Gå til innhold

Film av nesten kollisjon


Martin Floor

Anbefalte innlegg

Det skal ikke mye til før du plutselig har flyet i nesen slik som der. Husk at en T-38 har en speedlimit på litt under lydmurens hastighet, hvis jeg husker riktig? Å se et småfly i lufta når du selv flyr i så store hastigheter som rundt 300 knots er som å lete etter en perle på Copa Cabana, det er ikke lett i så store hastigheter. Tvert i mot!

 

Så det overrasker meg ikke at det var så nærme i utgangspunktet, men det der var så hårfint at du neppe kommer nærmere uten å treffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om et slikt fly har speed limit på rett under lydens hastighet, så betyr vel ikke det at man kan bryte hastighetsreglene i det luftrommet man er i. Det er vel 250kts som er restriksjonen under FL100, det er vel ikke bare pga. noise regulations?

Noen på A.net og i kommentarene på denne filmen mener at det skal være klarert for militær øvelse når et militært fly flyr i en stor hastighet, i så fall burde ikke GA flyet flydd der det gjorde.

Om det ikke var klarert for militær øvelse i området, så kan vel ikke T-38en fly over 250kts der, og da hadde dette mest sannsynlig blitt unngått ved at GA flyet hadde sett T-38en og sving bak etter "vikeplitsregelen".

 

Eller stemmer ikke dette?

 

Her er forøvrig et fly som ihvertfall flyr inn i en sone han ikke burde fly i: Skydiving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som om T-38 flyr low-level (ref. radar alt som sier 500 ft AGL), og da flyr de 360 kts GS og opptil 390 GS på noen steder av ruten, for at det i heile tatt skal kunne manøvrere flyet...Men det er kun lov i designerte low-level ruter som er merka av på karta. Og for han sivile duden som entrer en low-level rute i 500 ft uten sikkert da å ha sjekka om det er noen planlagt trafikk der så vil jeg si at det er uansvarlig av han. All trafikk i rutene skal være koordinert med de som har kontroll over low-level-rutene.

 

Pluss at T-38 har dispensasjon fra 250 kts regelen og kan fly 300 kts, siden den har så dårlig manøvrerbarhet "slow speed" I alle fall i USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er det noen som kan forklare meg åssen jeg laster ned videoer fra YouTube?På bl.a. Flightlevel350 laster jeg ned i bøtter og spann,men så fort jeg prøver meg på YouTube blir jeg på en forholdsvis hardhendt måte gjort oppmerksom på at mitt kjennskap til data ikke er plagsomt omfattende.

m v h Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare vet at det er utrolig vanskelig å se småfly når du sitter i et selv. Husker en guffen episode i sommer da jeg og to kamerater fløy nedover til Kristianstad i Sør-Sverige med flaggskipet til Oslo Flyklubb : LN-NEW, hvor vi like før landing så en C172 passere RETT under oss (kom fra klokka 9), kan ikke ha vært mer enn 200 fots klaring. Og ingen av oss så flyet før ETTER det hadde passert.

 

Vi erfarte ihvertfall at GA-trafikken var mer eller mindre sløve på radiobruk der nede. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke var klarert for militær øvelse i området, så kan vel ikke T-38en fly over 250kts der, og da hadde dette mest sannsynlig blitt unngått ved at GA flyet hadde sett T-38en og sving bak etter "vikeplitsregelen".

 

Det er ikke så enkelt. Det er mye enklere å være etterpåklok enn å faktisk se det småflyet eller den T-38-maskinen før det eventuelt smeller.

Husk at en T-38 i 300 knop, tenk deg hvor fort den kommer på kollisjonskurs med deg når du selv ligger i rundt 100 knop. Det tar få sekunder før du plutselig er så nærme som det der, for en T-38 i 300 knop legger kilometerne bak seg rimelig raskt.

Når du i tillegg skal fly ditt eget fly, holde styr på navigasjon, flyvningen og trafikken utenfor, så er det ikke alltid du får så god tid til å nistirre ut av vinduet, spesielt ikke når du skal holde god utkikk 180 grader rundt deg forover.

 

De to pilotene i 38'ern så til og med ikke det småflyet, og de var to stykker. Det er nok vanskeligere for dem enn for piloten i småflyet, men han har i tillegg mye mindre tid på seg til å se dem. Når man i tillegg ser på HUD'en, så flyr den T-38-maskinen i 350 knop mer eller mindre, det er forferdelig raskt!

 

Når det skal være sagt, det var jævlig nærme for å si det mildt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo rett i mye av det du sier Aleksander, og jeg vet hvor vanskelig det er å se annen trafikk, særlig om de er i vinkel under horisonten så de blender inn med terrenget, eller om det er skyer i bakgrunnen.

Men når det er sagt, så skal slike ting som dette ikke skje, så noe må ha gått galt. Om dette ikke er kontrollert luftrom, der de ikke får beskjed av ATC om trafikk i nærheten (selv om de i mange tilfeller har ansvar selv for å holde seg unna annen trafikk), så må vel det da være noen regler på hvor T-38 skal fly for å unngå annen trafikk når den må ha såppass høy hastighet? For eksempel i faste ruter, luftleder e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette ikke er kontrollert luftrom, der de ikke får beskjed av ATC om trafikk i nærheten (selv om de i mange tilfeller har ansvar selv for å holde seg unna annen trafikk), så må vel det da være noen regler på hvor T-38 skal fly for å unngå annen trafikk når den må ha såppass høy hastighet? For eksempel i faste ruter, luftleder e.l?

 

Kanskje du kan snu på flisa og tenke deg til at T-38`en fløy i et MOA/TSA/FUA (whatever) og at et sivilt fly hadde penetrert dette området uten lov....? Les siste Flynytt der det er en sivil C-172 flyger som beskriver at han gjør nettopp dette.

Det er regler for alt i dag. Ikke bare hvor vi som militære kan fly men også hvor sivile(ikke)kan fly.

Her i landet har vi flere områder hvor forsvaret kan trene på ulike momenter, enten det er lavt og sakte eller lavt/høy og fort. Noen områder skal man holde seg unna, som foreksempel TSA (Oak-Spruce-Teak-Birch), andre steder skal man være ekstremt aktpågivende, som innenfor et militært low-level område (som i praksis dekker store deler av landet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg faktisk skreiv tidligere, så må dette flyet være i en Low-level rute, og de flyr fortsatt VFR og snakker ikke med ATC (I den grad Flight Service Station ikke er ATC da.) Men for sivile piloter som må fly gjennom en Low-level rute, så kan de ringe til den basen som har kontroll over ruten og spørre etter trafikk...Det ville i alle fall jeg gjort hvis det var fare for at jeg skulle møte på en T-38 i 350 kts, 500AGL

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...