Tom Knudsen Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 DRAMATISK: Med navigasjons- og kommunikasjonssystemene slått ut, måtte de 12 superjagerne bruke håndtegn for å forklare tankflyene hva som var galt. Dermed måtte flyturen over stillehavet avbrytes, og tankflyene gjete stealthjagerne trygt hjem til Hawaii. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/27/493430.html Hørt på makan da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Skulle vist ikke mye til nei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Nok et eksempel på at amerikanere flest ikke er klar over at det finnes en verden utenfor deres egen bakhage...men helt seriøst så er jo dette en softwarefeil, og sansynligvis ikke allverdens jobb å rette opp, dog sikkert litt pinlig med tanke på hvor mye penger som er lagt ned i F-22 og hvor avansert maskinen skal være. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid E. Sørensen Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Sjekk denne fra db: Jeg leste om noe programvare til et jagerfly som kræsjet hver gang flyet gikk inn for landing et sted i Israel. Det var deling på 0 som slo ut programvaren, konsekvent. Ingen skjønte hva det var, før noen kom til å tenke på det faktum at flyplassen lå langt under havnivå. Stedet var i nærheten av Dødehavet tror jeg, og ingen hadde tenkt på at et fly skulle fungere under 0 m over havet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 men helt seriøst så er jo dette en softwarefeil, og sansynligvis ikke allverdens jobb å rette opp, Korrekt. dog sikkert litt pinlig med tanke på hvor mye penger som er lagt ned i F-22 og hvor avansert maskinen skal være. Vel, feilen trenger ikke være stor eller kostbar å fixe. Det er mennesker som står bak dette, vi gjør feil hele tiden, også noen dyre iblant - som da en av NASA sin Mars Climate Orbiter brant opp i marsatmosfæren pga bruk av imperiske mål isteden for metriske måleenheter. F-22 sine datasystemer består av flere millioner kodelinjer, og de har tydeligvis ikke testet noen av de mulige scenerioene systemene skal takle. Sh1t happens... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Callin Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Sjekk denne fra db: Jeg leste om noe programvare til et jagerfly som kræsjet hver gang flyet gikk inn for landing et sted i Israel. Det var deling på 0 som slo ut programvaren, konsekvent. Ingen skjønte hva det var, før noen kom til å tenke på det faktum at flyplassen lå langt under havnivå. Stedet var i nærheten av Dødehavet tror jeg, og ingen hadde tenkt på at et fly skulle fungere under 0 m over havet. Utrolig at folk ikke sjekker noe så kritisk som koden i et fly bedre. Hver eneste gang man skriver en linje med kode, bør man tenke seg om i minst 10 sekunder om det er noen teoretisk mulighet for at noe kan gå galt. "Her deler jeg med høyden over havet. Vil det alltid gå bra?" I vanlige dataprogrammer har man selvsagt ikke tid eller penger til så grundig analyse, og det er bedre å satse på bugtesting. Men når det gjelder koden i et fly bør man nok ta seg bryet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.