Vidar Solheim Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Hva må man gjøre vist man har lyst å bygge ut ei lita fly stripe? (spøre bonden om man kan få låv å bruke jordet hans?) hehe... Siter
Per Magne Lunde Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 I Norge er det vel bare mikrofly som man kan ta av og lande slik man selv ønsker. Småfly er ikke like priveligerte. Ønsker man å bruke et område til en liten flystripe trenger man strengt tatt bare grunneiers tillatelse, men det kan være fordelaktig å gå litt grundigere til verks hvis det skal være flyaktivitet av en viss størrelse. Naboer etc kan lett stikke kjepper i hjulene hvis man ikke tar hensyn til disse i første omgang. Utover dette gjelder motorisert ferdsel i utmark, som gjør at man ikke kan spenne skia på flyet og bare lande på et islagt vann oppe på fjellet Per Magne Siter
Geir G Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Vet du om seilfly (motorglidere) blir stoppet av denne regelen? Vi unngår jo en del andre motorflyregler Siter
Stian Lingås Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Hva er minimumskravet på lengden til en flystripe på en feks. en åker/jorde? Har tenkt litt på flystripe til noen slektninger like ved Tafjord på Møre^^ Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Hva er minimumskravet på lengden til en flystripe på en feks. en åker/jorde? Har tenkt litt på flystripe til noen slektninger like ved Tafjord på Møre^^ DET kommer jo helt an på hva slags flytype du har tenkt til å bruke der da... Selv har jeg flydd fra 200 meters modellflystriper, med god margin, med mikrofly... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Som sagt kommer dette helt an på hvilken type flymaskin du tenker å bruke. Dette lærer du om senere i flyteorien Stian, hvordan man beregner avgangsdistanse ut i fra faktorer som vekt, vind, flyplass høyde, banehelling, baneforhold etc. Siter
Stian Lingås Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Sorry, glemte å nevne at dette var for en Cessna 172! Ca rundt 700 - 800 Meter? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Ler er jo på ca. 800 meter gress, og brukte vel drøyt halve banelengden når vi var tre ombord med 3 timer bensin. Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 20. desember 2006 Skrevet 20. desember 2006 Minimum temp og ca -10 grader, asfalt er det mulig å få en c172 både opp og ned på 200 meter, men... (Ikke prøv ) Siter
Per Magne Lunde Skrevet 20. desember 2006 Skrevet 20. desember 2006 Noen mikro har sikker take off på 150m, inkludert 15m høy hindring 50m etter enden på stripa. (tror det var slik) (men det er jo ingen C172 som det er snakk om her da) Noen som kjenner til forhåndsregler/tutorial/guidelines ved bruk av stigende/synkende flystriper? Slike som man ofte ser fra alpene og høyfjellsområder. Disse stripene vil bidra til spesielt kort distanse ved takeoff og landing, forutsatt at man tar av nedover og lander oppover selvfølgelig. Noen med kjennskap eller erfaring? Per Magne Siter
Håvard Gangsås Skrevet 23. desember 2006 Skrevet 23. desember 2006 Minimum i seilflymiljøet er 600 meter med stripe, for slep og landing med slepefly. Da bør det holde mer enn nok for en 172. ikke glemt at alle mulige hindringer i enden, som trær etc, bidrar til økning i lengde på stripa. HG Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.