Gå til innhold

Flyhavari på Honningsvåg, Valan


Marius Arnesen Høiseth

Anbefalte innlegg

I 1990 var det en flyulykke på Honningsvåg, Valan lufthavn (ENHV) hvor en militær DHC Dash 6-300 Twin otter havarerte ca. 200 meter før rwy 26. Det var storm og 40 knop i kastene.

Piloten var en annerkjent dame med god erfaring.

Jeg har sett et stort fotoalbum med bilder fra denne styrten, men finnes det noen bilder av det på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange overlevende var det etter krasjen?

 

Jeg kjenner en som overlevde den ulykken ""

Han var soldat på den tiden, og har siden ulykken sittet i rullestol. Nå flyr han seilfly på Starmoen og har oppnådd å bli verdensmester i rullestolkjøring(!).

Utrolig grei kar, det er synd han havnet utfor en sånn ulykke.

 

Derfor lurer jeg på om det er flere som overlevde den?

 

Edit:

Når jeg tenker på det, så var det kanskje ikke denne ulykken likevel?

Mener det var et spesielt sted med en nedlagt flyplass at denne karen var med i en eller annen ulykke, men husker ikke navnet.

Men siden Honningsvåg er i drift(Ikke helt sikker), så kan det ikke være den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling! Men han har langt hår og er full av godt humør og entusiasme og glede, så jeg tviler ikke på at han havnet på TV ""

 

Morsomt å se hvordan folk greier seg etter slike ulykker.

 

Men hvilken ulykke er dette snakk om, var det en svært alvorlig ulykke med mange døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dash8-300 Twin Otter?

 

Høhø, mente selvfølgelig Dash 6 Twin Otter ;P

 

Dash 6 Twin Otter?

 

Nytt for meg også... Dash 7 og Dash 8 er helt normalt, men jeg har aldri hørt Twotteren blitt omtalt som "Dash 6" før...

 

Nå ble jeg fryktelig forvirret her xD

Altså: DHC Dash 6-300 Twin Otter!! ;P

Dash 6 er Twin Otter'en ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg fryktelig forvirret her xD

Altså: DHC Dash 6-300 Twin Otter!! ;P

Dash 6 er Twin Otter'en ""

 

Det er ikke bare du som er forvirret...

Det er bare at begrepet "Dash 6" var totalt ukjent for meg... Har aldri hørt om "Dash 6" før nå..

 

Dash 7 og Dash 8 er vanlige navn på DHC-7 og DHC-8, mens DHC-6 heter Twin Otter.

Begrepet "Dash 6" er helt ukjent for meg, og er såvidt jeg vet heller ikke nevnt i bøkene "Twin Otter - Trofast Stormfugl" eller "Otter and Twin Otter - The universal airplanes"...

Forøvrig to bøker jeg anbefaler på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoff, for noe innviklede greier.. "" DHC's navn på den er Dash 6 Twin Otter, så skal man ikke si Dash 6, men bare Twin Otter.. ""

 

de Havilland sitt navn på den er Twin Otter, og betegnelsen er DHC-6...

 

Kallenavnene "Dash 7" og "Dash 8" kommer nok av at de to aldri fikk noe formellt navn, så da ble det vel en forkortelse av typebetegnelsen istedet (-7 og -8).

DHC-6 derimot fikk jo navnet "Twin Otter" allerede da den ble påtenkt som en to-motors variant av DHC-3 Otter, så den trengte ikke noe kallenavn.

Ikke vet jeg hvor du har "Dash 6" fra, men boka jeg nevner, "Otter and Twin Otter - The universal airplanes", ble skrevet i tett samarbeid med de Havilland, så det er rart det ikke nevnes der om det skulle komme derfra...

 

De eneste navnene som kommer frem der er "DHC-6", "Twin Otter", og "Twotter"...

 

Men forresten.. Noen som vet om det skrives DeHavilland (som står forran en del freeware add-ons til Fs), de Havilland (som er default i Fs) eller De Havilland (samme, bare med stor D i De)????

 

Ifølge den ene boka jeg refererte til, "Otter and Twin Otter - The universal airplanes", så skrives det "de Havilland"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Twin Otter så synes jeg denne siden er meget informativ og bra:

 

http://www.seabee.info/dhc6.htm

 

(Ser at det er gitt credit til bl.a. Kenneth G. Sørensen).

 

Når det gjelder ulykken henvist til i denne tråden, tillater jeg meg å referere fra ovennevnt webside:

 

"1990-10-29 On approach to Honningsvåg Airport, Finnmark, the aircraft with 15 people aboard, entered extreme turbulence and crashed just short of the airport. The pilots, Lt. Berit Håvelsrud and 2nd Lt. Geir-Hugo Nilsen, were killed immediately on impact. One passenger later died from injuries. One crew and 11 passengers survived the crash. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dash" betyder strek ( - ), och som Kenneth skriver så blev namnet på -8 och -7.

Sedan Bombardier övertog så har man släppt de gamla namnen och de heter nu Q2/3/400.

 

Boeings 707 hade prototyptyp nummer 367-80, och kallades därför för dash 80 i början...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...