Gå til innhold

"Hijack-proof" airliner


Martin Floor

Anbefalte innlegg

Så et innlegg med denne artikkelen på airliners.net, og synes det virket veldig interessant.

 

Airbus holder på med et 4 års prosjekt om å lage et fly som skal være umulig å kapre, pga. teknologi som skal motvirke dette. Prosjektet har holdt på siden 2004:

 

Times Online

 

Fox News

 

Fingeravtrykk ved flightdeck inngangen, kamera ved boarding og inngang til fly for å matche passasjerer, større mulighet til å følge med på passasjerers oppførsel in-flight er noen av mulighetene Airbus har testet ut i dette prosjektet.

 

Edit: BAe Systems er jo med på dette prosjektet, men nå har BAe Systems solgt sine 20% aksjer i Airbus, men jeg er usikker på om dette har noen innvirkning på dette prosjektet. BBC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er en god idé. Også Helios-ulykken kunne nok vært unngått om man kunne ta over kontrollen fra bakken når pilotene "forsvinner". Flere moderne jagerfly har dette, flyet overtar dersom piloten belaster flyet for mye osv. Ulykker som skjer etter at en TCAS alarm har gått skjer jo som regel fordi pilotene reagerer for seint, ikke reagerer eller ikke følger RA. Om dette hadde vært automatisk hadde jo det vært bra, og jeg ser for meg at om flyet hadde hatt en like bra antikollisjonsalarm for obstruksjoner så hadde det økt sikkerheten mye.

 

Microphones will eavesdrop on passengers’ conversations

 

Jøss. Går fra at noen ikke skal sitte å lytte til hva alle passasjerene sier hele tiden, men at dette kan brukes i eventuelle etterforskninger i ettertid?

 

Er nok ikke en som sitter og lytter til alle samtalene, tenk hvor mange folk det hadde krevd! Men er nok samme system som på flyplassene, mikrofoner som lytter etter "trigger"-ord, eller fyfy-ord om du vil, og om et slikt ord oppfattes rettes mikrofonen inn på den samtalen. Evt. dersom mistenkelig oppførsel allerede er observert, vil nok resten av overvåkningsutstyret også stilles inn på denne personen.

 

Så kan man jo lure på hvor mange terrorister som sier slike fyfy-ord på flyplasser/fly før en aksjon. Alle andre vet at man ikke skal si slike ord der, så hvorfor skal terroristene ikke vite det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen igjen med at andre kan ta over flyet fra bakken om pilotene blir skadet/drept, er jo at terrorister kan ta over bakkekontrollen å styre flere fly villt uten å bli skadet selv også. Selvsagt måtte sikkerheten være ekstremt trygg i lokalet der flyene kan bli bakkestyret.

Løsningen for terroristene er vel da å bombardere disse lokalene i samme øyeblikk som flyene blir kapret, noe som vil føre til enda flere liv tapt enn i utgangspunktet.

 

Men det er jo klart at dette blir tenkt på, og de har nok tenkt ut mange, mange løsninger og jobber hardt for å perfeksjonere disse løsningene. Men det er sant som blir sagt på slutten av artikkelen, at flyindustrien kan aldri bli 100% trygg fra kapring av fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slike planer som dette er det som får meg til å tvile på om jeg har lyst til å satse på en flygerkarriere.

 

Finnes vel uansett mer spennende flygerkarrierer enn å fly airliners. Kunne vel like gjerne kjørt buss. "" Bush-flyging, for eksempel. Mye mer spennende. Kanskje ikke like godt betalt, men... ""

 

Beklager off-topic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...