Gå til innhold

Nødlanding på Flesland!


Stian Stenersen

Anbefalte innlegg

Hvis det er 2 lynnedslag på få timer som gjør at 2 maskiner blir satt ut, burde man stenge flyplassen inntil været ble bedre. Selv om det ikke skal være noen fare med lynnedslag, kan passasjerer bli så skremt at de ikke tørr å fly mer. Og når flymotorer blir slått ut, da er det nok en risiko å fly i dette området under slike forhold.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 2 lynnedslag på få timer som gjør at 2 maskiner blir satt ut, burde man stenge flyplassen inntil været ble bedre. Selv om det ikke skal være noen fare med lynnedslag, kan passasjerer bli så skremt at de ikke tørr å fly mer. Og når flymotorer blir slått ut, da er det nok en risiko å fly i dette området under slike forhold.

 

Truls

 

Tror nok flesland måtte vært stengt i hele dag da.

 

Slik som i dag og i går, så har det lynet en liten stund og så stoppet igjen, og så kommet tilbake en stund senere.

 

Ikke lenge etter at sas braathens flyet måtte nødlandet, så kom det et kraftig lyn rett over huset våres, tror det kan ha vært max 100 meter borte, vil ikke drømme vordan det ville godt vis det var et fly for landing på flesland da.

 

Uvær i bergen har en tendens til å sirkulere rundt til det bare forsvinner, eg satte å talte sek. på vært lyn, og de siste som hadde vært var mellom 6-8 sek borte, og så plutselig kom det et som var under 1 sek borte.

 

etter det så var det stille en stund og bre kom et og annet brak langt borte, men så i kvelds timene, så begynte det på igjen, men har nå vært stille noen par timer.

 

Men tror flyene har flydd regelmessig i hele dag og kveld selv etter disse episodene.

 

Forøvrig, så har de landet på 17 i dag, men den nørlandingen i ettrmiddag, den må ha landet på 35, for eg så ikke noen fly i luften da dette nødlandet, og på scanneren min så fikk eg inn ang. det flyet, men det var da plutselig landet uten at eg så det.

 

Ps. nå har det startet på igjen ""

 

Noen andre enn meg som synes at været har vært merkelig de par siste årene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dem med at motoren detter ut? Stopper den av seg selv pga kortslutning i det elektriske anlegg?? Blir litt irritert av at det er så lite detaljer å få om situasjonen.

Hva hvis den andre motoren også ble slått ut av lynet på ferden nedover not flyplassen? Jeg vil anslå at sannsynligheten for det er betydelig med slik høy tordenaktivitet det har vært her på vestlandet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cockpitruten er bygd opp av mange lag med glass, vet ikke hvor mange det er på en Dash, men det er vanligvis ikke noen fare dersom ett av lagene sprekker, og man har faktisk ofte en MEL på de forskjellige lagene så avhengig av hvilket lag det er som har sprukket så kan man kanskje faktisk starte på en tur med sprekk i cockpitvinduet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...