Gå til innhold

Viktig informasjon fra Chief of AOR Norge


Trond Meier

Anbefalte innlegg

Jeg tar sjangsen på poste for Christian her

 

Heisann folkens.

 

Jeg ønsker bare å informere alle aktive ATC i Norge om at det har skjedd endringer i det Norske luftrommet!

Vi har fått flere AFIS flyplasser operative.

Dette vil si at det er lov å sitte på AFIS flyplasser, siden det nå er åpnet for posisjonene og frekvenser. (se liste under)

 

I tillegg til AFIS flyplasser er følgende endringer gjort.

* Bergen flesland har fått åpnet for Director med frekvens 118.850

* Sandefjord Torp har fått åpnet for Ground med frekvens 126.170

* Facility for Kvernberget endret fra TWR til APP med samme frekvens. 121.200 (her vil mest sannsynlig også en tårn frekvens komme)

* Facility for Vigra er endret fra TWR til APP med samme frekvens 119.850 (her vil det kanskje komme en egen tårn frekvens etterhvert)

* Bodø control sektor sør (ENBD_S_CTR) er nå endret tilbake til ENTR_CTR med callsign Bodø Sør. Jeg prøver å få til at vi kan bruke både ENTR og ENBD_S her.

 

 

(For kvernberget og Vigra; Anngående TWR frekvens. Det ryktes om at flyplassene skal få en egen frekvens IRL, og da vil jeg også prøve å få dette igjennom hos VATEUD)

 

 

Følgende AFIS flyplasser er nå lagt til med Callsign og frekvens:

* Berlevaag AFIS ENBV_TWR 121.10

* Bronnoysund/Bronnoy AFIS ENBN_TWR 119.60

* Baatsfjord AFIS ENBS_TWR 123.40

* Fagernes AFIS ENFG_TWR 119.92

* Floro AFIS ENFL_TWR 119.20

* Forde Bringeland AFIS ENBL_TWR 118.45

* Hammerfest AFIS ENHF_TWR 121.00

* Hasvik AFIS ENHK_TWR 119.90

* Honningsvaa/Valan AFIS ENHV_TWR 119.80

* Leknes AFIS ENLK_TWR 120.50

* Mehamn AFIS ENMH_TWR 121.20

* Mo I Rana/Rossvoll AFIS ENRA_TWR 119.95

* Molde Aaro AFIS ENML_TWR 119.95

* Mosjoen/Kjaerstad AFIS ENMS_TWR 123.40

* Namsos AFIS ENNM_TWR 119.90

* Framnes AFIS ENNK_TWR 121.20

* Notodden AFIS ENNO_TWR 118.80

* Rorvik AFIS ENRM_TWR 119.80

* Rost AFIS ENRS_TWR 121.40

* Sandane/Anda AFIS ENSD_TWR 119.80

* Sandnessjoen/Stokka AFIS ENST_TWR 120.30

* Skien/Geitryggen AFIS ENSN_TWR 119.20

* Sogndal/Haukåsen AFIS ENSO_TWR 120.20

* Svalbard AFIS ENSB_TWR 118.10

* Svollvaer/Helle AFIS ENSH_TWR 120.20

* Sorkjosen AFIS ENSR_TWR 119.60

* Vadso AFIS ENVD_TWR 120.20

* Vardo/Svartnes AFIS ENSS_TWR 122.50

* Orsta Volda/Hovden AFIS ENOV_TWR 118.90

 

 

NB!

Selv om det står TWR, og man må logge opp med TWR for å koble til nettverket betyr ikke dette at disse er tower facility.

logger du opp på en av de overnevnte flyplassene skal du kun gi AFIS Service, ikke TWR/APP Service!

 

Ved spørsmål anngående dette er jeg tilgjengelig på enten accsca3@vaccsca.org eller christian@sager.no

Jeg skal prøve å svare på eventuelle spørsmål.

 

 

For en komplett liste om sektorer og frekvenser se www.vateud.org eller http://www.vateud.org/files/sectors/norway.html

 

Jeg vil be dere alle ta en titt på listen, det er gjort noen andre små endringer også.

 

 

 

 

Mvh.

Christian Sager

Cheif AOR Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser meget bra ut dette.

 

En ting slår meg litt her.

 

* Bodø control sektor sør (ENBD_S_CTR) er nå endret tilbake til ENTR_CTR med callsign Bodø Sør. Jeg prøver å få til at vi kan bruke både ENTR og ENBD_S her.

 

Hvorfor i all verden skal du bruke ENTR_CTR når det nå heter Bodø sør?Her tror jeg du helst bør bruke ENBD_S som fast call,for å slippe misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som jeg hadde kunne likt var om vi kunne kalle en spade for en spade og hatt på AFIS plassene denne

 

f.eks

 

ENOV_INF fremfor TWR

 

AFIS er som alle vet en forkortelse for ”Aerodrome flight information service” eller lokal flygeinformasjonstjeneste på norsk.

 

Vakthavende AFIS-fullmektig har som hovedoppgave å yte trafikkinformasjon til luftfartøy innenfor en avgrenset trafikkinformasjonssone rundt den enkelte flyplass. Dette innebærer å holde den lokale flytrafikken informert om alle forhold av betydning for en sikker og effektiv gjennomføring av flyginger. I tillegg inngår også værobservasjonstjeneste, alarmtjeneste og bistand til redningstjenesten når dette er nødvendig.

 

Så vidt jeg er klar over er det særdeles ingen som yter service som AFIS i Norge pr dags dato eller svært sjeldent i allefall.

 

Så når man da går så langt med å tildele frekvenser for å gjøre alt mer realistisk for oss piloter og ATC, ja da hadde det vært kjekt om vi også kunne fordelt denne oppgaven på en litt mer ønskelig måte.

 

Jeg ser for meg uten at det har direkte innvirkning på saker og ting at følgende hadde skjedd eller tilnærmet skjedd.

 

1 ENOV_INF = ENOV Information

 

 

Så til nr 2...

 

En fin ting for å bemanne slike stasjoner er å sette mandetory tjeneste på slike stasjoner som en del av student training.. Dvs at en student som er under training vil måtte sitte minimum f.eks 5 eller 10 timer som AFIS fullmektig på en eller annen AFIS flyplass før han eller hun fikk ta praktisk test som tower fullmektig for student rating.

 

Men som fortalt er dette også sikkert helt urealistisk på lik måte som å kalle ENOV for tower.

 

Det har jo seg også slik at dette blir litt teit i forhold til hva som faktisk er mulig skulle en tro alt, for videre er jo slik ikke mulig i program som f.eks ASRC så vidt jeg er bekjent.

 

Hvorvidt den nye AOR Norge kjenner til dette eller bakgrunnen for tildeling av frekvenser hadde vært int. å funnet ut av.

 

Er det faktisk slik at program som ASRC og VRC ikke er bestemt av innloggingen men at VACCSCA eller VATEUD bestemmer slik som f.eks ENOV_TWR eller ENOV_INF

 

Hvorvidt en skal implementere ting som mandetory afis osv må jo selvsagt bli en intern sak i VACCSCA og ikke her på flightsim.no..

 

Hadde bare noen tanker jeg måtte få delt og svar på

 

Ønsker Christian lykke til og takk for et flott stykke arbeid med alle disse frekvensene

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo logge på som ENXX_I_TWR. Du må logge deg på som _TWR for at atc clienten godkjenner deg som kontroller og for å komme opp i Servinfo.

 

Håper å ha Christian tilbake her på forummet snart (han ble tross alt utestengt pga en urettferdig filleting). Men i mellomtiden kan du jo maile han eller komme på vaccsca forummet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg er klar over er det særdeles ingen som yter service som AFIS i Norge pr dags dato eller svært sjeldent i allefall.

 

AFIS er vel ikke så sjeldent vel? Det var riktignok på et kart fra Avinor fra ifjor, men telte over 30 norske flyplasser som har dette:

 

Svalbard, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Hasvik, Sørkjosen, Narvik, Stokmarknes, Svolvær, Leknes, Røst, Mo i Rana, Sandnessjøen, Mosjøen, Brønnøysund, Namsos, Rørvik, Molde, Ørsta-Volda, Sandane, Florø, Førde, Sogndal, Fagernes, Stord, Notodden, Skien og Lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missfortod du litt nå Halvdan eller uttrykte jeg meg litt feil ved ordvalg og settningsoppsett.

 

Jeg mente at på VATSIM så var ikke det å sitte AFIS særlig utbredt dog heller mer sjeldent.

 

AFIS i real life , dvs praksisken er jo særdeles godt utbredt på alle kortbaner vi har. Til og med så langt som på Jan Mayen og Svalbard hehe.

 

AFIS er kort og godt et sabla kjekt alternativ for oss GA piloter som til tider trenger god informasjon på våre VFR ruter.. Eneste som irriterer meg over AFIS må være at de ikke får lov pr. dags dato å si Cleard to land, cleared to takeoff osv.. Men dog heller noe så teit som Runway free..

 

Sitter man først og passer på, ja da burde også de få lov til å klarere.. hehe

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missfortod du litt nå Halvdan eller uttrykte jeg meg litt feil ved ordvalg og settningsoppsett.

 

Jeg mente at på VATSIM så var ikke det å sitte AFIS særlig utbredt dog heller mer sjeldent.

 

Ja, lurte litt, men trodde du mente i det virkelige Norge jeg. Men enig det med Vatsim og AFIS, har aldri sett eller hørt noen der, så det er sikkert hjertelig velkommen hvis noen vil sitte litt på disse småplassene og det annonseres i litt god tid, hvis mulig. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...