Martin Floor Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Så et innlegg med denne artikkelen på airliners.net, og synes det virket veldig interessant. Airbus holder på med et 4 års prosjekt om å lage et fly som skal være umulig å kapre, pga. teknologi som skal motvirke dette. Prosjektet har holdt på siden 2004: Times Online Fox News Fingeravtrykk ved flightdeck inngangen, kamera ved boarding og inngang til fly for å matche passasjerer, større mulighet til å følge med på passasjerers oppførsel in-flight er noen av mulighetene Airbus har testet ut i dette prosjektet. Edit: BAe Systems er jo med på dette prosjektet, men nå har BAe Systems solgt sine 20% aksjer i Airbus, men jeg er usikker på om dette har noen innvirkning på dette prosjektet. BBC Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Microphones will eavesdrop on passengers’ conversations Jøss. Går fra at noen ikke skal sitte å lytte til hva alle passasjerene sier hele tiden, men at dette kan brukes i eventuelle etterforskninger i ettertid? Siter
Michelle Sandra Aitken Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Snodig! Så hvis flyet flyr mot et fjell (piloter som har fløyet etter feil kurs, VMC inn i IMC, instrumenter virker ikke, osv.) så tar det selv affære? Dette må da vel derfor være et stort steg i flysikkerhet, ikke bare i forhold til kapringer. Siter
Geir G Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Jeg må si jeg er skeptisk til dette prosjektet. At maskinen skal ha makten over mennesket istedenfor motsatt er skummelt, hvis noe går galt; Kan pilotene på noen måte skru av systemet? Siter
Michelle Sandra Aitken Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Godt poeng, men da kan jo hi-jackeren gjøre det samme, og da er de vel like langt Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 En løsning er jo at man trenger iris/fingeravtrykk verifikasjon for dette også... På den annen side kan vel kaprerne bare legge hodet/fingrene til de avdøde pilotene inntil scannerne, så det er kanskje ikke noen gød løsning likevel. Voice recognition...? Siter
Michelle Sandra Aitken Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Hihi :-) Nei, jammen ikke lett! Siter
Arild Oldervoll Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Tror dette er en god idé. Også Helios-ulykken kunne nok vært unngått om man kunne ta over kontrollen fra bakken når pilotene "forsvinner". Flere moderne jagerfly har dette, flyet overtar dersom piloten belaster flyet for mye osv. Ulykker som skjer etter at en TCAS alarm har gått skjer jo som regel fordi pilotene reagerer for seint, ikke reagerer eller ikke følger RA. Om dette hadde vært automatisk hadde jo det vært bra, og jeg ser for meg at om flyet hadde hatt en like bra antikollisjonsalarm for obstruksjoner så hadde det økt sikkerheten mye. Microphones will eavesdrop on passengers’ conversations Jøss. Går fra at noen ikke skal sitte å lytte til hva alle passasjerene sier hele tiden, men at dette kan brukes i eventuelle etterforskninger i ettertid? Er nok ikke en som sitter og lytter til alle samtalene, tenk hvor mange folk det hadde krevd! Men er nok samme system som på flyplassene, mikrofoner som lytter etter "trigger"-ord, eller fyfy-ord om du vil, og om et slikt ord oppfattes rettes mikrofonen inn på den samtalen. Evt. dersom mistenkelig oppførsel allerede er observert, vil nok resten av overvåkningsutstyret også stilles inn på denne personen. Så kan man jo lure på hvor mange terrorister som sier slike fyfy-ord på flyplasser/fly før en aksjon. Alle andre vet at man ikke skal si slike ord der, så hvorfor skal terroristene ikke vite det? Siter
Martin Floor Skrevet 11. september 2006 Forfatter Skrevet 11. september 2006 Ulempen igjen med at andre kan ta over flyet fra bakken om pilotene blir skadet/drept, er jo at terrorister kan ta over bakkekontrollen å styre flere fly villt uten å bli skadet selv også. Selvsagt måtte sikkerheten være ekstremt trygg i lokalet der flyene kan bli bakkestyret. Løsningen for terroristene er vel da å bombardere disse lokalene i samme øyeblikk som flyene blir kapret, noe som vil føre til enda flere liv tapt enn i utgangspunktet. Men det er jo klart at dette blir tenkt på, og de har nok tenkt ut mange, mange løsninger og jobber hardt for å perfeksjonere disse løsningene. Men det er sant som blir sagt på slutten av artikkelen, at flyindustrien kan aldri bli 100% trygg fra kapring av fly. Siter
Thomas Gundersen Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Akkurat slike planer som dette er det som får meg til å tvile på om jeg har lyst til å satse på en flygerkarriere. Flygeren kommer jo til å bli redusert til en systemovervåker. Da kan man jo like godt jobbe på pølsepakkeriet Siter
Kai Dreyer Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Kan jo hende det er Kode, fingeravtrykk osv. det er vel ikke så lett av en kaprer og finne ut av! Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Akkurat slike planer som dette er det som får meg til å tvile på om jeg har lyst til å satse på en flygerkarriere. Finnes vel uansett mer spennende flygerkarrierer enn å fly airliners. Kunne vel like gjerne kjørt buss. Bush-flyging, for eksempel. Mye mer spennende. Kanskje ikke like godt betalt, men... Beklager off-topic... Siter
Michelle Sandra Aitken Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Flygeren kommer jo til å bli redusert til en systemovervåker. Er de ikke det allerede da? Ref. min cockpit tur hvor kapteinen satt og kikket på instrumentene, og justerte autopiloten litt i ny og ne. Ikke mye flyging der nei. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.