Det er en hovedregel på hvordan en holding skal være, men det finnes vel flere unntak enn standard holdinger rundt omkring i verden. Ett minutt og høyresvinger er standard, men som du sier kan dette være både 1:30, to minutter eller enda lengre. Av og til begrenses en holding av en DME distanse eller VOR radial (altså du skal fly vekk fra holdingfix til du kommer til distanse 20 f.eks, eller til du krysser SVA radial 045).

 

Om du tar en titt på Area Chart ICAO - Oslo Area (ENR 6.3 - 1) så kan du se holdinger i Osloområdet inntegnet. Standard er at du skal svinge til høyre og fly outbound i ett minutt. Som du kan se så er alle holdinger publisert med en inbound track som skal følges, og en minimum høyde man skal holde på holdingen. 4000 fot og inbound 037 på SONER - FL100 og 277 inbound på SUMAK f.eks. Angående standard kan du også se at det vel er 50/50 av høyre og venstresvinger, men alle har vel ett minutt? Dersom de skulle ha noe annet må det stå spessielt.

 

Om flygelederen regner med at man har kart ombord vet jeg ikke... Du får spørre dem =) Men det er nok ikke i virkeligheten som på VATSIM at man bare har noen få kart tilgjengelige. Man har alle kart, og alle publiserte holdinger er inntegnet på dem. Derfor skal det for flygelederen i utgangspunktet være nok å si "Enter SONER holding FL90" f.eks, så skal flygerne vite inboundtrack og når man skal svinge tilbake igjen. Men av og til får man en holding litt uventet, og det tar kanskje litt tid å bla frem det rette kartet, så da er det vel ikke noe i veien med å be om inboundtrack, bekreftelse på hvilken vei man skal svinge og hvor lenge outboundtracket skal vare? Jeg ville nok heller gjøre det enn å tippe i hvertfall...

 

Eivind

Skrevet

Fant en artikkel om holding som utdyper det meste du trenger å vite litt bedre.

 

Som ATC på VATSIM bør du også huske å gi EFC time(Expect Further Clearance time) til fly du plasserer i holding. Du kan fint ta et fly ut fra holding før denne tiden, eller la det fortsette i holdingen, men dersom du mister radiokommunikasjonen med flyet vil piloten fortsette på ruten etter EFC-tiden.

 

Vindkorreksjon er også viktig. Det er inbound leg som i standard holding på eller under 14000 fot skal være 1 minutt (over 14000 er det 1.5 minutt for å gjøre det gøy). I null-vind forhold er outbound også et minutt, men så fort du får vind i halen eller nesen vil groundspeed på outbound og inbound være ulik. Dersom du har vinden i halen på outbound, vil du få en lavere groundspeed inbound. Derfor må du forkorte outbound delen, f.eks 15 sekunder.

Har du vind fra siden, må du også korrigere for dette. Tommelfingerregelen er at du tar sidevindskorreksjonen på inbound og ganger denne med tre på outbound leg'en. Så om du korrigerer med 15 grader inbound, bruker du 45 grader outbound. Regeln er ikke helt bra. Før i tiden sa den faktisk at du bare skulle gange med 2, men noe et sted mellom 2 og 3 blir nok det mest riktige.

 

Dersom du har FMS blir det mye enklere. FMSen har en egen holding-funksjon. Den varierer litt i bruk fra flytype til flytype, men den er ikke for komplisert.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...