Gå til innhold

En nøtt å knekke (blir premiert)


Rune Karlsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en sak her, kansje ikke så vanskelig for noen med elektronikk kompentanse, men alike vel

 

På linken under er det koblingsskjema til en enkel krets.

Kretsen gir et lite blink (signal på releutgangen når man setter strøm på den.

 

Men jeg vil at dette blinket ikke skal virke med en gang. Jeg vi at det skal være en forsinkelse før blinker (signalet) kommer. ca 1 sec. eller noe mer.

Løsningen bør være så enkel som mulig.

 

Løsningen blir premiert med en halv dag i F14 simulatoren eller helikoptersimulatoren som etter beregning vil være ferdig bygger om ca 2 mnd.

Her er skjemaer slik det er i dag

 

http://www.simulatordrift.no/Utleggside.html

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg utdanner meg til å bli Avioniker og er på siste året mitt på skole nå.Det jeg først tenkte på var å muliogens bruke en IC krets men ser at dette blir for høy strøm på kretsen til å muligens kunne gjøre det.Jeg kan ta med dette skjemaet å tenke å fundere litt på dette i timene på skolen om du vil.

Det finnes nok utalelige muligheter til å få dette til.

Men jeg vil ihvertfall prøve å tenke ut noe ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du engasjerer deg, regner med at man må inn med et par transistorer, men det enkleste er om man kan sette noen nye verdier på resistorene eller el.kondensatoren.

Prøver å holde meg unna IC kretser (om mulig) da løsningen bør være så enkel som mulig (dvs. at man kan plukke ut de aktuelle komponentene fra nær sakt hvilken som helst (vraket) komponent.

Konklusjon kretsen bør vøre alment tilgjengelig uten å bestille noe fra IC. leverandør...

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Men jeg vil at dette blinket ikke skal virke med en gang. Jeg vi at det skal være en forsinkelse før blinker (signalet) kommer. ca 1 sec. eller noe mer.

Løsningen bør være så enkel som mulig.

 

Rune, da må du inn med en timer, enten du vil eller ikke. Hvis du klarer å benytte f.eks PLS opp mot dette så kan du sette inn en blokk med timer funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite kondensatorbatteri vil virke. Du som bruker gamle deler til simmen, kan bruke et gammelt blinklysrele som har hengt seg opp og sette det i serie med +. Altså, lades kondensatoren opp før releet slår inn, og sørg for at det ikke går i blink... herp en utgang fra releet.

 

Tja... du fikser det nok. Åpne et rele og se. Det er vel stort sett en kondensator og en spole etter hva jeg kan huske av elektro. 13-14 år siden jeg gikk skolen.

 

Tror faktisk det kan funke.

 

Ellers finner du sikkert en forsinker hos Arngren for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Pls er ikke aktuelt selv om det ville kunne enkelt la seg gjøre (sette inn en timer blokk) da dette blir mange signaler, bruker for mange innganger og da blir det for dyrt.

Plan B. Hvordan kan man kobble sammenen enkel timer uten

alt for mange fungsjoner. Om signaler forsinkjes 0.5 sec. eller 2 sec. et ikke så viktig bare det virker.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon kretsen bør vøre alment tilgjengelig uten å bestille noe fra IC. leverandør...

IC komponenet r kunne du iså fall fått gratis av meg som jeg kunne sendt oppover pluss eventuelt andre komponenter som jeg ville sponset deg med.Men som tidligere nevnt er det også mulig sette inn Timer men ser på dette som faktisk en litt dyrere løsning.

I dagens teknologi er egentlig alt mulig men det er bare å finne den rette og den enkleste ""

Jeg vil ihvertfall sitte å fundere og få fram måter som kan være mulig for å finne en løsning på din nøtt.

Om jeg finner en løsning vil jeg tegne et koblings skjema for deg som jeg vil presentere for deg å se om du vil kansje ta i burk eventuelle løsninger.

Om du tilslutt vil være interisert i å bruke svakstrøms komponenter vil jeg dermed sponse deg gratis me disse komponeneten som vil kunne bli brukt og sende dem opp til deg.

Men vi ser, håper det vil komme en grei løsning ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite kondensatorbatteri vil virke. Du som bruker gamle deler til simmen, kan bruke et gammelt blinklysrele som har hengt seg opp og sette det i serie med +. Altså, lades kondensatoren opp før releet slår inn, og sørg for at det ikke går i blink... herp en utgang fra releet.

 

Tja... du fikser det nok. Åpne et rele og se. Det er vel stort sett en kondensator og en spole etter hva jeg kan huske av elektro. 13-14 år siden jeg gikk skolen.

 

Tror faktisk det kan funke.

 

Ellers finner du sikkert en forsinker hos Arngren for en billig penge.

 

Hmm... Tror du er mye mer "Reodor Felgen" enn jeg,,,

Herpe rele. se om det virker....

Vel, kom med oppskriften så kan jeg teste det.

Ps! det må virke hver gang og ikke bare av og til.

Men hva vet jeg... Tester det meste..

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon kretsen bør vøre alment tilgjengelig uten å bestille noe fra IC. leverandør...

IC komponenet r kunne du iså fall fått gratis av meg som jeg kunne sendt oppover pluss eventuelt andre komponenter som jeg ville sponset deg med.Men som tidligere nevnt er det også mulig sette inn Timer men ser på dette som faktisk en litt dyrere løsning.

I dagens teknologi er egentlig alt mulig men det er bare å finne den rette og den enkleste ""

Jeg vil ihvertfall sitte å fundere og få fram måter som kan være mulig for å finne en løsning på din nøtt.

Om jeg finner en løsning vil jeg tegne et koblings skjema for deg som jeg vil presentere for deg å se om du vil kansje ta i burk eventuelle løsninger.

Om du tilslutt vil være interisert i å bruke svakstrøms komponenter vil jeg dermed sponse deg gratis me disse komponeneten som vil kunne bli brukt og sende dem opp til deg.

Men vi ser, håper det vil komme en grei løsning ""

 

Dette høres veldig bra ut... Men hva om jeg sier at dette gjelder 20 stk kretser? som skal virke på samme måten.

Og en anne ting: Spenningen er 12 v. DC Hva må til for å dempe spenningen fra 12v. DC til spenning som IC kretsene tåler?

 

PS! Jeg trenger ikke å lage dette for enkelt om løsningen kan gjøres praktisk på annen måte.

 

Høres fint ut.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et søk på tidreleer på ELFA.SE så kanskje du finner noe du kan bruke der. Er kanskje litt stvi pris men det er jo et alternativ.

 

Vidar.

 

Har kjøpt noen tidsreleer på Elfa i andre sammenhenger, men løsningen blir for dyr når det gjelder mange signaler.

 

PS! Det er ikke det at jeg skal ha alt mulig billig eller (helst gratis) Men som du sikker har skjønt driver jeg med lavbudsjett simulator / komponenter av en grunn vil jeg tilby et ferdig produkt ut i markedet som veldig mange har råd til samtidig som jeg kan få fortjeneste av det. Det er derfor jeg "stresser" etter rimelige løsninger

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det enklaste blir å bruke ein 555 krets til dette.

Noko slikt som dette.

 

Desse NE555 kretsane skal ha ei spenning på +4,5 till +16 V og er veldig mykje brukt til mykje forskjellig.

Søk på 555 og delay på nettet så finn du mange løysingar.

 

19 pund pr stk + porto hmm... ca kr. 250,- pr stk....

 

250 x 20 stk kr 5.000,-

 

Nermer seg PLS koblinger og blir for dyrt...

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er jo å bygge kresten Knut Arne viser til selv. Hvis du gjør det kan jeg være behjelpelig med å lage printkort, vil ikke koste noe hvis du skaffer print for utlegg. Er enig med deg at ELFA er litt dyre. Vi har firma-avtale der så jeg tenkte ikke på prisen når jeg henviste til dem.

 

Vidar

 

Evt. så kan jeg sjekke om jeg har "tidsrelee" liggende på jobb på mandag. Hvis jeg finner noe så skal du få de hvis de kan brukes.

 

Vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

------------------------------------------------------------

Det nye skjemaet er på plass. Det funker i teorien men har ikke prøvd den ut. Mulig du må sette på en liten emittermotstand på BC 550en og endre litt på kondensatorverdien. Bortsett fra den lille skjemaglippen gjelder fortsatt alt jeg skrev øverst.

--------------------------------------------------------

 

Dette er kretser jeg liker... Komponeter man kan plukke ut av hvilken som helst PC skjerm.

Skal teste ut om det virker i praksis.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune,

 

Jeg vil sterkt anbefale å forlate 12V og gå opp til 24V, som er en standardspenning for automasjon verden over. 12V utstyr er det dårlig utvalg av. Ta for eksempel 2 bilbatterier og kople i serie som strømforsyning. Da har du nemlig tilgang til et voldsomt utvalg av tidsreleer og timere fra både RS og ELFA katalogene, med en pris fra ca. 80 kroner og opp. Kjekkest å løse problemet med et standard (eller programmerbart) tidsrele i stedet for IC kretser. Velger du 24V finner du garantert det du vil ha hos ELFA...som har butikk på Storo i Oslo.

 

En annen ting...egen batteriforsyning for blinklyset er vel litt tungvint? Ta heller fra hovedforsyningen og kjøp en 12V eller 24V pære, alt etter hvilken spenning du bestemmer deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den saken minner om PLS Dag. Nyttig verktøy det, spessielt om den ikke koster mer enn i overkant av 1000 lappen. Vurderer den i forhold til Siemens PLS system.

 

Mht. 24 v. (innlegget over) bruker jeg det til PLS styring egen trafo for å kjøre PLS mer stabilt.

 

Men kr. 89 pr. rele i dette tilfelle blir for kostbart når det kansje går med 50 stk av de.

 

Tilbake til enkel elektronikk og utgangsspørsmålet, Jeg er sikker på at denne enkle kretsen lar seg løse med relative enkle allmenne komponenter. Finner jeg svaret på dette, løser det seg en rekke muligheter samt. at dette kan bygges opp i en større styringssentral. Lærerikt er det også...

 

Så kom igjen gutter, den som kan presantere et enkelt skjema

med komponenter jeg har nevnt tidligere får kjøre simulator.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...