Gå til innhold

Noen som har god greie på R/C fly?


andreas a berg

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har drevet med RC fly i et år nå. Men bare med elektriske modeller. Har en elektrisk skala cub som jeg i senere tid har drevet å flydd med å synes det går temelig bra. Men nå har jeg tenkt på å begynne å få til fly med Glow motorer. Jeg har to modeller en Cessna jeg har bygget fra "scrach" som om ikke så veldig lenge er ferdig men så kjøpte jeg meg en ARF Cessna 182 for ei stunn sia å drevet å kjørt inn motor og motor testet.

Men problemet mitt er at når jeg starter motorer og lar den kjøre på tomgang (idle) så drar flyett extrent fordeom. Hvordan kan jeg få flyet til og stå stille på bakken me motor på tomgang? Jeg ønsker og kunne i tillg taxe med flyet.

Motor er en Os 46LA motor (7.5cc , 1.2HP) propeller som er testet er 2 blads: 11x7 , 11,5 og en 3 blads 8x6.

Modelllen veier 3,2 - 3,5 Kg og er 1.3 M lang og 1.9M vingespenn.

 

Her er noen bilder av modellen:

[image]http://img.photobucket.com/albums/v216/andiab/cessna009.jpg[/image]

[image]http://img.photobucket.com/albums/v216/andiab/cessna001.jpg[/image]

[image]http://img.photobucket.com/albums/v216/andiab/Cessna2009.jpg[/image]

[image]http://img.photobucket.com/albums/v216/andiab/Cessna2010.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ver det jeg og tenkte først men det rare er at jeg bruker minimums ambefalte motor.

I manualen står det at 2-stroke engine 46 - 61 .IN engine some er ambefalt for maskina å med tanke på at jeg bruker minimums motoren så synes jeg det er rart at den drar så gått på tomgang. Er da vel meningen at et fly skal kunne stå stille på bakken uten at bremser trenger å være aktivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er ikke for sprek. Tvert om. Den er litt liten egentlig, men fungerer fint.

Se ned i forgasseren. Se på "tønna. Når flyet står på tomgang skal det kun være cirka 1mm åpning.

Finnes mange måter å justere dette på. Trimmen (hvis det er noe mere å trimme på) , servohjulet. Servostaget (skru inn og ut) og også mulig å flytte staglåsen til et hull lengere ned på forgasserarmen.

 

Hvis du ikke klarer å starte den på 1mm klaring, så prøv å juster trimmen litt så du får bittelitt mere åpning.

Ikke alle modellfly står stille på tomgang, men ved å kutte litt silikonslange og tre den inn på hjulakselen imellom hjul og hjullås lager dette en bremse-effekt som fungerer kjempefint.

 

På den store Cap`n jeg hadde var jeg nødt til å gjøre det (Men der var motoren også litt vel stor for selve modellen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest effektive er å øke rullemotstanden som Tom Arne sier, det er dumt å justere motoren så flyet står i ro på bakken liksom ""

Hadde det problemet med en ganske overmotorisert modell (.91-motor på en 60-modell), spesielt på isen, og da hjalp det ikke å bremse hjulene, for de hadde null grep uansett. Måtte få noen til å gripe tak i vingen etter landing for å få stoppet flyet ""

 

Flyr elektro i dag, synes det er litt mer praktisk, selv om det har sine baksider også.

 

Lekkert fly forresten, hvilken produsent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt fullt så stor propell som du bruker, med den motoren så er jeg veldig fornøyd med bare 10x6, vet at mange er uenig med meg der, men siden det er en trainer du har så ville jeg ha gått for denne propellen. Den ville heller ikke ta nedi bakken så lett, kan gjerne prøve med 10x5 også, bare du tar det litt med ro med rpm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget gode svar "". Har vert ute på en ny test runde idag med en 3-bladers 8x6 propell, men problemet da var at turtallet ble ikke så høyt å motoren døde lettere på low RPM (Idle). Har trikset å fikset som tidligere tipset med Servo/Throttle armen og følte at det funket atskillig bedre men er ikke der helt enda.Skal nå prøve sette høyere rulle motstand på hjula. Om modellen ikke står 100% stille er ikke noe jeg forventer heller, men ønsker bare å kunna ha soppal lav hastighet at modellen ikke tar av n

bare på idle. Har laget meg noen "chocks til hoved understellet laget av Foam og skomgummi. Disse funget meget bra etter min vurdering.Mne det som er øsnkelig er å ikke trenge å kutte motor når en skal in til Landing siden itilfelle man må bryte landingen så får man ikke start på motor igjen.Propeller jeg har liggende er :13x6 12x5 11x7, 11x5, 10x5 og til slutt en 3 blads 8x6.

 

Edit: Modellen er en Vmar Cessna 182 skylane utstyrt med: OS 46LA engine, OS muffler adapter , Sanwa motaker og Servo STD ,Hitech servo STD, Strobe light,Nav light red/green, LDG light fra skylight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til bruker en 10/15 blanding altså en 10 nitro og 15% olje blanding i bensin og lurer på om jeg går ned ti len 10/10 blanding(10 nirto 10% oljo om dette kan gjør at jeg kan gå lavere på turtall uten å få motor stopp. Jeg klarte å få motoren på så lavt turtall at den sto i ro men det var med tenning på. Med engang jeg fjernet teningen måtte jeg enten gi mer turtall ellers så stoppet motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å få motoren på så lavt turtall at den sto i ro men det var med tenning på. Med engang jeg fjernet teningen måtte jeg enten gi mer turtall ellers så stoppet motoren.

 

Da er noe feil. Enten feiljustert blanding på tomgang, eller gåen glødeplugg. Bruk også gode glødeplugger. Jeg kjenner ikke din motor, men enya nr. 3 er ett godt valg for O.S helikopter motorer ihvertfall.

 

Når alt er riktig skal det ikke være noen forskjell i motorgange når du fjerner glødingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Enya NR.3 glødeplugg liggende. Dette er en Extreme hot plugg etter som jeg husker. Pluggen jeg nå bruker er pluggen som følgte med motor.Drivstoffet jeg bruker er mulig inkjørings fuel så jeg vurderer å bytte blanding. Fuel jeg bruker er som sagt JeRo 10/15 og jeg har stilt dyse nåla til og gi riktig blanding til motor slik at den kjører jevnest mulig og med normalt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, så tror jeg du skal fortsette å bruke den fuelen du har. Den lille erfaringen jeg har med LA-motorene er at du kan like gjerne la den få 15% olje, så kanskje den holder lengre.

 

Ellers å så tror jeg at pluggen din er dårlig, eller for kald, for som Tarjei skriver, så skal du ikke merke noe særlig til at du kobler fra glødingen. Selv hadde jeg for vane å bytte pluggen når dette skjedde.

Har ikke flydd med OS .46LA selv, men på en OS .46FX jeg hadde i mange år, så brukte jeg alltid OS 8-plugg med stort hell i alle år.

Brukte en 11x6-toblader på den, og tomgangen var så lav at modellene aldri trillet på asfalt... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for gode råd. Da tar jeg og bytter plugg å tester i morgen "". Men er det noen her som har god erfaring med Balansering av propell? Har hørt at propeller komme ubalansert til og med fra fabrikk. Er det egentlig noe stor vits å balansere en helt ny propell. Hviss propellen er i ubalanse vil det kunne øke til slitasje av motor og tap av turtal så jeg lurer bare på var det noen av dere som ofte balanserte propellene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å balansere propellene på fuel-motorer med neglelakk (rosa, veldig viktig ""). Noen pusser av litt på det ene bladet for å balansere propellen, men jeg leste et sted at det er bedre å legge til vekt enn å fjerne.

 

Nå bruker jeg bare APC-E, og de er stort sett i balanse, og med stor diameter og lite turtall merker man ikke mye vibrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg Lest igjennom instuksjonsboka nøje igjen.Pluggen som følgte med motor er en OS glowplug NO.3. Det sto i instruksjonsboka at hvis motor kjører på for rik blanding vil R.P.M synke når tenning fjernes eller kobles fra. det vil si at jeg gjerne ikke har klart å fin justere mixture helt enda. men vil for sikkerhets skyld bytte plugg og "" Takk for go og Raske svar ha en riktig så god natt folkens. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansere propellene? Nei det begynte jeg med først når jeg kjøpte en slik en: [image]http://www.braeckman.com/Bilder/ARFBilder/Magnum2.jpg[/image]

 

Den motoren dro propellen (APC 8x10) opp i over 20.000 rpm, så da er det greit at man ikke har så mye ubalanse... ""

Noen data:

Vingespenn: 87,5 cm

Lengde: 107 cm

Vekt: 1,7 kg

Motor: West 50V1, 8,3 ccm/2,8 hk.

Toppfart: 300+ km/t

 

Har faktisk hatt to sånne. Den ene med versting glow-motor, og den andre som elektro-modell. Begge døde fort og brutalt, men jeg vurderer å gå til anskaffelse av en tredje til sommeren, når jeg tar opp modellflygingen igjen...

Livsfarlig leketøy forøvrig.

Denne modellen i toppfart har samme kinetiske energi som f.eks. en moped og fører på tilsammen 200 kg, som beveger seg i nesten 60 km/t... Å treffe noen med en sånn modell med slike hastigheter vil være fatalt.... ...bare til advarsel for modellflygere der ut altså...

 

Driver også å funderer på om jeg skal bygge meg en slik en i vinter: [image]http://s43500.sites99.storefront-hosting.com/images/gal/Large/KSFacet23.jpg[/image]

 

Pen er den ikke, men den har sin sjarm... ""

Ser kanskje litt bedre ut i slike farger?

[image]http://s43500.sites99.storefront-hosting.com/images/gal/Large/GertFacet1.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en elektrisk CUB som er 1.5 skala. Den er jo "tail Weeled". Dette vil jeg for min del si er den beste traineren en kan få seg.Den beste maskina jeg noen gang har flydd. Den er høywinget og fly meget stabilt av seg self, den tar rolige bevegelser, Jeg har hatt utallige ulykker med flyet som jeg kan nevne: Flydd i et tre (ikke spør ""), Flydd i stein gjerde under en landing, Fått birdstrike, krasje med nesa rett ned, opp til flere ganger. Flyet er fullt opperativt den dag idag. har til og med bilde av flyet hvordan det ser ut nå og er ikke ille i det hele tatt. Flyed er lagd i Tykk isopor med glassfiber belagt film. Flyet tåler ekstremt mye og veier lite. Er og et av få EL. fly som kan klare å ta av fra bakken selv.. Jeg vil ambefale et fly med Hale hjul d er litt letere å lande synes jeg og man treffer aldri med hale hjulet for hoved hjula treffer bakken. Har flere detaljer om diverse fly om du vil jeg skal legge ut bilder av mine fly jeg har flydd med ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og et av få EL. fly som kan klare å ta av fra bakken selv..

 

Nå skal du nok ikke overdrive... Jeg har hatt el-fly som kunne ta av vertikalt (f.eks. den elektriske versjonen av den lille gule rotta avbildet lengre opp), så hvor spreke el-modeller er, er proposjonalt avhengig av hvor mye elektromotoren og tilbehøret koster... ""

 

Den ene elektromotoren jeg hadde tidligere kunne fint drive en 18x10-propell, og hadde vært en ypperlig erstatning for en glow-motor på 20 ccm... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sa var slettes ingne overdrivelse. Kansje ikke verdens mest vellyket take off med et EL. fly men jo den klarer å ta av selvstendig fra bakken. Dette står til og med skrevet på eske og er testet.Det krevde gjerne ganske mye av batterikapasitet og motor men det gikk fint.

 

Edit: en Børsteløs el motor som koster over 400kr kan fint og erstatte en Glow motor. Men denne typen motor er så dyr at et fly man ofte vil kræsje med lønner seg ikke.

 

Jeg har selv en Børsteløs motor men jeg flyr helst med en børste motor til 140 kr heller. Og mitt fly har klart å tatt selvstendig take off med en helt vanlig A300 Børste motor. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra glow-motor er heller ikke billig.

Du kan jo prøve å ta av fra bakken med et fly med en 0,8ccm cox-motor. Er ikke nødvendigvis enkelt det heller ""

Dette flyet har jeg hatt i nermere ti måneder, og har aldri hatt problemer med det. Bare å koble på batteripakka og gi gass. Ingen sure motorer som må justeres i -15 grader om vinteren ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sa var slettes ingne overdrivelse.

 

Klart det er en overdrivelse, når du sier at det er et av få el-fly som kan ta av selv...

Alle el-fly kan ta av selv, bare motoren er stor nok... ""

 

 

Ingen sure motorer som må justeres i -15 grader om vinteren ""

 

...men med den temperaturen, så er batteripakka di tømt lenge før tanken er tom på glow-flyet...

 

El-fly er fint det, men batterier og kulde kommer ikke godt overens. Et problem er at du ikke vil klare å lade batteriet til full kapasitet når det er kaldt, og det andre er at kulda vil gjøre batteriene svakere (leverer mindre strøm)... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den indre motstanden i batteriet øker en del når det blir noen kalde blå ute, men jeg har aldri hatt problemer med det med batteri innbords. Bare stenge litt luftuttak i ræva på flyet så går det greit ""

Shockflyere og lignende 3d/indoor med batteripakka på utsiden derimot, det unner jeg bare mine verste fiender.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er en overdrivelse, når du sier at det er et av få el-fly som kan ta av selv...

Alle el-fly kan ta av selv, bare motoren er stor nok...

Vel her bekreftet du det jo selv så da er det jo ingen overdrivelse. Poenget var at ihvertfall mitt fly klarer å gjøre dette og da gikk jeg ut ifra at andre fly også kan det. Med sterk nok motor og god nok batteri pakke burde d ikke være noe problem. ""

 

Edit: liten missfortåelse. Ja jeg skrev vist at et av få El fly som klarte det. Jeg har egentlig trodd at dette ikke var normalt fordi jeg har hatt andre modelfly som ikke klarer det. Standar så ville jeg ikke tørre å påstå at alle fly kunne klare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...