Gå til innhold

Markere Norge!


Julian Barratt-Due

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har fløyet på VATSIM i flere år nå, og jeg har, som tydligvis mange andre, merket et stort fall når det kommer til trafikkmengden i landet.

Noe av grunnen dette tror jeg kan skyldes faktorer som at tidligere arrangører har valgt å legge fokus på flyplasser rundt om i landet, og prøvd å spre trafikken til andre steder enn kun Gardermoen.

Vi er et lite miljø på VATSIM, og kan ikke måles med land som Tyskland og Storbritannia, og Gardermoen er desidert den mest kjente flyplassen i Norge, hvorfor da prøve å bemmane steder som Bodø, Tromsø, Flesland osv?

Dette vil øke til forvirring for de utenlandske pilotene,( som jeg også mener er de vi må satse på)

 

1. Fordi de ikke har spesielt store geografiske kunnskaper om Norge, og vet kanskje ikke hvor Bodø er!

 

2. Fordi veldig få VA opererer til andre steder enn Gardermoen(og de fleste flyr jo for VA`s)

 

3. De kan aldri satse på å fly et sted siden bemanningen varierer hele tiden, siden vi liksom skal ha "variasjon"

 

Resultatet blir til at de pilotene som flyr i Norge bare er norske, og ATC`en møter de samme gutta om og om igjen, og det dannes da et lite miljø for norske piloter og ATC..

Dette er etter min mening kjedelig, og også grunnen til at jeg så og si aldri lengre flyr til og fra Norge(også grunnen til at jeg byttet VA)

 

Jeg syns vi nå skal bruke Gardermoen som et satsingsobjekt igjen, og glemme resten av Norge, så får heller ENOS kontrollere flyplasser som ligger rundt om i landet(er jo aldri noe spesielt stor trafikk)

 

Får vi til en kontinuerlig og massiv bemanning av Gardermoen så tror jeg Norge kan bli attraktivt igjen for utenlandske piloter, og vi kan komme til å få mye besøk og økt trafikkmengde i landet.

 

Hvis vi klarer å få Norge populært igjen, så kan vi heller prøve å arrangere et flyin i Sør norge eller noe, slik at piloter får oppdaget andre steder enn bare Gardermoen, slik at vi kan gjøre et nytt forsøk på variasjon.

 

Men slik situasjonen er i dag tror jeg det beste er å satse på Gardermoen 100%, med full bemanning!

Det er alltid gøy å fly til steder hvor bemanningen er stor, og hvor trafikken er det samme, i steden for å fly til Bodø hvor det kanskje er et eller to andre fly, og en app.. samtidig som det er en app nede i Stavanger...

 

Og en ting til: Mange piloter velger rute etter Eurobook på Servinfo! Benytt dere av den!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

jeg synes ikke vi skal drive å glemme resten av Norge til fordel for Gardermoen.Riktig nok er det Norges mest kjente flyplass,men vi har noe her i Norge som kalles "Norske Piloter" ""

 

Jeg er helt enig i av vi burde få til flere Fly-inn's og prøve å reklamere for Norge,men tror du ikke utlendingene blir lei av bare å fly til Gardermoen hele tiden da?De vil nok etterhvert utrforske landet,og komme fremtil at det finnes noen annet i Norge en store Gardermoen.

 

Vi burde fokusere endel på OSL,men vi må også fokusere på flere flyplasser,derblant: Flesland,Vaernes,Stavanger,Bodø,Kristiansand og Tromsø. Dette for å kunne prøve å utfylle og følge alles intresser.

Noen liker å fly i utlandet,andre liker å fly innenlands ""

 

Jeg tror heller at vi burde få "utdannet" flere ATC'er her i miljøet.Vi har jo allerede mistet flotte ATC'er som Christian Sager,Trond Meier,Andre Olstad og Tom Arne Paulsen.Meget trist!

 

Så min konklusjon i denne saken er;

Sats på å få flere flygeledere ""

 

Ha en fortsatt fin onsdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være drittsekk Julian, men innlegget bærer preg av ditt fravær, uansett har jeg en helt annen oppfattning enn deg.

 

Synes det til stadighet er utenlandske piloter som flyr til og fra Norge, nesten flere enn våre kjære landsmenn. Gardermoen er jevnlig besøkt, med samtlige nasjoner representert. Vi har i den senere tid jobbe litt for å få "spredt" trafikken litt utover landet, spessielt til nord-norge, utne at jeg kan se noe håndfast resultat av dette.

 

Det er dannet seg noen "små klikker" innad i VATSIM miljøet her til lands, for min del ser jeg ikke noe negativt med dette da alle som kan å oppføre seg og vet å ta hobbyen delvis seriøst blir med i disse små klikkene.

 

Slik jeg ser det er det lite vi som "vanlige" medlemmer kan gjøre, personlig kommer jeg til å holde fram slik jeg alltid har gjort, med bemanning av Værnes og Gardermoen, samt fly charterflygninger. Det er akkurat blitt valgt et nytt styre for AOR Norge (se innlegg fra tidligere i dag!), og er spent på om de når igjennom til medlemmene.

 

Må få si at jeg egentlig er godt fornøyd med miljøet slik det er nå, med unntak av noen interne diskusjoner. Men dog, litt mer aktivitet i form av piloter skader ikke. Synes kanskje vi heller burde få opp aktiviteten blandt våre landsmenn framfor å bruke ressursjer på piloter fra andre nasjoner. Har lagt merke til at det er de samme som ofte kommer tilbake, dette burde jo være et hint om at de kanskje er fornøyd med slik det er nå? Gardermoen og Oslo er bemannet minst en gang daglig..

 

Uansett, flott innlegg som gir oss en vekker Julian!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for et spennende innlegg. Det er godt at det kommer slike innspill.

 

Jeg skriver det følgende uten å ha diskutert det i AOR-gruppen, så det står for min egen regning:

 

Jeg er totalt uenig.

 

Jeg er som noen av dere vet, siviløkonom, og har hatt en god del markedsføring på NHH. Innen økonomi er det viktig å satse på komparative fortrinn, dvs noe der man selv er beviselig bedre enn andre på. Dette bør man fremheve innen markedsføringen. Innen politikken kan man tydelig se dette.

 

Hvorfor mener jeg at vår største markedsføringsartikkel er distriktene utenom Gardermoen?

 

- Gardermoen er en fin flyplass, men let's face it: Det er mange flyplasser ute i Norden/Europa/Verden som uten problem kan måle seg med Gardermoen. Alle flyplasser har et visst særpreg selvsagt, men i struktur er f.eks ENGM svært lik flyplassen i München (bare at sistnevnte er mange hakk større).

 

- Det vi har i Norge som ikke så mange andre har, er naturskjønne omgivelser, spesielle flyplasser som pga terreng og annet er litt anderledes enn de fleste, og ikke minst SPENNENDE INNFLYGINGER som byr på utfordringer for såvel newbie som gammel flygerringrev.

 

- Hvis man ser på turismen (som kan sammenlignes til en viss grad), er det fjordene og landskapet som selger i Norge, absolutt ikke Oslo. Nå som FS blir bedre og bedre grafisk sett er det enda en grunn til å satse på de flotte distriktene våre

 

- Du sier at dette virker forvirrende for utlendinger - og her har du trolig helt rett! Og nettopp dette må vi gjøre noe med!!! Vi har en jobb å gjøre med å opplyse verden om at Norge ikke er hovedstaden i Sverige, men at vi er et spennende land med mye flott natur og spennende flyplasser. Dette er en oppgave som vi i AOR Norway må ta meget alvorlig, og tro meg, DET SKAL VI!

 

- AOR Norway er nettopp det, og ikke AOR Oslo. Å redusere Norge til en (egentlig ganske kjedelig) flyplass vil være å diskriminere våre medlemmer fra andre deler av landet kraftig. Jeg er normalt ingen fanatisk tilhenger av desentralisering, men det finnes grenser for meg også

 

- o -

 

Jeg kunne skrevet en del mer her nå, men tror jeg skal gi meg for denne gang. Jeg håper på en god debatt rundt dette emnet ""

 

 

-Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det som står her, og jeg er kanskje for dramatisk i mine beslutninger, men jeg tror det er vitkig å skape en slags standard og rutine.

Tanken om at "flyr jeg til det stedet, på det tidspunktet, så er jeg garantert å få ATC service og trafikk" tror jeg er VELDIG viktig at folk fra Norge og utlandet får for å bygge opp en større trafikk mengde i landet.

Hvis man skal prøve å spre ATC så veldig så blir det liksom litt rotete, og ingen vet om det kommer til å skje noe der du ønsker å fly den kvelden eller ikke.

 

Hanne:

Jeg tror, uten å vite helt sikkert, at de fleste som flyr på VATSIM flyr fordi de ønsker denne virkelighetsnære følelsen av kommunikasjon med tårn, andre piloter osv.

Tror det er de færreste som flyr IFR fra f.eks Frankfurt til Trondheim for å se på den flotte naturen under innflygningen til Værnes....

De som vil det kan jo bare fly VFR offline, tror først og fremst at på VATSIM dreier det seg om trafikk og kommunikasjon med ekte mennesker.

Dette ser man også at steder som de fleste vet har flott natur, og mye pent landskap ikke nødvendigvis er noe særlig populært sted på VATSIM, fordi det er ikke derfor folk flyr på VATSIM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velge bort alle andre flyplasser en ENGM? Hvorfor ikke ha en spredning rundt i Norge? Etter min mening så ville det blitt kjedelig hvis alle satsa på ENGM og ikke andre plasser. Tenk også på hvor kjedelig det hadde vært og fly innenriks? Med bare ATC på ENGM...

 

Dette er min mening, og etter det jeg tror så er spredning det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Du sier at dette virker forvirrende for utlendinger - og her har du trolig helt rett! Og nettopp dette må vi gjøre noe med!!! Vi har en jobb å gjøre med å opplyse verden om at Norge ikke er hovedstaden i Sverige, men at vi er et spennende land med mye flott natur og spennende flyplasser. Dette er en oppgave som vi i AOR Norway må ta meget alvorlig, og tro meg, DET SKAL VI!

 

Flott! Det er akkurat dette jeg har savnet! Når jeg skal fly til utlandet, ser jeg ofte innom det nasjonale VACC for å se om noen flyplasser er godt profilert. Noe som hadde vært flott hadde vært å satt opp noen "teaser" screenshots og en direktelink til Norway Airports med utsnitt av AIP.

 

Mange omtaler VATSIM som "det der programmet med ekte ATC", og det er nok også derfor en god del av brukerne fortsatt er trofaste. For min del synes jeg ikke det er så farlig om det er ATC i området jeg flyr eller ikke. Det er alltids noen å prate med, har fått meg bekjentskaper verden over takket være VATSIM. Altså, ikke fokuser alt på å få dekket opp med ATC, det er ikke nødvendigvis dette som er trekkplasteret, selv om det hjelper en god del!

 

Problemet ligger vel i det at Gardermoen er landets internasjonale flyplass, noe som gjør at mesteparten av utenlandsflygningene legges dit. Piloter som ikke kommer fra Norge vet rett og slett ikke om de andre spennende flyplassene som ligger i Norge! Derfor, mindre fokus på Gardermoen, og mer fokus på å promitere andre spennende destinasjoner innad i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært en idee og ha slik: En gang i måneden er Gardemoen fully staffed, og en gang i uken er de andre flyplassene bemannet, gjerne flere om gangen for ex Vestlandet fly-inn hvor ENCN,ENZV,ENBR osv er bemannet med APP og TWR, så f.eks Nord-Norge flyinn, hvor ENBO ENEV og ENTC er bemannet også evt de mindre flyplassene for ekesempel Alta, Kirkenes osv.

 

Og Johan, Du sier at Bodø nesten aldri er bemannet... Dette vil nok endre seg så snart jeg får S1 ratingen igjen da min hjemby er nettop Bodø... Da vil nok Bodø være bemannet med Approach MINST en gang i uken med mindre noe annet skulle hindre meg f.eks skole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uening i mange ting ang. å "satse" på ENGM:

- Når jeg fra tid til annen ser innom SerInfo hender det rett som det er at utlendinger flyr i distrikts-norge. Den siste VATSIM-piloten jeg vet om som besøkte svalbard var en tysker, og han brukte Honningsvåg som utgangspunkt for turen. Samme piloten ser jeg ofte flyvende rundt nordpå, nesten utelukkende på kortbane-nettet. Tyskerne er vel i en særklasse når det gjelder å fly i distrikts-norge, men også mange andre internasjonale piloter titter innom. På en patruljetur for vRNoAF i en P3 Orion fikk jeg eskorte av en F15 fra vUSAF, som var skuffet over manglende ATC nordpå siden alt var konsentrert om ENGM...

 

Det var litt av årsaken til at jeg en tid ønsket (og egentlig fremdeles ønsker) å sette fokus på nord-norge.

 

Som en liten NB i slutten kan jeg si at jeg mer enn gjerne tar ENAT_TWR dersom det blir aktuelt med en fly-inn i nord-norge.. Betinget, selvsagt, av at vi ikke gjør det til en real-time-event, for da blir det ikke mye trafikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tanke, men er vi nok flygeledere til dette? Tror det blir utrolig vanskelig å bemanne alle possisjonene på de forskjellige plassene. Vi har jo gjort et forsøk på dette tidligere uten at det har blitt noe suksess..

 

Og som jeg nevnte tidligere, det er de norske pilotene vi må satse på! I skrivende øyeblikk er det fire tyske piloter i Norge, ingen norske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gi utenlandske piloter som er på besøk på feks. ENGM, et lite spørsmål om å ta en tur opp til feks. ENVA, ENBO, ENTC hvis de er bemannet?

Å noe som hadde vært veldig greit, er å ha satt opp en "Timeplan" ovenfor hvilken plasser som skal bemannes på ulike dager. Da mener jeg det hadde blitt mer trafikk i norge hvis alle VATSIM Piloter (Norske & utenlandske) hadde tatt seg litt kjennskap til denne "timeplanen"=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr lite på VATSIM.. og når jeg først flyr velger jeg USA. Hvorfor? Jo.. jeg kikker å kikker,men sjelden eller aldri ser jeg noen ATC online. Er det noen så er de på ENGM stort sett. Ergo.. for å få nye piloter (les: meg),i tillegg til "gamle travere" så må det jo VÆRE ATC dekning,og variert slik at man kan fly innad i Norge,ikke bare til og fra utlandet til/fra ENGM.

TIl den nye AOR: Hva med å arrangere fly inns 1 gang i mnd. "Fly Norway" og være "agressiv" i markedsføringen slik at det ble et begrep. Hvor man sørger for å ha dekning fordelt i hele landet framfor alle possisjoner kun sentrert på ENGM og Osl Ctrl. Det holder lenge med ctrl og twr på hver plass,så med 8 ATC har vi fort "hele" landet representert.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh,da får vel en gammel newbie kaste seg inn i debatten.

Er en newbie som sagt,og flyr ikke "veldig"ofte på VATSIM.

Har ikke SID/STAR kompetanse,så det blir mest til innenlandsflyging og av og til skandinavisk.

Når jeg har fri-og TID kikker jeg stadig innom servinfo eller VACC sidene for å sjekke ATC osv.

Nå er det jo slik at jeg VET når det er en eller annen ATC(ENGM)online,men er liksom blitt litt lei av GM.

Har flydd endel nordpå også,og prøver så ofte jeg kan å være online hvis Nord Norge er bemannet med ATC.Har sågar hendt at jeg flyr nordpå uansett ATC eller ikke.Mutters alene.Kun for å være i "kjent"område for å si det slik.

Har også sett på servinfo at det er relativt ofte utlendinger å flyr både nordpå og til Svalbard.Kansje de også er litt "lei" Gardermoen?

All ære til de som sitter ATC uansett hvor,men er enige med de som mener at Norge er mere enn GM.Og at det er endel Tyskere nordpå,er ikke så rart,da de er her i hopetall i virkeligheten også.Det KAN jo ha en sammenheng,når man tenker på den virkelige turismen i distrikts-Norge.

Vel,det var bare en tanke fra en gammel newbie,som snart håper å kunne kutte ut NEWBIE i FPL-merknadsfeltet:-)

Ha en fortreffelig høst alle.

 

 

 

Asbjørn Furu

AFIS ENHK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode ideer som er vel verdt å ta med seg i det videre arbeidet. Jeg tror nok det er vanskelig å sette opp en timeplan - sånt hadde funket om dette var jobben vår, men siden det er en hobby så har folk lett for å prioritere andre ting i siste liten - og det er vanskelig nok å få folk til å booke seg, om enn for samme dag. (Og jeg klandrer ingen - sjelden jeg booker meg selv, men skal prøve å være flinkere fremover).

 

Som nevnt i oversikten fra Hanne så prøver vi å få til et Nord-Norge event. Og håper det faller i smak. Noen som vil være med å arrangere dette, så hjertelig velkommen! Skriv en PM til meg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...