Gå til innhold

Thai Airways krever....


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Thai Airways krever kompensasjon ifra Airbus pga. utsettelse av A380-flyene de har bestillt.

Og Thai er langt ifra det eneste selskapet som krever dette. Airbus har regnet med noe sånt som €2mrd i kompensasjon til selskapene som har ordre på A380 om jeg ikke husker helt feil.

 

Virker som om Airbus A380-prosjektet sliter veldig om dagen.

Det har det nok gjort i en stund allerede... Nå har de i det minste fått til en løsning når det kommer til kabling på en av prototypene, nå må de bare greie å implementere disse løsningene på produksjonsmodellene.

 

Forøvrig har Thai vært et av selskapene hvor det har gått rykter om kansellasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne "bølgen" som Boeing rir på nå (pga. midlertidig økende salg fordi en del selskaper ikke kan vente på Airbus), kan også føre til problemer for Boeing.

 

Allerede nå har Boeing sagt "nei" til en av sine største kunder (Southwest) nettopp fordi de IKKE kunne levere ytterligere flere nye B737-maskiner.

 

Dermed kan denne "positive bølgen" for Boeing fort bli veldig negativ, er jo ikke så mange år siden Boeing nettopp tapte enormt nettopp pga. lignende situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Thai er langt ifra det eneste selskapet som krever dette.

 

Vet at flere har gjort det allerede, men ikke at Thai også kom til å kreve dette.

 

Det har det nok gjort i en stund allerede...

 

Ja etter å ha sett litt på aksjene til Airbus de siste mnd. virker det som om de står med en fot i grøfta nå. (grøfta var vel kanskje litt å ta i, men virker som dem ikke helt er i vinden om dagen).

 

 

Har Airbus kommer ut med noen uttaler eller rykter om at A380 prosjektet var en flopp i den forstand at det ikke gikk helt etter planen? (flopp var mine ord)

A380 prosjektet er jo også et stort prosjekt og et helt nytt design, men på en måte virker det som om det gikk fryktelig galt et sted med videre bygging av modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne "bølgen" som Boeing rir på nå (pga. midlertidig økende salg fordi en del selskaper ikke kan vente på Airbus), kan også føre til problemer for Boeing.

 

Allerede nå har Boeing sagt "nei" til en av sine største kunder (Southwest) nettopp fordi de IKKE kunne levere ytterligere flere nye B737-maskiner.

Ser ikke helt hva det over har med erstatning for forsinket levering av A380 å gjøre men... Først: 737NG mottar ikke ordre bare fordi Airbus ikke kan levere i tide, den gjør det hovedsakelig fordi den kan konkurrere mot A32X.

SW ønsket maskiner tidligere enn det Boeing hadde ledige slotter, og Boeing kan ikke uten videre utsette leveransene av maskiner til andre kunder fordi SW gjerne vil ha noen noen maskiner litt raskere. SW ble henvist til to maskiner som lå ute for salg, derav en tidligere 73G fra BU.

Slik er det både for Boeing og Airbus, de har fylt opp alle slotter to år fram i tid, og det er også vanskelig å få tak i et større antall maskiner før om fire-fem år.

I tillegg vil nyere A32Xer og 737NGer ikke bli værende lenge på bruktmarkedet om de havner der, feks vil maskinene fra EasyJet ikke bruke lang tid på å finne nye eiere.

Både Boeing og Airbus har en grense for hvor mange maskiner de kan spytte ut. Airbus vil i løpet av de kommende årene gå opp til 40/mnd, de ligger nå på 30, mens Boeing ligger på ca 29-30/mnd. (Boeing har ikke nådd taket, men de er veldig varsomme med å øke antallet de produserer for raskt, noe de prøvde på i 98/99 (og resultatet var at produksjonslinja for 737NG i praksis sto stille i én måned, da mye arbeid ikke var gjort.) Per i dag har Boeing to produksjonslinjer for 737NG, der den ene går for fullt, mens den andre (tidligere linje fra 757,) går på et moderat tempo. Mao har de mer kapasitet, spørs bare om underleverandørene har det.)

 

Dermed kan denne "positive bølgen" for Boeing fort bli veldig negativ, er jo ikke så mange år siden Boeing nettopp tapte enormt nettopp pga. lignende situasjoner.

Om Boeing sin backlog blir betraktelig lengre enn Airbus sin fordi de ikke er i stand til å øke antallet maskiner per mnd, så ja.

Det over gjelder 737/A320. Når det gjelder 777, så vil Boeing gå opp til 7 per mnd i løpet av neste år, fra fem per mnd i tidligere år, og de har en backlog på ~2 1/2 år-3år. Når det gjelder 787, vil Boeing være oppe i ti/mnd fra 2010/2011, og vil ende opp på ca 14/mnd, og de kan, om underleverandørene kan det, levere flere. Backlogen nå er på ca 3 1/2-4 år. Airbus på sikt gå opp mot 10/mnd på A330/A340-linja, mot 7-8 nå, bla pga en rekke A330F som det kommer ordre på i de neste månedene, men har på dette tidspunktet en backlog på ca 2 1/2-3 år. For 744 så selges ikke denne lenger, men er utsolgt til 3./4. kvartal 2009 (med 1 1/2 maskin/mnd,) når første 748F blir levert. Levering av 748 er solgt ut 2010 IIRC med ca 2 1/2 maskin/mnd.

Når det kommer til salg, vil en alt for lang leveringstid kunne føre til færre salg, og både Airbus og Boeing prøver så godt de kan å justere for dette.

 

Så over til det som gjelder A380en:

Og Thai er langt ifra det eneste selskapet som krever dette.

 

Vet at flere har gjort det allerede, men ikke at Thai også kom til å kreve dette.

Dersom du hadde bestilt en bil du var avhengig av ifbm med jobb, og skulle ha den om tre måneder, men fikk da beskjed om at du ikke fikk den før om to år, ville du da bare sagt "ok" og ventet? Neppe "" I henhold til kontraktsvilkårene kan flyselskapene kreve erstatning fra Airbus, på en eller annen måte, om Airbus ikke kan levere i tide. De første kundene som signet opp kunne feks kansellere ordren inntil ett år før levering uten noen form for økonomisk bøtelegging. Med forsinkelsene som har funnet sted nå kan faktisk samtlige selskaper kansellere ordren uten å bli straffet økonomisk. Om de velger å ikke kansellere vil de kreve penger. Og det er av den grunn at Airbus ikke tjener penger på de første ~80 A380ene de produserer... Noen analytikere har sagt at selskapene ville være dumme om de ikke tok imot maskinene, det ville tross alt være de billigste maskinene av den størrelsen de noen gang ville få...

 

Det har det nok gjort i en stund allerede...

 

Ja etter å ha sett litt på aksjene til Airbus de siste mnd. virker det som om de står med en fot i grøfta nå. (grøfta var vel kanskje litt å ta i, men virker som dem ikke helt er i vinden om dagen).

Om en ser på aksjekuresen til EADS gjennom det siste året så ser en tydelig hva markedet synes om deres prestasjoner ja""

 

Har Airbus kommer ut med noen uttaler eller rykter om at A380 prosjektet var en flopp i den forstand at det ikke gikk helt etter planen? (flopp var mine ord)

At prosjektet er en flopp har de ikke sagt. Og flyet er i seg selv ingen flopp, det vil gjøre det Airbus sa det ville (dog, det er noe overvektig,) problemet er at markedet Airbus mente var der neppe er der nå i løpet av de kommende årene, og at A380en hadde stilt mye sterkere om de hadde lansert den i dag, og ikke i 2000. Men ja, de har innrømmet at mye har gått feil underveis i prosjektet, i form av dårlig styring og kontroll.

 

A380 prosjektet er jo også et stort prosjekt og et helt nytt design, men på en måte virker det som om det gikk fryktelig galt et sted med videre bygging av modeller.

Det gjaldt i stor grad kontrollen av hva som skulle inn i de forskjellige maskinene og hvor. Om du og dere andre er interessert i litt detaljer kan jeg anbefale denne artikkelen:

http://www.flug-revue.rotor.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel dra opp denne tråden igjen da.

 

Quantas har bestillt åtte nye A380 og skal vist ha gått med på rabatt slik at Airbus skal slippe og betale bøter for for sen levering. De har også bestillt 4 nye A330-200.

 

Singapore har bestillt ni nye A380

 

Thai vurderer også flere A380 som en avtale pga. sen levering.

 

Kan dette bli leveringer som Airbus tjener på, eller er det en tap-tap situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Thais HS-TLA Airbus A340 suse over Oslo fra JFK for ca. 2 timer siden. Transponderen mente den fløy i 536 knot (!?!)

Antar det er Ground Speed den viser ""

 

[image]http://guttabois.no/galleri/images/90631134649.jpg[/image]

 

Det går nok bra med A380 prosjektet tilslutt, men er det virkelig så forskjellig fra når B747'en ble utviklet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...